publicat în: Arhivă

SNCF este gata sa-si deschida arhivele din perioada Holocaustului, in fata americanilor, obligata de obtinerea unui contract TGV

SNCF este gata sa-si deschida arhivele din perioada Holocaustului

SNCF este gata sa deschida arhivele sale americanilor, pentru a se conforma unei legi locale ce impune candidatilor la construirea TGV californian, sa faca lumina in privinta rolului pe care l-au avut in deportarea evreilor pe durata celui de-al doilea razboi mondial, a precizat duminica, 29 august 2010, presedintele Guillaume Pepy, citat de AFP.

©Traducere si Redactare Lacasuri Ortodoxe: Bogdan Roman


„Cu 20 de ani in urma ne-am deschis toate arhivele, au existat colocvii, lucrari” si „le vom deschide pe toate acestea americanilor”, a spus Pepy pentru Radio Europe 1, punandu-se astfel la dispozitia lor si luand problema foarte in serios.

„Dar sa nu uitam un lucru: SNCF, lucratorii de cale ferata, au fost sub jugul ocupatiei naziste, sub amenintarea cu moartea”, iar „2.000 de lucratori feroviari au fost executati de nazisti”, a subliniat el.

Un proiect de lege, votat saptamana trecuta in California, la initiativa democratului Bob Blumenfield, impune oricarui candidat la un contract de anvergura pentru viitoarea linie de mare viteza dintre Los Angeles si San Francisco, sa precizeze rolul sau in transportarea prizonierilor spre lagarele de concentrare sau de exterminare naziste, intre 1942-1944.
Legea prevede, de asemenea, ca societatile sa prezinte masurile de compensatie acordate supravietuitorilor sau familiilor acestora.

Desi nu mentioneaza in mod expres, legea vizeaza inainte de toate compania de transport feroviar a Frantei (SNCF), care, dupa M. Blumenfield, „refuza sa-si asume responsabilitatea pentru rolul jucat in Holocaust”.
Legea, care ar trebui sa intre in vigoare de la 1 ianuarie 2011, stipuleaza ca obligatia de transparenta, cu „divulgare completa”, va fi unul dintre factorii luati in considerare de catre autoritati, in atribuirea contractelor.
„Obligatia de transparenta este legitima: au dreptate, subscriem la ea”, a spus mai departe M. Pepy, care crede ca SNCF nu are „nimic de ascuns”.

"Société nationale des chemins de fer français", asociata cu constructorul francez Alstom, spera sa castige contractul de exploatare a viitorului TGV (tren de mare viteza) californian.
SNCF are drept principali concurenti grupurile germane si japoneze, care trebuie sa respecte aceleasi cerinte de transparenta, impuse de noua lege din California.

intregul proiect este evaluat la 43 miliarde $. Finantarea va reuni fonduri federale, locale si private, iar licitatia pentru intreaga operatiune ar putea fi lansata anul viitor. SNCF a efectuat primele studii cu privire la TGV californian incepand cu anul 1984.

articol publicat in paginile scrise MONITOR Lacasuri Ortodoxe® nr. 33/2010