publicat în: Arhivă

Sfintii Apostoli Petru si Pavel

Noi crestinii suntem obisnuiti sa mergem la moastele sfintilor pentru a ne ruga, pentru a venera si pentru a rememora faptele acestora, fapte de jertfa crestina. Si chiar daca nu ajungem la moaste este suficient sa mergem prin locurile umblate de sfinti , locuri unde au suferit martirajul pentru numele lui Hristos si pentru pastrarea credintei crestine. Un astfel de loc sfant sunt si dealurile si colinele Romei, catacombele acestui oras universal, unde au fost persecutati si ucisi in primele secole ale erei noastre generatii de crestini. Si nu putem sa nu simtim fiorul, spiritul acelor locuri pline de sfintenie. Pe una din Colinele Romei, nu departe de Vatican, au fost martirizati Sfintii apostoli Petru si Pavel.


Sf. Petru era numit de fapt Simeon (in ebraica inseamna asculta). Multi il strigau Simon (paronim de origine greaca). S-a nascut in Betsaida Galileei, ca fiu al lui Iona. S-a casatorit si a practicat meseria de pescar cu destul succes, caci reusise sa-si ridice o casa in Capernaum.Aici Mantuitorul ii va vindeca soacra de friguri.
Marturiile ne indica faptul ca Simon era considerat " om fara carte si simplu" (Fapte 4:13), adica neinstruit in legea mozaica.

Sf. Pavel provenea din Tars, in Cilicia, aflata sub stapanirea Imperiului Roman si se numea Saul.(1) Probabil s-a nascut in vremea razboiului civil dintre Octavian si Antonius. Nascut intre anii 6 si 10 e. n., dupa parerea lui Alain Decaux in anul 8. e. n. era cu vreo 10 ani mai tanar decat Iisus, dupa cum afirma medicul Luca, biograful Sf. Pavel (2).

Sf. Pavel afirma despre el insusi: " Eu sunt evreu din Tarsul Ciliciei, cetatean al unei cetati care nu este neinsemnata." Intr-adevar, Tarsul era un opulent oras port. Fusese intemeiat de hititi in anul 1400 i. Hr., fiind cucerit, pustiit si stapanit de asirieni, macedoneni, seleucizi. Fluviul Cnydos curge prin mijlocul orasului. Anexandu-l in 64 i.Hr., Roma a facut din Tars, capitala provinciei Cilicia.

In ceea ce priveste originea sa, Sf. Pavel descindea din semintia lui Veniamin, dupa propria marturisire. Pavel era cetatean roman. La acea vreme , numarul cetatenilor romani din Imperiu era de numai patru sau cinci milioane, adica 10% din populatia totala.. Se supunea dreptului roman care acorda privilegii cetatenilor romani, in indiferent care parte a Imperiului se aflau.(3) Cetatenia era transmisibila. Obtinerea cetateniei depindea in majoritatea cazurilor de o oportunitate politica fructificata la timp. In perioada sangerosului conflict dintre Octavian si Antonius, Tarsul a fost de partea lui Octavian, care era castigatorul razboiului civil.

Tatal Sf. Pavel era fabricant de corturi, meserie pe care o va invata si fiul. De fapt meseriile din domeniul textil erau o sursa de prosperitate pentru orasul Tars.

La varsta adolescentei pleaca la Ierusalim (4)pentru a studia Biblia. Va cunoaste mai multe limbi: ebraica, greaca, aramaica si, probabil si latina (fiind cetatean roman). Petru vorbea numai aramaica, avand un puternic accent local.

Faptele
Cel mai important izvor despre viata si faptele Sfintilor Apostoli Petru si Pavel ramane Noul Testament (Evangheliile si Faptele Apostolilor).
Petru a facut parte dintre discipolii lui Ioan Botezatorul care au asistat la botezul Mantuitorului.(5)
Evanghelia dupa Ioan (cap.1, 35-42) descrie cum Simon si fratele lui, Andrei, l-au urmat pe Iisus dupa marturisirea lui Ioan Botezatorul. " Si l-a dus la Iisus, privind la el, i-a zis: Tu esti Simon, fiul lui Iona; tu te vei numi Chifa ( ce se talcuieste Petru, adica piatra). Aceasta intalnire a avut loc inainte de inceputul propovaduirii christice in Galileea.

In Evanghelia dupa Marcu are loc chemarea lui Iisus (Marcu, cap.1, 16) " Si umbland pe langa Marea Galileii, a vazut pe Simon si pe Andrei, fratele lui Simon, aruncand mrejele in mare, caci ei erau pescari. / Si le-a zis Iisus: veniti dupa mine si va voi face sa fiti pescari de oameni. / Si indata, lasand mrejele, au mers dupa El".

Marcu a fost talmaciul lui Petru la Roma. Prin Marcu vorbeste de fapt, Petru. (6) Impreuna cu el era fratele sau Andrei si fii lui Zebedeu, Ioan si Iacov.

In Evanghelia dupa Luca, cand la indemnul lui Iisus, de a arunca din nou mrejele la adanc ( Luca 5, 6-8) au prins multime mare de peste, ca li se rupeau mrejele, Petru cade in genunchi spunand: " Iesi de la mine, Doamne, ca sunt un pacatos". Iisus i se adreseaza: " Nu te teme, de acum vei fi pescar de oameni/ Si tragand corabiile la tarm au lasat totul si au mers dupa El ( Luca, 5; 5-13)

Petru este un ucenic privilegiat, fiind primul in listele ucenicilor, care formeaza grupul superior apostolic.
Cu toate acestea are caderi. Caderile lui Petru fac parte integranta din inaltimea marelui Apostol. Ele rezuma pentru noi una din tainele sfinteniei crestine: numai cei ce cad se ridica. (7)

Pe intreg parcursul Evangheliilor figura lui Petru este creionata puternic de convorbirile sale cu Iisus sau de faptele sale legate de cele ale Mantuitorului.

La Intrebarea lui Iisus " Si cine zic oamenii ca sunt Eu, Fiul Omului", Simon zice: "Tu esti Hristosul, Fiul Lui Dumnezeu cel viu".

Si iata si rasplata acestei revelatii, raspunsul lui Iisus: "Fericit esti Simone, ca nu trup si sange ti-au descoperit Tie aceasta, ci Tatal Meu cel din Ceruri. / Si eu zic tie, ca tu esti Petru si pe aceasta piatra voi zidi Biserica Mea si portile iadului nu o vor birui/Si iti voi da tie cheile Imparatiei Cerurilor , si orice vei lega pe pamant, legat va fi si in ceruri, si orice vei dezlega pe pamant va fi dezlegat si in ceruri( Matei 16, 13-19)

Petru are Indoieli atunci cand merge pe apa si Iisus il dojeneste spunandu-i " putin credinciosule, pentru ce te-ai indoit?", culminand cu lepadarea lui Petru.

Hristos nu-l repudiaza. La cea de-a treia aratare a lui Hristos, pe malul Tiberiadei are loc un eveniment major. Hristos Il intreaba de trei ori daca il iubeste. Petru i-a confirmat ca Il iubeste: " Da, doamne, Tu stii ca Te iubesc!", a treia oara intristandu-se. Tot de-atatea ori Iisus i-a cerut: " Paste oile mele!", spunandu-i cu ce moarte va muri. (Ioan, 21, 15-19)

Evanghelia dupa Luca arata cum Petru a fost salvat din apostazie datorita credintei: " Si a zis Domnul: Simone, Simone, iata Satana v-a cerut sa va cearna ca pe grau; / Iar Eu M-am rugat pentru tine sa nu piara credinta Ta; Si, tu oarecand , intorcandu-te , intareste pe fratii tai" ( Luca,22, 31-32), vorbind despre martiriul lui Petru la Roma.

La Cincizecime "s-au umplut toti de Duhul Sfant si au inceput sa vorbeasca in limbi, precum le dadea lor Duhul a grai" . Cu aceasta ocazie Petru a tinut prima predica apostolica, punand fundamentele bisericii in lume. 3000 de oameni s-au crestinat si s-au botezat. (8)

Ulterior " multe minuni si semne se facea in Ierusalim prin Apostoli si mare frica ii stapanea pe toti". Petru insusi a vindecat ologul de la Poarta Frumoasa ( Fapte 3 ,1-11).
Arestati si dusi in fata sanhedriului ( institutie care il condamnase pe Iisus), Petru tine o noua predica chiar in fata acestuia. Fiind arestat, Ingerul Domnului ii deschide usa temnitei (Fapte 5, 19-20) si apoi predica in Templu.

Este eliberat datorita lui Gamaliel, invatatorul lui Saul , care adresandu-se arhiereilor si "celorlati barbati israeliti" i-a indemnat la prudenta, dar dupa 6 ani s-a trecut la o represiune salbatica asupra crestinilor. (9)

Dupa acest eveniment a inceput peregrinarea Sfantului Petru pentru indeplinirea misiunii sale apostolice. A intemeiat comunitati crestine solide in Iudeea, Galileea, Samaria. Simon Petru devine lider al bisericii crestine continuand sirul de convertiri dar si de vindecari miraculoase: il vindeca pe Enea, paralizat si imobilizat la pat de opt ani, a inviat pe crestina Tabitha din orasul Iope. Predicile insotite de minuni si semne au dus la numeroase convertiri la crestinism. Dar si pedepseste. Ii ucide pe Anania si Safira pentru ascunderea banilor.

Toate aceste evenimente au dus la consolidarea bisericii crestine primare pana In anul 36 sau 37 cand a fost ucis diaconul Stefan prin lapidare. Datorita acestei imprejurari nefericite, comunitatea crestina prigonita paraseste Ierusalimul. Este momentul in care incepe propovaduirea catre neamuri.

Foarte multi crestini s-au refugiat in Samaria. Unii samarineni il cunoscusera pe Mesia. In Samaria, Simon Petru s-a intalnit cu Simon Magul, fost ucenic al lui Ioan Botezatorul, dar interesat numai de fenomenele magice.

Petru si-a inceput misiunea apostolica in Samaria in jurul anului 43, propovaduind crestinismul printre neamuri ( goim In ebraica), adica oamenii care nu se trageau din Avraam si nu respectau Tora. A propovadui neamurilor era o blasfemie, pedepsita cu moartea. A fost nevoie de o noua revelatie pentru a-l convinge pe apostolul Petru ca trebuie sa aduca si neamurile la crestinism ( Fapte, 10; 11-16). Duhul Sfant s-a revarsat si asupra neamurilor ( Fapte10, 44-48). A fost convertit sutasul Corneliu si intreaga familie a acestuia.In aceasta perioada a fost convertit si Saul devenit Pavel.

Ambii apostoli au avut initial alt nume. Saul (in ebraica-cel dorit) (10) a avut o copilarie diferita de cea a lui Petru, dupa cum am vazut. Unul urmeaza drumul invataturii,primind o educatie aleasa, sub indrumarea invatatului Gamaliel, destinat sa devina rabin, altul devine pescar.

Tanarul Saul s-a dovedit plin de ravna pentru Domnul ( Fapte, 22, 3) exceland In zel in apararea legii mozaice si a traditiei( era fariseu).

Daca Petru l-a cunoscut pe Hristos direct, Pavel il va cunoaste prin revelatie. Mai intai Saul s-a situat de cealalta parte, fiind un prigonitor al primilor crestini. Participa chiar la uciderea diaconului Stefan, primul martir crestin, aproband in sinea lui faptele ucigasilor. Nu se multumeste cu atat si atunci cand unii crestini se refugiaza, trecand frontiera la Damasc, ia Imputernicire de la arhiereul iudeu si merge acolo pentru a-i aduce pe refugiati legati la Ierusalim. "Dar pe cand calatorea el si se apropia de Damasc, o lumina din cer, ca de fulger, la invaluit deodata./ Si cazand la pamant , a auzit un glas zicandu-i: Saule, Saule, de ce ma prigonesti?/ Cine esti Tu, Doamne, ca sa ma inchin Tie?". Apoi a orbit si fiind dus la Damasc a intalnit pe Anania care primise misiune de la Domnul sa-i iasa Inainte fiind un vas ales, moment in care i-a revenit vederea (Fapte9,3-19). Astfel a fost convertit Saul, cunoscut si sub numele de Pavel.

Intre Petru si Pavel a aparut o disputa in cadrul conciliului de la Ierusalim privind propovaduirea la neamuri a crestinismului, repede rezolvata prin atribuirea acestei misiuni lui Pavel si lui Barnaba, pe cand ceilalti ucenici ai lui Hristos propovaduiau cuvantul evanghelic in randul evreilor.

Pavel si Barnaba s-au impotrivit circumciziei paganilor pentru ca religia crestina sa nu devina o simpla secta mozaica.
Pavel a facut si el minuni, vindecand la Lystra pe un olog din nastere.
Sfantul Apostol Pavel a Intreprins o a doua calatorie misionara la Filipi, unde a fost Intemnitat. Dar a fost eliberat datorita unei minuni-un cutremur. Temnicerii sai s-au crestinat. Apoi a predicat la Thesalonic, Atena, Corint, Antiohia (pentru a doua oara).
La Atena a convertit pe Dionisie Areopagitul si femeia Damais.
Cea de-a treia calatorie misionara a Intreprins-o in Capadocia, Galatia, Frigia, pastrand legatura cu comunitatile crestine Intemeiate anterior. Predica in orasul Troa, unde Il Inviaza pe tanarul Eutihie.
Ca si Petru , Pavel a fost Intemnitat de mai multe ori. La Roma a fost inchis si eliberat. Apoi a plecat In Spania si s-a intors in Orient. Prins din nou, a fost readus la Roma si intemnitat pana la moartea sa.
In anii 43/44 a avut loc un nou val de persecutii ale lui Irod Agripa. A fost ucis Iacob, fratele lui Ioan. Petru a fost scapat din temnita de Ingerul Domnului ( Fapte 12, 7-10).Paznicii sunt executati din ordinul lui Agripa.

Petru calatoreste la comunitatile crestine din Pont, Galatia, Capadocia, Asia si Bitinia ( probabil in jurul anului 51) (11)
In anul 60 era la Roma. Acta Vecelli( Faptele lui Petru) conserva traditii valoroase despre ultima perioada a existentei apostolului Petru la Roma Sunt totusi documente apocrife si trebuie tratate cu prudenta. Comunitatea crestina din Roma fusese vizitata si Intarita si de Pavel. La Roma, Petru combate prin rugaciune levitatia diabolica a lui Simon Magul

Martiriul Sfintilor Apostoli Petru si Pavel
O noua persecutie a fost declansata in randul crestinilor de catre imparatul roman Nero.
S-a organizat un complot la Roma impotriva lui Petru care l-a determinat sa plece din Roma. Dar Iisus Il intoarce pe Petru din drum. Revenit la Roma, Petru accepta martiriul cerand sa fie rastignit cu capul spre pamantdeoarece nu se considera vrednic sa moara la fel cum a murit Mantuitorul. Sf. Clement Romanul (88-97), al treilea successor al lui Petru, In Epistola trimisa credinciosilor din Corint, noteaza ca Petru a suferit martiriul In timpul Imparatiei lui Nero, In urma denuntului altor crestini.Aceasta marturie a lui Clement este cea mai veche privind prezenta Apostolului Petru la Roma. (12)
Amintita persecutie crestina a fost consemnata si de istoricul Tacit In sec.II, persecutie declansata In urma unui incendiu al Romei. (13)

Traditia considera ca Sf. Petru si Pavel au stat in aceeasi celula la Roma, fiind martirizati la 29 iunie 67. Petru a fost rastignit, ambii suferind martirajul pentru credinta lor in Hristos. (14)

Poporul roman a pastrat mai mult traditii despre Sf. Petru pe care il numesc in diferite feluri: San Petru, San Chietru, Sampietru, etc.
Poporul roman crede ca Sf. Petru e mana dreapta a lui Dumnezeu si de aceea Il aflam in povesti coborandu-se si amestecandu-se printre oameni, alaturi cu Ziditorul, Indreptand laolalta cele nu tocmai bine alcatuite, infrangand pe trufasi si rataciti. Tot ce face Sf. Petru, facut si bine primit este si de Dumnezeu. In Moldova si anume in jud. Falciu se crede ca Sf. Petru sta Impreuna cu Sf. Pavel In luna: Sf. Petru de-a dreapta si Sf. Pavel de-a stanga. (15)
Dupa credinta populara romaneasca din Bucovina, Sf. Petru fierbe trei zile necontenit piatra adevarata, iar nu grindina, spre a o marunti, ca sa nu vateme campurile, asezarile omenesti si pe oameni. Cand se aude forcotind In cer, adica atunci cand tuna inabusit, ca un clocot, se crede ca Sf. Petru fierbe piatra. (16)
De-a lungul evului mediu, in Tarile Romane s-au construit numeroase biserici si manastiri cu Hramul Sfintii Petru si Pavel: Biserica Episcopala "Sfintii Apostoli Petru si Pavel" din Husi, ctitorita de Stefan cel Mare in 1495 (17);Manastirea Corbii de Piatra cu al doilea hram Sfintii Apostoli Petru si Pavel, ctitorita in timpul domniei lui Neagoe Basarab, Manastirea Cetatuia, situata In apropierea Iasilor cu acelasi hram amintit, ctitorita de domnitorul Gheorghe Duca, intre 1688 si 1672 si exemplele ar putea continua.
Intr-o descriere a Moldovei din sec. al XVI-lea se afirma despre locuitorii acestria: "Ei recunosc pe Hristos si pe Sfintii Apostoli si dupa cum sustin ei au urmat cu multa evlavie si cinstire Inca de la inceput si pana acum Invatatura Sfantului Pavel" (18)
Si astazi sunt venerati Sfintii Apostoli In ziua de 29 iunie, existand numeroase biserici si manastiri cu acest hram.Pudem vedea de o parte si de alta a intrarii In biserici, imaginile cei doi Sfinti Apostoli. Ei au fost si raman prin faptele si cuvintele lor stalpii credintei noastre crestin ortodoxe.

Florentina Ontoiu (istoric)

BIBLIOGRAFIE

1.Alain Decaux , Viata Sfantului Pavel, , Humanitas, Bucuresti, 2007
2.Arhimandrit dr. Juvenalie Ionascu, Pe urmele sfintilor Apostoli la Roma, Editura Dacpress, Curtea de Arges, 2005
3.J.Guilaine, G. Lfforgue, H. van Effenterre, P. Lévêque, M. Rouche, Istoria universala, Univers Enciclopedic, 2005
4.Mihai Barbulescu, Dennis Deletant, Keith Hitchins, Serban Papacostea, Pompiliu Teodor, Istoria Romaniei, Editura Enciclopedica, Bucuresti, 1998
5.Silviu Tudose, Sfintii Apostoli Petru si Pavel, Atelierele Tepografice Metropolitane, 1999
6.Tudor Pamfilie, Sarbatorile la romani, Colectia Mythos, Editura Saeculum, I.O. Bucuresti, 1997
7.Viata Sfantului Apostol Petru si a altor mari barbati intru Hristos, Colectia Comorile Pustiei, la initiativa unor monarhi romani de la Muntele Athos, apare cu binecuvantarea IPS Nicolae, Mitropolitul Banatului, texte scrise si ingrijite de Radu Diac, Bucuresti, 2004

NOTE:

(1)Viata Sfantului Pavel, Alain Decaux, Humanitas, Bucuresti, 2007, pg. 10
(2)Ibidem, pg. 12
(3)J.Guilaine, G. Lfforgue, H. van Effenterre, P. Lévêque, M. Rouche, Istoria universala, Univers Enciclopedic, 2005, pg.407-408, 410-412
(4)Viata Sf. Pavel, op.cit, pg. 31

(5)Viata Sfantului Apostol Petru si a altor mari barbati intru Hristos, Colectia Comorile Pustiei, la initiativa unor monarhi romani de la Muntele Athos, apare cu binecuvantarea IPS Nicolae, Mitropolitul Banatului, texte scrise si ingrijite de Radu Diac, Bucuresti, 2004, pg. 6
(6)Ibidem., pg.8
(7)Ibidem, pg.9

(8)Viata Sf. Apostol Petru si a altor mari barbate intru Hristos, op.cit., pg22
(9)Ibidem, pg.25

(10)Silviu Tudose, Sfintii Apostoli Petru si Pavel, Sfintii Apostoli Petru si Pavel, Atelierele Tepografice Metropolitane, 1999, pg.7
(11)Viata Sf. Apostol Petru si a altor mari barbati intru Hristos, op.cit., pg41

(12)Arhimandrit dr. Juvenalie Ionascu, Pe urmele sfintilor Apostoli la Roma, Editura Dacpress, Curtea de Arges, 2005, pg.10
(13)Ibidem, pg.pg.12
(14)O cercetatoare contemporana Margherita Guardacci, arheolog si epigrafist afirma ca data a martiriului lui Petru ziua de 13 octombrie 64, al 10 lea an al suirii pe tron al lui Nero, in arhimandrit dr. Juvenalie Ionascu, op.cit.
(15)Tudor Pamfilie, Sarbatorile la romani, Colectia Mythos, Editura Saeculum, I.O. Bucuresti, 1997,pg.80
(16)Ibidem, pg.81
(17)Mihai Barbulescu, Dennis Deletant, Keith Hitchins, Serban Papacostea, Pompiliu Teodor, Istoria Romaniei, Editura Enciclopedica, Bucuresti, 1998, pg.196

(18)Calatori straini In Tarile Romane, sec. XVI, vol.I, pg.196