Randuieli ale citirii Molitfelor Sf Vasile. Randuiala slujbei bisericesti din noaptea trecerii dintre ani

Randuiala liturgica unitara pentru slujba de la trecerea dintre ani

Patriarhia Romana a anuntat astazi, 29 martie 2011, prin serviciul propriu de presa, tiparirea unei brosuri care sa cuprinda “randuiala liturgica unitara pentru noaptea trecerii dintre ani, In toate catedralele si bisericile parohiale din Biserica Ortodoxa Romana”, care va fi tiparita de catre Editura Institutului Biblic si de Misiune Ortodoxa. Hotararea, care atrage in plus atentia, in mod special, si asupra randuielii citirii Molitfelor Sfantului Vasile cel Mare (inclusiv in noaptea trecerii dintre ani), desi publicata si amintita abia astazi – decizie si prilej motivate probabil de noile discutii dezvoltate de media laica (care s-a demonstrat, de altfel, in mai multe randuri a fi neinformata in domeniu), indreptate impotriva savarsirii Molitfelor Sfantului Vasile cel Mare – se pare ca ar fi fost luata in discutie cu mai mult de o luna in urma, “in cadrul sedintei Sfantului Sinod, In sedinta de lucru din 17 februarie, la propunerea Preasfintitului Corneliu, Episcopul Husilor”.

Din materialul oferit de Agentia de Stiri Oficiala a Patriarhiei Romane, Basilica [https://www.basilica.ro/ro/stiri/randuiala_liturgica_unitara_pentru_slujba_de_la_trecerea_dintre_ani_6261.html] , resie urmatoarea randuiala liturgica unitara In Biserica Ortodoxa Romana pentru slujba ce se oficiaza In noaptea trecerii dintre ani (urmand ca Ed. Institutului Biblic si de Misiune Ortodoxa sa supuna aprobarii PF Daniel proiectul de brosura):

– Acatistul Domnului nostru Iisus Hristos,

– Rugaciunea de multumire (din Liturghier, Molitfelnic sau Cartea de Te Deum)

– Rugaciunea de intrare In Noul An (de la slujba Te Deum-ului)

– Cantarea ‘Aparatoare Doamna’.

– In mod obligatoriu, un cuvant de Invatatura, In care sa se sublinieze importanta sfintirii timpului In Hristos Mantuitorul, Imparatul veacurilor.

Intrucat In manastiri trebuie pastrata In Intregime randuiala savarsirii celor sapte laude la vremea rostuita, randuiala amintita mai sus se va adauga la slujba de la miezul noptii (Miezonoptica).

Slujba Te Deum-ului se va savarsi dupa Sfanta Liturghie, dupa cum se procedeaza la nivel pan-ortodox si cum prevad indrumarile tipiconale.

In acelasi anunt publicat de Patriarhie astazi, se atrage atentia asupra respectarii randuielii citirii Molitfelor Sfantului Vasile cel Mare:

Pentru a se evita excesele straine de duhul credintei si al bunei-cuviinte pastorale, precum si practicile daunatoare unitatii liturgice, episcopii chiriarhi vor adresa clerului Indrumarea pastorala si duhovniceasca de a respecta randuiala citirii Molitfelor Sfantului Vasile cel Mare In zile de post, In cazuri individuale si, dupa caz, In legatura cu Taina Sfantului Maslu, atunci cand bolnavul solicita, aceasta randuiala trebuind sa fie Insotita de post si spovedanie, atat din partea clericilor, cat si a credinciosilor. In cadrul Indrumarilor respective se va preciza cu limpezime ca citirea Molitfelor Sfantului Vasile cel Mare In noaptea trecerii dintre ani este o practica regionala (mai ales In sudul tarii) neaprobata de Sfantul Sinod, inexistenta In alte zone ale tarii si mai ales In practica altor Biserici Ortodoxe surori.

In scopul Indrumarii clerului din eparhie si a personalului monahal asupra necesitatii aducerii la Indeplinire si a respectarii prevederilor acestei hotarari sinodale, se va putea folosi prilejul conferintelor administrative lunare de la protopopiate si al sinaxelor staretilor si egumenilor de manastiri si schituri din eparhie, precum si presa scrisa sau alte mijloace audiovizuale bisericesti centrale si eparhiale.

Reamintim ca in ultimele zile media laica a incercat sa atace din nou practicarea asa-ziselor (gresit interpretate) “slujbe de exorcizare” in biserici, realizand unele inregistrari cu “camera ascunsa”, din care ar fi trebuit sa reiasa “credulitatea” romanilor credinciosi. Cu toate acestea, insa, nu s-a reusit decat o noua demonstrare a faptului ca, in timp ce credinciosii raman singurii care sunt perfect informati prin practica pe care o au in domeniul religios, presa laica este singura care mai incerca sa dezbata teme religioase in necunostinta de cauza, cu pretentia obtinerii unor rezultate “spectaculoase” de tip iReality-show din partea unor telespectatori probabil – vorba ei… – si mai “creduli”, si mai necredinciosi. Depinde doar de target-ul cu care te mandresti…

Lăcașuri Ortodoxe
Din decembrie 2006, Ortodoxie, Tradiție și Meșteșug: informări, articole, dezbateri, traduceri, transmisiuni live. Organizație non-profit care inițiază proiecte în sprijinul credincioșilor.
Puteți citi paginile rețelei web Lăcașuri Ortodoxe în sistem gratuit privat, accesul fiind destinat EXCLUSIV abonaților prin email.