publicat în: Arhivă

Din nou, despre ultimele discutii pregatitoare pentru Marele Sinod Pan-Ortodox Chambesy (2011). Divergente…

Bartolomeu si Kirill Lacasuri Ortodoxe: din Moscova

Articol si traducere KSLCatalin, pentru Lacasuri Ortodoxe, dupa un articol ENINews

Bisericile Ortodoxe intampina dificultati in depasirea divergentelor

Unii lideri ortodocsi considera ca e necesar ca Bisericile (ortodoxe) sa dialogheze despre probleme comune si sa ajunga la un acelasi punct de vedere in privinta unor teme importante precum: bioetica, sexualitatea si mediul, dar diferentele intre problemele bisericesti mai putin cunoscute publicului larg, precum dipticele (liste de nume folosite de o biserica autocefala pentru pomenirea intaistatatorilor din toate bisericile autocefale din lume) si autocefalia (statutul de independenta al Bisericilor Ortodoxe) raman inca profunde.


Dipticele – termen liturgic de specialitate care precizeaza ordinea in care Bisericile Ortodoxe se pomenesc reciproc la sfintele slujbe – este una dintre problemele incalcite care blocheaza planurile pentru ceea ce ar putea fi primul Mare Sinod al Bisericilor din ultimii 1200 ani.
in lume exista aproximativ 250 milioane de crestini ortodocsi, apartinand de 14 sau 15 Biserici Ortodoxe independente, numarul lor fiind variabil, in functie de care Biserica le numara. Patriarhia de Constantinopol, de exemplu, nu recunoaste autocefalia (independenta) OCA (Bisericii Ortodoxe din America), acordata de Moscova in 1970, si nu pomeneste OCA in dipticele sale.

Dipticele nu reprezinta o chestiune dogmatica, dar ele se afla in centrul protocolului bisericesc. Un lider al Bisericii Ortodoxe Georgiene citeaza fondarea acestora in sec. V, explicand ca Biserica sa nu va renunta la cererile sale pentru o mai mare recunoastere.
Daca Biserica Georgiana cade de acord cu actualul loc 9 in dipticele Patriarhiei de Constantinopol – sau Patriarhia Ecumenica – alaturi de multe alte Biserici Ortodoxe, mitropolitul Theodor de Akhaltsikhe si Tao-Klarjeti a precizat pentru ENInews ca: „Aceasta inseamna crucificarea intregii noastre istorii. De aceea noi nu putem fi de acord cu acest lucru in niciun caz”.
Patriarhia Georgiei este pe locul sase in dipticele Bisericii Ortodoxe Ruse, de care este foarte apropiata, in pofida tensiunilor de nivel general ruso-georgiene.

Theodor este unul dintre reprezentantii celor 14 Biserici Ortodoxe care s-au reunit la Centrul Ortodox al Patriarhiei Ecumenice din Chambesy – Elvetia, la sfarsitul lunii februarie 2011, care s-a dorit a fi o ultima incercare in a ajunge la un consens, pentru pregatirea unui Sinod pan-ortodox. Cu toate acestea, intalnirea de la Chambesy s-a finalizat fara noi acorduri.
Consultarile in vederea organizarii unui Sinod in epoca moderna au inceput inca din anii 1970, cu o pauza care a urmat dupa caderea comunismului, cand bisericile afectate s-au confruntat cu libertatea nou dobandita si cu probleme de jurisdictie.

Biserica Ortodoxa Rusa post-sovietica a devenit cea mai mare din lume, asa incat „se irita” la orice sugestie de comparare cu un Papa a patriarhului de Constantinopol, cunoscut si sub numele de patriarh ecumenic, datorita rolului sau simbolic de lider al Ortodoxiei. Biserica Rusa si-a capatat independenta fata de Constantinopol in sec. XVI. La temelia Ortodoxiei stau hotararile celor sapte mari sinoade, cunoscute drept sinoadele ecumenice, la care a fost precizata si intarita invatatura de credinta ortodoxa. Ultimul dintre acestea a avut loc in anul 787.
Atat Moscova, cat si Constantinopolul, sunt de acord ca Ortodoxia are nevoie de accelerarea si simplificarea procedurilor de acordare a autocefaliei (independentei).

„Exact din acest motiv Biserica Catolica a avut Conciliul II Vatican, intrucat si-a clarificat multe probleme”, a declarat catre ENInews mitropolitul Emmanuel al Frantei, care a reprezentat Constantinopolul la Chambesy. „Nu ne dorim sa avem propriul sinod doar pentru ca Biserica Catolica l-a avut pe al sau, dar cred ca suntem cu totii de acord ca este nevoie de o pozitie unanima a Bisericii noastre. Nu este posbil sa ne pregatim (de Sinod) timp de 50 ani, dar sa nu ajungem la nicio intelegere.”

Protopopul Nikolai Balasov, care a reprezentat la Chambesy Biserica Rusa, impreuna cu mitropolitul Ilarion de Volokolamsk, a precizat aceleiasi agentii de stiri, citata de Lacasuri Ortodoxe, ca declaratiile care sunt prezentate ca pozitie unitara a Ortodoxiei nu ar trebui sa vina exclusiv din initiativa patriarhului ecumenic.
„Pentru ca patriarhul ecumenic sa poata vorbi in numele tuturor bisericilor, acestea ar trebui sa fie convocate inainte, la un schimb de opinii”, a mentionat el. Emmanuel a spus ca procedura de acordare a autocefaliei discutata la Chambesy ar presupune ca patriarhul ecumenic sa proclame autocefalia si sa semneze un tomos (declaratia de independenta), care apoi sa fie transmis pentru semnare catre primatii tuturor celorlalte Biserici.
El a spus ca nu toate Bisericile s-au pus de acord in privinta modului in care se va acorda semnatura. Problema aparuta a amplificat tensiunile dintre Moscova si Constantinopol, care din exterior par minore, dar care au o mare importanta simbolica in cadrul Ortodoxiei, fiind si un vestigiu al istoriei sale zbuciumate.
Tomosul Bisericii Georgiene din sec. XI, de exemplu, a disparut in timpul razboaielor turco-persane din sec. XIII.

Balasov a spus ca Moscova nu are obiectii daca patriarhul ecumenic semneaza primul (un tomos de autocefalie), dar ca au aparut discutii asupra faptului daca semnatura lui „ar trebui sa se remarce cumva obligatoriu dintre ale celorlalti primati (capi ai Bisericilor autocefale sau autonome)”.
Arhiepiscopul Jeremias de Wroclaw si Szczecin al Bisericii Ortodoxe Poloneze a avertizat ca Ortodoxia nu ar trebui sa imite Roma in articularea pozitiilor sale legate de politica, sexualitate si alte probleme sociale. „Daca fiecare biserica locala este o biserica deplina, universala (soborniceasca) si apostolica, inseamna ca harul lui Dumnezeu este prezent in ea, Sfantul Duh se misca in ea, iar Duhul Sfant va arata Bisericii Poloniei, Bisericilor Alexandriei, Constantinopolului si Rusiei cum sa actioneze in conditiile date”, a spus acesta catre ENInews, mai informeaza Lacasuri Ortodoxe.

Un alt articol al Agentiei de Stiri pe aceeasi tema, amplu, a fost publicat aici: Sinodul Pan-Ortodox amanat. Concluzii deloc convenabile pentru Ortodoxie

Un articol pt Lacasuri Ortodoxe: KSLCatalin