publicat în: Arhivă

Astazi, Patriarhia Romana raspunde si ziaristului Stelian Tanase, la unele opinii privind Catedrala Mantuirii Neamului… (Din ciclul: opinii care se vand bine in criza)

Astazi, Patriarhia Romana raspunde si ziaristului Stelian Tanase…

Domnul Stelian Tanase a publicat in cotidianul ADEVARUL din 25 martie 2010 un articol de opinie intitulat “Catedrala”, in care ridica unele obiectii in legatura cu construirea Catedralei Mantuirii Neamului. Pentru corecta informare a opiniei publice, consideram ca se impun urmatoarele precizari:


Ca si celelalte trei locatii anterioare (Piata Unirii, bulevardul Unirii si Parcul Carol), actualul amplasament al viitoarei Catedrale patriarhale de pe Dealul Arsenalului din Bucuresti a fost propus si atribuit Patriarhiei Romane de catre autoritatile de Stat prin Legile nr. 261/2005 si nr. 376/2007, promulgate de Presedintele Romaniei, informeaza Biroul de Presa al Patriarhiei Romane. in consecinta, Camera Deputatilor a predat prin Protocolul de predare-preluare din 13 februarie 2006 si actele subsecvente, terenul respectiv catre Patriarhia Romana care, pe temeiul acestor acte normative, a initiat demersurile pentru elaborarea studiului de fezabilitate si definitivarea temei de proiectare. Prezenta Catedralei Mantuirii Neamului langa cladirea Palatului Parlamentului nu a fost ceruta de Patriarhie in mod expres, dar ea poate fi inteleasa simbolic in sensul ca viitoarea Catedrala va fi ca o “lumina de inviere” pentru a nu uita cele trei biserici „omorate” prin demolare si doua „rastignite” prin translatare din zona in perioada regimului comunist, spre a se face loc cladirii Casei Poporului.

in ceea ce priveste necesitatea construirii viitoarei Catedrale patriarhale, pusa sub semnul intrebarii de catre domnul Stelian Tanase, reamintim faptul ca, din punct de vedere al spatiului, actuala Catedrala patriarhala de pe Dealul Mitropoliei – care a fost construita in urma cu peste 350 de ani ca biserica de manastire – nu mai corespunde astazi deloc nevoilor liturgice, pastorale si de reprezentare ale Bisericii Ortodoxe Romane, cu peste 20 milioane de credinciosi in tara si strainatate.

Cat priveste aprecierea domniei sale referitoare la valoarea estetica a machetei ilustrativ tematice a viitoarei Catedrale, aceasta denota o totala lipsa de cunoastere a semnificatiei si functionalitatii liturgice a unei biserici, iar Catedrala va fi construita in primul rand pentru cei care se vor ruga in interiorul acesteia, nu doar pentru a fi privita din exterior de trecatori. Mai precis, nu frumusetea estetica exterioara, ci simbolismul religios, functiunile si spiritualitatea liturgica cerute de Sfintele Canoane si de Traditia bisericeasca reprezinta principalele criterii de apreciere a viitoarei catedrale.

Viitoarea Catedrala va fi construita in forma de corabie si de cruce latina ca spatiu sacru al comuniunii Sfintei Treimi cu multimea credinciosilor dreptmaritori. Simbolismul turlelor Catedralei se incadreaza armonios cu traditia ortodoxa pentru ca turla principala a Pantocratorului strajuita de alte patru turle mai mici simbolizeaza pe Mantuitorul Hristos inconjurat de cei patru evanghelisti. Turla principala de la intrarea in Catedrala simbolizeaza pe Sfantul Apostol Andrei – Ocrotitorul Romaniei – cel dintai chemat de Mantuitorul nostru Iisus Hristos la apostolie, dupa cum ne arata Sfantul Apostol Ioan, iar cele din dreapta si din stanga acesteia, pe Sfantul Apostol Filip si pe Sfantul Natanael. Ansamblul celor opt turle simbolizeaza ziua a opta a vietii vesnice, deoarece, in biserica, prin Sfintele Taine (Sfanta impartasanie) se ofera credinciosilor arvuna vietii vesnice.

Biserica Ortodoxa Romana alege simbolismul arhitectonic pe baza unor criterii teologice riguroase, iar nu tinand cont de o estetica emotionala sub presiunea unei gandiri secularizate care a pierdut simtul sacru si legatura cu traditia dinamica a Bisericii. Mai mentionam faptul ca, macheta viitoarei Catedrale patriarhale reprezinta doar ilustrarea temei de prezentare pentru concursul de proiectare, iar nu forma definitiva care poate fi diferita daca respecta principiile teologice si liturgice esentiale.

in plus, noua Catedrala patriarhala nu se va construi in competitie sau completare cu actualele cladiri din vecinatate, ci va fi un univers autonom inconfundabil. in Catedrala se va desfasura permanent aceiasi activitate liturgica, pe cand cladirile din jur pot primi candva o alta destinatie. Demersurile Patriarhiei Romane pentru construirea Catedralei sunt prea avansate pentru a mai relua discutiile in legatura cu un alt amplasament. Prin urmare, acum este esential si prioritar sa-i oferim Catedralei un loc luminos in suflet si sa nu demolam in noi o dorinta sfanta si un ideal unificator de generatii si simtiri romanesti.

Reconstruirea manastirii Vacaresti nu trebuie pusa in opozitie cu construirea unei Catedrale corespunzatoare cerintelor liturgice si pastoral-misionare actuale ale Patriarhiei Romane. Manastirea Vacaresti, daca va fi reconstituita potrivit normelor de restaurare din sec. al XVIII-lea, nu poate suplini exigentele construirii unei catedrale din sec. al XXI-lea. Pe de alta parte, spatiul generos din jurul viitoarei Catedrale de aproximativ 6 hectare va avea destinatia de parc public, care va permite copiilor, tinerilor si pelerinilor sa se simta “ca acasa” langa Casa Domnului, marind totodata si suprafata spatiilor verzi din Bucuresti.

Patriarhia Romana ar aprecia daca cei ce se exprima public impotriva construirii viitoarei Catedrale ar aprofunda cunostintele lor referitoare la semnificatia si functionalitatea spatiului sacru ortodox care difera esential de perceptia secularizata a spatiului arhitectonic obisnuit.

Constatam faptul ca, dupa anul 1990, cand Patriarhia Romana si-a exprimat public intentia construirii viitoarei Catedrale patriarhale, de fiecare data ea s-a confruntat fie cu orgoliile unor arhitecti care nu au perceptia spatiului eclesial si pentru care viziunea beneficiarului asupra viitoarei Catedrale aproape ca nu conteaza, fie cu opozitia unor pretinsi reprezentanti ai societatii civile secularizate si antibisericesti, care inventeaza fel de fel de argumente doar pentru a bloca realizarea proiectului Catedralei Mantuiri Neamului.

in acest sens, informam opinia publica din tara si strainatate ca, in contextul actual al libertatii religioase, Patriarhia Romana are atat datoria, cat si dreptul de a construi viitoarea Catedrala, ca fiind o necesitate practica si un simbol al credintei poporului roman, in majoritate crestin-ortodox. Catedrala noua va aduce multa bucurie in sufletele tuturor celor care raman permanent in memoria si recunostinta Bisericii, fiind onorati cu numele de „fericitii si pururea pomenitii ctitori ai bisericii acesteia”!

Biroul de Presa al Patriarhiei Romane