ATENTIE la clica bloggerilor “ortodocsi”, de pretutindeni! Impunerea homosexualitatii

La nivel global, crestinismul ortodox este cunoscut ca fiind foarte conservator cu privire la ceea ce adesea este numita „moralitate crestina traditionala". In Europa, de exemplu, elementele mai progresiste si mai liberale ale societatii nu cruta niciun efort In atacarea Bisericii, privita ca un bastion de represiune traditionalista, mai ales In ce priveste homosexualitatea.


Ca o ironie, cu toate acestea, In Statele Unite, se pare ca imaginea Bisericii Ortodoxe este In crestere, ca fiind mai liberala fata de pacatele sexuale decat, de exemplu, denominatiunile evanghelice. Destul de putini oameni, judecand dupa discutiile de pe internet, au impresia ca Ortodoxia este similara cu Biserica episcopala In privinta problemelor de morala.

O parte din aceasta confuzie provine din cartea „Uniunile de acelasi sex In Europa premodernista", de John Boswell. Aceasta carte, publicata In 1994, sustinea ca anumite ritualuri medievale grec-ortodoxe au fost adevarate binecuvantari ecleziastice ale uniunilor homosexuale. Boswell a mentionat In mod special ritualul grecesc ortodox cunoscut sub numele de adelphopoiesis sau „facere de frate", ca un astfel de exemplu.

De la publicarea cartii, sursele ortodoxe au Incercat sa desfiinteze minciunile lui Boswell. (Vom lamuri pe siteul nostru – Lacasuri Ortodoxe -, in curand, si aceasta problema) Chiar si asa, o simpla navigare pe Google, in SUA, va gasi revendicarile lui Boswell, repetate pe larg pe site-urile asociate problemelor homosexualilor. Fictiunea creata de Boswell este utila pentru homosexualii activi sexual, atat din sfera Bisericii Ortodoxe, cat si din afara. Chiar si cei care nu stiu prea multe despre Biserica Ortodoxa, Inteleg minunata sa vechime si autoritate. Prin scoaterea In fata a revendicarii cum ca In credinta veche crestina s-au celebrat uniunile homosexuale, activistii doresc sa anuleze orice curent de opozitie la planurile lor, pentru a forta bisericile sa recunoasca Intru totul modul lor de viata.

In vreme ce aceasta carte a fost utila activistilor homosexuali, reputatia Sfintei Biserici Ortodoxe avea de suferit. Este o carte obscura scrisa Intr-un mod teatral, academic, si usor de descoperit, asa ca, principalul curent american a ramas In mare parte uimit de concluziile sale eronate. De departe o Ingrijorare mai mare o prezinta Insa clica bloggerilor Bisericii Ortodoxe, centrata In jurul a The Huffington Post.

Apar In discutie trei persoane, dar Incep cu Michael Huffington. Michael Huffington este fiul lui Roy Michael Huffington, fondatorul unei companii de petrol si gaze naturale. Dupa terminarea scolii, Intre anii 1976 si 1990, el a fost vicepresedintele companiei HUFFCO, o afacere de familie din domeniul energetic. Este Insa nevoie sa precizez ca este deosebit de bogat.

Huffington a Intalnit-o pe Arianna Stassinopoulos In 1985 la o petrecere data de Ann Getty In San Francico. Nascuta In Grecia, Arianna si-a facut un renume In SUA ca fiind de stanga. Ea a fost personal In legatura cu Guvernatorul de stanga din California, Jerry Brown. Michael si Arianna s-au casatorit In 1986.

Huffington Insusi a avut un interes propriu In politica. In 1968, pentru o vara, a fost intern al congresmanului George H.W. Bush, In Washington, D.C. In 1986, presedintele Ronald Reagan l-a numit pe Huffington, Asistent Adjunct al Secretarului pe Politici de Negociere din Ministerul Apararii, cu responsabilitatea negocierilor controlului armelor conventionale.

In 1992, Huffington a fost ales In Camera Reprezentantilor pentru Districtul 22 din California (Santa Barbara si San Luis Obispo). Dupa un mandat In camera, Huffington a folosit 28 de milioane de dolari din banii proprii pentru un loc In Senatul SUA. In acea vreme, campania lui Huffington a fost cea mai costisitoare dintre alegerile ne-prezidentiale din istoria Americii. Huffington a pierdut In alegerile generale cu 1,9% In fata lui Dianne Feinstein.

Huffington a divortat In 1997, dar, pana la acea data, aderase la Biserica Ortodoxa. In 1998, el a iesit In public ca bisexual. Intr-un articol pe blogul ex-sotiei sale, The Huffington Post, el a vorbit atat despre orientarea sa sexuala, cat si despre ortodoxia sa:

In timpul mariajului meu, am devenit crestin ortodox, dupa ce fusesem episcopalian, de peste un deceniu. Prin intermediul credintei ortodoxe am ajuns sa realizez pentru prima data In viata mea ca Dumnezeu m-a creat In imaginea Sa, si ca imaginea Sa cuprindea si persoane bisexuale si gay. La doi ani dupa ce am devenit ortodox, si la un an dupa divortul meu, am hotarat sa apar In public ca bisexual. Aceasta declaratie a fost exagerata de presa pentru ca, recent, am fost In centrul atentiei nationale ca si candidat republican In cursa pentru Senatul SUA, reprezentand California. Dar, am facut-o numai prin propria mea vointa, si am facut-o cu bucurie pentru ca stiam ca Dumnezeu m-a iubit pentru cine am fost, si vroia de la mine sa traiesc o viata deschisa, In adevar".

Trebuie inteles clar. Michael Huffington nu era nicidecum un om chinuit de atractia fata de acelasi sex, care sa lupte, sub Harul lui Dumnezeu, sa traiasca o viata curata. Mai degraba, Michael Huffington a decis ca este perfect acceptabil sa ramana un membru al Bisericii Sfinte si Apostolice In vreme ce are relatii sexuale nu numai cu femei, dar si cu barbati. Huffington sustinea acolo ca sunt destul de multi alti crestini ortodocsi care sunt de acord cu el In aceasta problema. In acelasi articol, Huffington descrie modul In care parohia sa a luat la cunostinta vestea despre bisexualitatea lui:

Experienta mea, cu propria biserica, a fost placuta. Articolul despre dezvaluirea mea fusese tiparit pe prima pagina a editiei de metrou din Sunday Times – Los Angeles. Cand am mers la biserica, In ziua aceea, eram pe deplin constient ca cei mai multi dintre prietenii mei din parohie si, chiar si preotii, citisera acea poveste. Spre uimirea mea, nicio persoana nu a spus nimic negativ catre mine sau catre preotii nostri. In schimb, chiar am fost batut pe spate, de catre barbati normali, si mi s-a spus, cat de curajos am fost. M-au felicitat, pentru ca am fost destul de curajos incat sa spun adevarul. Acesta a fost cea mai buna dovada de crestinism. Hristos a fost, Intr-adevar, Intre noi, In acea zi".

Urmandu-si propria revelatie, de la Dumnezeu, despre bisexualitate, Huffington a decis sa-si dedice averea sa considerabila producerii de filme, pentru a-i convinge si pe altii ca stilul de viata homosexual, nepocait, este perfect acceptabil pentru Dumnezeu. Cel mai recent si mai cunoscut dintre aceste filme este un documentar numit „For the Bible Tells Me So ", care a fost lansat In 2007.

Aici este rezumatul filmului:

S-au Intalnit cinci familii crestine, fiecare cu un copil gay sau o lesbiana. Parintii vorbesc despre mariajele lor si mersul la biserica, copilaria fiilor lor si iesirile acestora, reactiile lor si schimbarile de-a lungul vremii. Povestile spuse de acesti noua parinti si cei patru copii majori alterneaza cu discursuri ale mai-marilor – teologi protestanti si evrei – si cu clipuri ale predicatorilor si carturarilor fundamentalisti si spoturi noi, cu oameni In strada. Ei discuta Scriptura si despre studiile biblice. O teza a filmului este analiza a cat de mult reprezinta homofobia o neIntelegere a Scripturii, un refuz al stiintei si o Imbratisare a unei psihologii inselatoare. Familiile fac apel la dragoste."

Acest documentar este foarte cunoscut. Presa „gay" l-a aparat, si la fel a facut si mass-media respectiva. Interesant, In timp ce filmul lui Huffington ataca In mod vicios Dreptul religios, fata de Ortodoxie era tacere. Acest lucru lasa impresia ca Ortodoxia nu este de aceeasi parere cu evanghelistii In ceea ce priveste homosexualitatea.

Cand nu finanteaza filme sau blogguri, Huffington este ocupat cu folosirea carnetului sau de cecuri pentru a-si urma In mod direct, altele dintre ideile sale. In 2007, Huffington a dat 5 milioane de dolari Universitatii Loyola Marymount pentru a Infiinta Institutul Ecumenic Huffington, In scopul promovarii dialogului si Intelegerii Intre catolici si ortodocsi.

Asa cum a spus in noul sau institut, „Sunt foarte pasionat de acest proiect, deoarece visul meu este ca Intr-o zi sa vad membrii Bisericilor Ortodoxe si Catolice capabili sa primeasca Impartasania, fiecare, din biserica celuilalt".

Loyola Marymount este o institutie iezuita cu circa 5.000 de studenti si 3.000 de absolventi. Institutul, care poarta numele lui Huffington, a fost ocupat sponsorizand dialoguri ecumenice si alte Intalniri Intre teologii catolici si ortodocsi, Intre liderii religiosi si membrii bisericii. In ianuarie 2009, acesta a facilitat atribuirea unui doctorat onorific, In litere, Arhiepiscopului Demetrios al Americii.

Michael Huffington a fost alaturi de arhiepiscop la ceremonia de decernare a premiului, si numele sau a fost pomenit proeminent In comunicatele oficiale de presa. Comunicatul de presa, despre eveniment, poate fi citit chiar si pe website-ul Arhiepiscopiei Greciei, aici.

Se pare ca Huffington face oarece eforturi sa reaminteasca lumii ca el este grec ortodox. Religia sa este aproape mereu mentionata In articolele despre el, chiar si In cazul In care se concentreaza pe subiecte seculare, cum ar fi propaganda sa politica.

Este greu de crezut ca aceasta este o coincidenta. Repetarea constanta a afilierii religioase a lui Huffington si accentuarea apartenentei sale, pare a fi conceputa pentru a favoriza impresia ca Biserica Ortodoxa Il accepta, cu modul sau de viata ca homosexual, precum si cu opiniile sale teologice. Pana In prezent, In Arhiepiscopia Ortodoxa din Statele Unite, pare a fi consolidata aceasta impresie, din cauza tacerii.

In plus, in urma divortului, o parte din averea lui Huffington a mers la fosta sa sotie, Arianna. Ea a folosit-o pentru a fonda The Hufington Post, un blog-site de stanga, unde a fost citat articolul lui Huffington prezentat anterior. Arianna Insasi este considerata a fi un intelectual, de valoare mediocra, ca atare punctele sale de vedere In privinta politicii si a religiei sunt neluate In seama de catre majoritatea oamenilor. Dar, de la sfarsitul lui 2006, ea a reusit o mare lovitura, atunci cand Frank Schaefer a Inceput sa scrie pe blog pentru ea.

Crestinii ortodocsi Il stiu pe Frank Schaeffer ca fiind un evanghelist conservator, a carui carte, „Dansand singur", a fost bine vanduta si extrem de influenta In convertirea mai multor persoane (inclusiv a sa, ca scriitor) la Ortodoxie.

Lumea Il stie pe Frank Schaeffer ca fiu al lui Francis Schaeffer, un proeminent teolog protestant si lider religios.

Schaeffer si-a Inceput cariera sa de blogger la The Huffington Post, de cele mai multe ori denuntand politica externa a administratiei Bush. Existau destui conservatori si liberali care simteau In acelasi mod, ca atare acest lucru nu a fost cu adevarat exceptional. Dispretul fata de realizarile Bush si mania sa fata de conservatorii religiosi In general, In cele din urma, au dus, probabil, la aprobarea lui Obama. Acesta a fost un pas pe care majoritatea teologilor ortodocsi conservatori nu si-au permis sa-l faca. In vremea In care Schaeffer a scris pe blog pentru The Huffington Post, au aparut mai multi beligeranti privind moralitatea crestina. El, Insa, introduce preferential postari de genul: „Eu sunt pro-Obama, pro-drepturi ale homosexualilor".

Ca si Huffington, Schaeffer reaminteste In mod constant citirilor blogului sau ca este grec ortodox. Daca citesti blogul, vei observa rapid ca, atunci cand aminteste grupuri religioase, pentru abuzuri ale traditionalismelor lor, Ii omite pe ortodocsi. Pe acelasi blog, Schaeffer a scris urmatoarele :

La ceva timp dupa ce am parasit acea subcultura evanghelica, m-am convertit la Biserica Ortodoxa Greaca (In 1990) si asa am ajuns sa primesc si cateva emailuri despre „cum Il poti sustine pe Obama, care sprijina avortul", de la unii membrii din aripa cea mai de dreapta si mai politizata din comunitatea ortodoxa (majoritatea sunt convertiti, care au adus politicile lor vechi, de dreapta, evanghelice si/sau romano-catolice In noua lor biserica)".


Unii convertiti la Ortodoxie aduc, de fapt, atitudini, idei si teologii In Biserica Ortodoxa care nu sunt adecvate acesteia. Cu toate acestea, morala sexuala din Ortodoxie nu se deosebeste de cea din Biserica Romano-catolica.

Schaeffer stie asta, dar pare a avea o atitudine intentionata, la acest capitol, sustinand ca "adevarata Ortodoxie" este oarecum mai toleranta fata de pacatul sexual decat alte comunitati traditionale.

Michael Huffington si Frank Shaeffer, uniti prin blog site-ul Ariannei Huffington, realizeaza o coalitie pentru a submina marturisirea credintei ortodoxe In aceasta tara. Impresiile gresite pe care le promoveaza prin eforturile lor, asupra americanilor simpli, trebuie corectate.

Acestea trebuie corectate de dragul barbatilor si al femeilor care se chinuie sub povara atractiei catre acelasi sex, si care se pot simti aprobati In pacatul lor. Trebuie sa fie corectate de dragul a multor milioane care cauta adevarata cale a lui Hristos, dar care Isi pot Intoarce spatele daca cred ca Biserica Ortodoxa este doar biserica epsicopala cu mai multe ritualuri. ?i trebuie sa fie corectate pentru simplul fapt ca este o nedreptate adusa Evangheliei. Adevarata Invatatura a Bisericii Ortodoxe In ceea ce priveste sexualitatea umana este rezumata In pasajul urmator din Ghiduri Pastorale: Pozitiile Bisericii cu privire la sfintenia vietii umane" de Pr.Dr.Stanlez S. Harakas:

Biserica Ortodoxa recunoaste casatoria ca singur context moral si spiritual pentru relatiile sexuale. Astfel, toate celelalte forme de activitate sexuala, cum ar fi concubinajul, adulterul, homosexualitatea, lesbianismul, pornografia, toate formele de prostitutie, si alte forme asemanatoare de comportament sunt pacate care sunt nepotrivite pentru un crestin ortodox. Casatoria este singura unire realizata si recunoscuta In Biserica Ortodoxa ca avand loc Intre un barbat si o femeie. Casatoriile Intre persoane de acelasi sex sunt o contradictie In termeni. Biserica Ortodoxa nu permite casatoriile Intre persoane de acelasi sex".

Membrii individuali ai Bisericii Ortodoxe Grecesti, ca Michael Huffington sau Frank Schaeffer, pot sa simta altfel. Acest lucru este regretabil, dar irelevant. Invatatura Bisericii Ortodoxe Crestine este clara, explicita, si vesnica; este aceeasi si astazi ca si In ziua Cincizecimii, si va fi la fel Intotdeauna.

De asemenea, nu exista nicio diferenta Intre Invatatura grec-ortodoxa pe acest subiect, intre diferitele jurisdictii ortodoxe din SUA. Intr-o Declaratie cu privire la criza morala a natiunii noastre, toti episcopii ortodocsi din SUA si-au exprimat pozitiile lor foarte clar:

Biserica Ortodoxa nu poate si nu va binecuvanta uniunile de acelasi sex. In vreme ce casatoria dintre un barbat si o femeie este o institutie sacra, instituita de Dumnezeu, uniunile homosexuale nu sunt. Ca adulter si concubinaj, actele homosexuale sunt condamnate de Scriptura (Romani 1:24-27; 1 Corinteni 6:10; 1 Timotei 1:10). Acestea fiind zise, oricum, noi trebuie sa subliniem ca persoanele cu orientare homosexuala sunt tratate cu aceeasi mila si dragoste care este acordata de catre Domnul nostru Iisus Hristos Intregii umanitati. Toate persoanele sunt chemate de catre Dumnezeu sa creasca spiritual si moral spre sfintenie".

Aceasta declaratie a fost publicata In 2003. Mai recent, Episcopii ortodocsi din California (unde traieste Michael Huffington) au publicat o declaratie In sprijinul Propunerii 8 care intentiona eliminarea mariajului de acelasi sex.

Aici este o parte din acea declaratie:

Prin urmare, noi, episcopii ortodocsi din California, ca cei ce raspundem de cetatenii din California, facem apel la credinciosi pentru a revoca aceasta hotarare a Curtii Supreme din California, In favoarea Propunerii 8 din noiembrie viitor. Aceasta propunere este o masura necesara pentru a restaura adevarata definitie a casatoriei In ochii statului nostru, un stat care crede ca Insotirea persoanelor de acelasi sex constituie implicit „mariaj" – si mai devreme sau mai tarziu, explicit – refuza rolul Bisericii si a tuturor credintelor la care sa adere valorile traditionale din viata publica. Va rugam sa va exercitati spiritul cetatenesc si sa votati In noiembrie. Propunerea 8 este un imperativ".

Mai presus de toate, un lucru trebuie sa fie retinut bine In minte atunci cand privim la Invatatura Bisericii Ortodoxe asupra naturii umane, a sexualitatii si natura mariajului. Nu exista nicio autoritate de control In cadrul Bisericii Ortodoxe care are abilitatea de a modifica Invatatura Bisericii privind aceste probleme. Revelatia In Biserica Ortodoxa este considerata fixa si finala – nu poate fi schimbata. Pur si simplu nu poate fi valabila o dezbatere In cadrul Ortodoxiei privitoare la ce Inseamna casatorie sau natura umana a sexualitatii. Fie accepti Invatatura Bisericii, fie o respingi. Aceasta este In contrast puternic cu alte organisme religioase, cum ar fi Episcopalienii, care se Intrunesc des pentru a descifra ceea ce cred ei acum.

Acest fapt este exprimat clar In urmatorul fragment din cartea Parintelui Thomas Hopko, „Ortodoxia si atractia de acelasi sex":

Cand intram In arena Bisericii si a luptei Impotriva pacatului, noi nu mai suntem etichetati cu pacatul nostru: pacat heterosexual, homosexual, sau orice alt pacat. Noi nu suntem definiti de genul persoanei pentru care avem o dorinta sexuala, ci de Hristos. Biserica este Ingrijorata doar cu cine mergi Intru Hristos, in practicarea virtutilor, si sa nu insisti In pacat".

Noi nu trebuie sa fim etichetati prin pacatul nostru. Noi putem si trebuie sa ne ridicam deasupra pacatului nostru, nu sa ne scaldam In el pretinzand ca pacatul nostru este cumva o parte permanenta a caracterului nostru care ne defineste dintotdeauna. Acesta este un mesaj puternic al sperantei ca este adevaratul mesaj al Bisericii Ortodoxe. Acest mesaj a fost oarecum Intunecat, dar este timpul sa-l transmitem tare si clar.


Teolog Marian-Florin Zavoeanu (administratia Lacasuri Ortodoxe)

– dupa un articol semnat: Glen Chancy – CIO – CorFun Inc., o companie de servicii pe net cu baza In Orlando, Florida. Glen Chancy – Absolvent al Universitatii din Florida / Orthodox Biz, membru al Bisericii ortodoxe din 2000.

Lăcașuri Ortodoxe
Din decembrie 2006, Ortodoxie, Tradiție și Meșteșug: informări, articole, dezbateri, traduceri, transmisiuni live. Organizație non-profit care inițiază proiecte în sprijinul credincioșilor.
Puteți citi paginile rețelei web Lăcașuri Ortodoxe în sistem gratuit privat, accesul fiind destinat EXCLUSIV abonaților prin email.