publicat în: Arhivă

Patriarhul Romaniei: nu vorbim despre buni si rai, ci despre binecuvantati si blestemati

“Hristos ne vorbeste despre două categorii de oameni: nu zice “buni” şi “răi”, ci binecuvântaţi şi blestemaţi. Celor milostivi, le spune “binecuvântaţii Tatălui Meu, veniţi şi moşteniţi Împărăţia Cerurilor”, iar celor insensibili la suferinţa altora, le spune aspru: “Blestemaţilor, plecaţi de la Mine, îndepărtaţi-vă!” – a precizat Patriarhul Romaniei, in aceste zile, odata cu intrarea credinciosilor ortodocsi in Postul Mare.

Iar cuvantul dur, de indepartare de Dumnezeu a omului nemilostiv, este si firesc – a explicat acesta – odata ce omul, de la început creat după Chipul lui Dumnezeu Cel Milostiv, refuza sa ajunga la asemănarea cu El, prin liberul arbitru, “hotarandu-se sa se asemene diavolilor”.

Predica, rostita după oficierea Sfintei Liturghii in Paraclisul Reşedinţei Patriarhale, a continuat prin amintirea unor fragmente edificatoare din marii Sfinti Parinti ai Bisericii: iar Dumnezeu “nu ne judecă pentru că suntem păcătosi, ci pentru că ne-am pocait de păcate’. El judecă, mai ales, neomenia ta, neadmitand neutralitatea sau indiferenţa faţă de suferinţa semenului: “Eşti milostiv, devii mântuit. Nu eşti milostiv, nu te mântuieşti” – a precizat acesta, amintind cuvintele Sfantului Ioan Gura de Aur, si justificand totodata cuvintele unui alt mare Sfant Parinte, Grigorie de Nyssa, care ii portrezita pe cei saraci drept “păzitori ai porţilor Împărăţiei Cerurilor, aspri acuzatori pentru cei nemilostivi şi puternici apărători ai celor milostivi”.

“Când devenim mâinile iubirii milostive a lui Hristos, atunci arătăm că ne-am împărtăşit cu Hristos Cel Milostiv, iar Sfânta Euharistie, prezentă în noi, lucrează iubirea milostivă”, a conchis Preaferictul Daniel, amintind cu aceasta ocazie influenta textelor biblice in dezvoltarea operei de caritate a Bisericii.

“Sa ne spovedim pentru iertarea păcatelor, sa ne împărtăşim pentru iertarea păcatelor şi pentru viaţa de veci, dar şi ca sa primim iubirea din Iubirea milostivă a lui Hristos”. Pentru ca le vorbim, prin aceasta, semenilor nostri, care au nevoie de Ea, despre slava Preasfintei Treimi şi despre a noastră mântuire. Amin! (KSLCatalin)