De vorba cu Diamantis Cassis, un pictor ortodox de icoane in America

Diamantis Cassis, un profesor de arta pensionat si enorias al Catedralei grecesti Buna Vestire creeaza si picteaza icoane de 45 de ani.

Cand priveste si se gandeste la o icoana, marturiseste acesta, Isi imagineaza un chip subtire ca al unui postitor, cu ochii privind cu nerabdare, in cinstire; gura mica si urechile mari, In ascultare fata de Dumnezeu, mai degraba decat spre vorbire, si nasul Intins, demn, simtind tamaia din ceruri.

©Traducere si redactare pentru Lacasuri Ortodoxe: KSLCatalin


Icoana este o bucatica din lumea finita si din lumea lui Dumnezeu, spune acesta.

In atelierul propriu, ingrijit, din Houston, Cassis creeaza icoane ale sfintilor si scene biblice pentru clientii sai, In cea mai mare parte, biserici. El urmeaza instructiunile detaliate ale iconografilor din vechime, Inregistrate In carti si legate de munca acestora (erminii).

Isi numeste munca “pictura”, desi unii iconografi numesc asta "scriere", de la traducerea stricta a cuvantului grecesc “graphi”. Icoanele reprezinta un tip aparte de pictura, urmare a unei traditii disciplinate, inspirate de Dumnezeu si folosite In cult.

"Este o lucrare mult mai serioasa. Este oarecum o rugaciune", a spus Cassis. "As merge pe ideea ca realizarea acesteia implica jumatate teologie si jumatate tehnica".

Diamantis Cassis Sfanta Treime Un numar de icoane ale lui Cassis sunt expuse In Catedrala Buna Vestire, o parohie ce numara 1.000 de familii, unde acesta participa la slujbe de cand s-a mutat in Houston, In anii 1960. In cadrul Festivalului grecesc din acest week-end (8-10 octombrie 2010), vizitatorii vor putea face turul cladirii, pentru a admira munca acestuia si pentru a afla mai multe despre icoana traditionala ortodoxa.

"Nu la ele ne Inchinam, ci sunt doar un instrument al Inchinarii", spune preotul Michael Lambakis, parohul Catedralei Buna Vestire, Intr-un interviu acordat In data de 7 octombrie 2010 publicatiei locale "Houston Chronicle". "Exista mesaje In icoana care ne Invata sa fim ca Hristos. Sfintii sunt reprezentati tocmai fiindca au Incercat si ei sa traiasca o viata perfecta precum Hristos".

Asa dupa cum se obisnuieste In toate bisericile ortodoxe rasaritene, afisarea icoanelor Maicii Domnului si a lui Hristos s-a facut pe fiecare parte a Altarului, explica In articolul sau Kate Shellnutt – Houston. Pe langa acestea, exista icoana sfantului Ioan Botezatorul si o icoana a Maicii Domnului cu Sfantul Arhanghel Gavriil. Fiecare dintre ei este reprezentat In mai multe straturi si simboluri de culoare, unghiuri, obiecte si aranjamente de imagine.

"Este o educatie constanta, chiar si pentru cei leganati In Ortodoxie, care se nasc ortodocsi, In aceasta credinta”, a spus Lambakis.

De altfel, icoane se afla pe toti peretii perimetrali ai cladirii In forma de cruce, multe dintre ele mai Intunecate si mai obscure decat cele realizate de Cassis, care – la fel ca majoritatea iconografilor contemporani – lucreaza In mod deliberat urmand forma traditionala bizantina si evitand stilul occidental ce a influentat iconografia veche.

"Ea are o calitate atemporala", a spus Cassis. "Biserica Ortodoxa considera schimbarea de dragul schimbarii ca fiind inutila, iar arta reflecta aceasta idee".

Ortodoxia Rasariteana sustine practicile, organizarea si credintele bisericii crestine timpurii. Spatiul Sfantului Altar doar pentru cler, o Evanghelie aurita, icoane reprezentand scene biblice si arderea tamaiei pot parea straine pentru cei din America, nefamiliarizati cu aceasta biserica, dar toate sunt parte din vechea traditie, mai explica In articol Kate.

Cea mai mare influenta occidentala asupra lacasurilor de rugaciune ortodoxe o constituie adaugarea stranelor pentru sezut, si a scaunelor destinate enoriasilor, In timpul slujbelor, spune parintele Lambakis, dar cele mai multe elemente au ramas – si vor ramane – neschimbate In timp.

Desi Cassis lucreaza la partea de estetica a icoanelor sale, principala sa inspiratie nu este stilistica, ci spirituala. Cu fiecare icoana, acesta Incearca sa evoce Divinitatea si sa Ii atraga In rugaciune pe privitori.

Cuvantul original grecesc pentru icoana, “eikon, Inseamna imagine, dar in sensul reflectiei. Icoanele sunt menite sa fie "o reflectie a omului, din neInteles, o reflectare pamanteasca a modelului ceresc", afirma Cassis.

Mai Intai traseaza figurile si scena pe un suport de lemn sau pe o panza, sub exigenta detaliului, folosind compasul In trasarea aurelor din jurul capetelor sfintilor. Urmeaza apoi crearea si trasarea spatiilor pentru fiecare bloc de culoare. In locul vopselurilor tempera pe baza de ou, Cassis se foloseste de echivalentul modern, acrilic, amestecat In borcanase ramase de la alimentele pentru copii.

"Nu-mi place “Te rog, Doamne, ajuta-ma sa amestec culoarea rosie perfecta!" sau sa ma rog pentru alte lucruri banale. Doar spun, "Ajuta-mi sa fac acest lucru drept", marturiseste Cassis.

Trei sferturi din iconografii Americii sunt ortodocsi, In conformitate cu estimarile lui George O’Hanlon, care conduce grupul de studiu Iconofil. Exista doar aproximativ 100 de pictori profesionisti de icoane In SUA, si acestia remarca o cerere mai mare din partea crestinilor din afara Ortodoxiei.

In afara de operele sale destinate bisericilor ortodoxe si familiilor, Cassis a mai creat icoane pentru bisericile catolice si episcopaliene, dar a refuzat un client care a vrut sa aseze una In barul sau.

"O icoana nu poate apartine unui bar", spune el. "O icoana este instrument de inspiratie In rugaciune, asa ca simt ca trebuie sa fii atent unde o pui. Trebuie sa ramanem Intr-un context al crestinatatii".

Piesele sale pot valora mii de dolari si pot trece luni de zile, a cate opt ore de lucru, pentru a fi finalizate. Chiar si la 76 de ani, Cassis este fericit sa continue, asigura Kate.

"Faptul ca Infaptuiesc astfel de lucruri ma face sa fiu mai constient de credinta mea", spune el. "Nu vreau sa ma “pensionez”, ci sper sa fac acest lucru, atata timp cat voi trai".

Serviciul "Religion News Service" a contribuit si el la acest articol.

Traducere si redactare asigurate pentru Lacasuri Ortodoxe: KSLCatalin

articol publicat in paginile scrise MONITOR Lacasuri Ortodoxe® nr. 38/2010

Lăcașuri Ortodoxe
Din decembrie 2006, Ortodoxie, Tradiție și Meșteșug: informări, articole, dezbateri, traduceri, transmisiuni live. Organizație non-profit care inițiază proiecte în sprijinul credincioșilor.
Puteți citi paginile rețelei web Lăcașuri Ortodoxe în sistem gratuit privat, accesul fiind destinat EXCLUSIV abonaților prin email.