Interviu recent acordat de Patriarhul Irineu al Serbiei, despre motivele vizitei sale în Rusia

Sanctitatea Sa Patriarhul Irineu al Serbiei a fost unul dintre oaspeții care au venit la Moscova pentru sărbătorirea celor 10 ani de la întronizarea Patriarhului Kirill al Moscovei și întregii Rusii. El a vorbit despre motivele venirii sale, despre viziunea sa asupra modului în care vor evolua evenimentele din Ucraina și despre soarta Ortodoxiei mondiale, într-un interviu acordat exclusiv ziarului rusesc “The Russian Newspaper”. Interviul a fost republicat de Departamentul de Relații Externe Bisericești al Patriarhiei Moscovei. Mai jos, vă oferim traducerea acestui interviu:

– “Sanctitate, după opinia Serbiei, ce impresie fac acești zece ani de istorie ortodoxă rusă? În ce mod este personalitatea Patriarhului Kirill interesantă pentru sârbi?

– Am venit la Moscova împreună cu unii dintre episcopii mei din Biserica Sârbă, pentru a participa la sărbătorile legate de cea de-a 10-a aniversare a întronizării Patriarhului Kirill. Acesta este un eveniment nu numai pentru ruși și pentru Biserica Ortodoxă Rusă, ci și pentru întreaga lume ortodoxă. Întrucât Biserica Rusă este una dintre cele mai puternice Biserici Ortodoxe, ea joacă un rol imens în lumea ortodoxă.

Biserica și poporul rus, așa cum se prezintă astăzi, uimesc. Avem încă proaspătă în memorie imaginea unei Biserici Ruse suferinde și persecutate. În secolul al XX-lea, a trecut prin cele mai teribile încercări ale istoriei sale și a oferit lumii ortodoxe un număr imens de martiri. Numai Dumnezeu știe cu adevărat câți episcopi, preoți și laici au suferit pentru credință.

Și acum, ridicându-se din această poziție de umilință, Biserica Rusă a renăscut într-un timp foarte scurt. Ea a reconstruit biserici și mănăstiri, a construit atât de multe biserici noi și mănăstiri, și mai important a readus la viață o Biserică vie, a reînviat credința. În această renaștere a poporului rus, meritele Sanctității Sale Patriarhul Chiril sunt, cu siguranță, foarte mari.

Suntem bucuroși să fim invitați la această sărbătoare, mulțumim lui Dumnezeu și Sanctității Sale pentru faptul că ne-a permis să participăm la solemnități și să vedem toate aceste frumuseți. Suntem, de asemenea, mulțumiți de faptul că au participat reprezentanți ai altor Biserici locale. Bucuria noastră ar fi fost și mai mare, dacă ar fi venit reprezentanți ai tuturor Bisericilor Ortodoxe. Din păcate, nu toți au venit, iar acest lucru ne îngrijorează și ne face să ne întrebăm în legatură cu viitorul lumii ortodoxe. Cele mai mari nenorociri pentru Biserică sunt schismele și divizările, iar astăzi suntem pe pragul uneia dintre aceste schisme, care implică în mod inevitabil consecințe grave.

Dar să ne întoarcem la Patriarhul Chiril. Alegerea sa a fost lucrarea Providenței Divine, o binecuvântare a lui Dumnezeu pentru poporul ortodox rus și pentru lumea ortodoxă în general. Epoca noastră și poziția Bisericilor noastre Ortodoxe pretind pe bună dreptate o persoană ca Patriarhul Chiril. El este un model al primatului Bisericii, el cunoaște foarte bine lumea și face exact ceea ce este necesar.

– După părerea dumneavoastră, cum vor coexista Biserica cea canonică și noua Biserică din Ucraina? Cum și când va fi depășită drama divergenței care s-a dezvoltat în lumea ortodoxă? Constantinopolul a luat măsuri pe care Biserica Rusă le dezaprobă din motive canonice.

– Problema schismei în Ucraina este veche, au existat neînțelegeri serioase și toate acestea au dus la o puternică confruntare în cadrul națiunii ucrainene. Am intenționat să ajutăm poporul ucrainean, să convocăm un Sinod Pan-Ortodox sau o consultare pentru a discuta despre aceasta. Speram ca primații sau reprezentanții primaților Bisericilor locale să vină în Ucraina, să discute cu poporul și să îi asculte pe reprezentanții tuturor partidelor, pentru a încerca să găsească o soluție situației actuale.

Din păcate, evenimentele au evoluat într-un scenariu complet diferit. Patriarhia de Constantinopol s-a alăturat schismaticilor și pare să fi vrut să îi împace cu Biserica Ucraineană canonică. Cu toate acestea, ortodocșii Bisericii canonice au rămas pe pozițiile lor, bazându-se pe canoanele sfinte. Astfel, Patriarhia Ecumenică a reușit să ‘împace’ doar două grupuri schismatice, legalizându-le și făcând astfel doar să adâncească și să agraveze diviziunile existente.

Recent, m-am întâlnit cu Patriarhul Ecumenic la Salonic și, în timpul întâlnirii, mi-a povestit despre așteptările sale. Potrivit acestuia, unii, dacă nu toți, din Biserica Ucraineană vor face pace cu schismaticii și se vor alătura noii ‘Biserici Ortodoxe Ucrainene’. Deși toată lumea știa încă de la început cum erau aceste grupuri schismatice din Ucraina, și că ar fi imposibil să se împace cu ele.

În cele din urmă, joncțiunea Bisericii canonice cu cea schismatică nu a avut loc. Doar doi ierarhi ai Bisericii Ortodoxe Ucrainene s-au alăturat noii ‘Biserici’, toți ceilalți rămânând credincioși Ortodoxiei canonice ucrainene. Dintre numeroasele parohii din Biserica Ortodoxă Ucraineană, doar câteva zeci au trecut sub noua ‘Biserică’.

Nu este clar ce va rezulta din acordarea acestui tomos, dar nu vom avea pacea așteptată. Este dificil să se prezică rapiditatea și pe ce trasee vor evolua evenimentele din Ucraina. Dar este deja evident că statul amenință Biserica Ucraineană, cu confiscarea așezămintelor ei monahale și chiar a mănăstirilor ei, uzurpându-i altarele. Din păcate, în prezent este dificil să se prevadă ce va rezulta.

– Care este situația actuală a Bisericii Sârbe? Autoritățile țin cont de ea, este iubită de popor?

– Trăim într-o perioadă extrem de complexă și de dificilă. Singurul lucru care ne consolează este acela că tinerii sârbi, în ansamblul lor, vin la Biserică, mărturisesc Credința Ortodoxă, trăiesc tradițiile și obiceiurile ortodoxe ale poporului sârb, în ​​special cele legate de credință. Aproape toți își botează copiii, cu excepția unui număr mic de eretici și de atei.

Numărul de practicieni crește de la an la an, în special al celor prezenți la marile sărbători. Avem nevoie de biserici noi. Un număr mare de oameni primește în mod regulat Sfânta Împărtășanie. Mulți se închină la hram (slavă), la sfântul patron al familiei lor. Este un obicei sârbesc obișnuit.

Statul a ajutat Biserica, prin rezolvarea problemei finanțării pensiilor și îngrijirii medicale acordate slujitorilor săi. Catehismul este predat în școlile primare și secundare. Conform datelor noastre, aproximativ 65% dintre elevi frecventează aceste cursuri. Pentru copiii ai căror părinți sunt împotriva educației religioase, există o clasă de educație civică. Ministerul Educației se gândește să schimbe legea, astfel încât, pe de o parte, toți elevii să participe la cursul de catehism, iar pe de altă parte, elemente relevante de educație morală să fie incluse în acest curs, la fel și cele de filosofie și educație civică.

Avem relații bune cu autoritățile, iar atunci când există probleme, acestea sunt rezolvate rapid, ținându-se cont de interesele Bisericii Ortodoxe Sârbe. Nu aducem în atenție cazurile izolate în care puterea s-a arătat împotriva Bisericii. Este un curs firesc.”

ARTICOL apărut în Revista MONITOR Lăcașuri Ortodoxe® – februarie 2019

Traducere: Lăcașuri Ortodoxe®, după un interviu publicat de Departamentul de Relații Externe Bisericești al Patriarhiei Moscovei

Lăcașuri Ortodoxe
Din decembrie 2006, Ortodoxie, Tradiție și Meșteșug: informări, articole, dezbateri, traduceri, transmisiuni live. Organizație non-profit care inițiază proiecte în sprijinul credincioșilor.
Puteți citi paginile rețelei web Lăcașuri Ortodoxe în sistem gratuit privat, accesul fiind destinat EXCLUSIV abonaților prin email.