publicat în: Arhivă

Mitropolitul Emmanuel al Franței, despre Ucraina: ACEASTA ESTE LECȚIA ISTORIEI! Acordarea autocefaliei nu este o chestiune panortodoxă

Acum, că unitatea Bisericii Ortodoxe este amenințată, trebuie să înțelegem magnitudinea anumitor acte profetice. Răspunzând pozitiv așteptărilor poporului ucrainean în favoarea unei Biserici autocefale, Patriarhul Ecumenic Bartolomeu este conștient de responsabilitatea sa istorică în regiune dar, de asemenea, de datoria de garant al unității Trupului Bisericii Ortodoxe precum și de lucrarea sa spirituală care depășește problemele politice.

Din păcate, am văzut cum Patriarhia Moscovei s-a opus cu disperare procesului de acordare a autocefaliei Bisericii Ortodoxe din Ucraina, încercând prin amenințări și atacuri, care vor fi condamnate într-o zi, de istorie, slăbirea legăturii comuniunii care unește toate Bisericile Ortodoxe autocefale.

Patriarhia Moscovei, din nefericire, pare a fi ostatică a intereselor Statului Rus în regiune, chiar dacă aceasta susține contrariul. În plus, dreptul ecleziastic al Bisericii Ortodoxe confirmă legitimitatea istorică și canonică a jurisdicției Patriarhiei Ecumenice asupra zonei Mitropoliei din Kiev. Chiar și cu actul sinodal din 1686, care acordă Patriarhului Moscovei dreptul de a hirotoni Mitropoliții din Kiev, aleși de cler, Patriarhia de Constantinopol a păstrat pe deplin competențele sale jurisdicționale. Patriarhia Ecumenică nu a încetat să caute o soluție în cadrul dialogului și cooperării, fără amenințări sau sancțiuni. Până în ultima clipă, ne-am gândit că este posibilă o ieșire din criză, inclusiv la întâlnirea celor doi Patriarhi, din august 2018, din Fanar.

De acum înainte, Patriarhia Moscovei a decis să desființeze comuniunea cu Patriarhia Ecumenică de Constantinopol. Dar, putem vorbi despre schisme? Eu spun, cu curaj: Nu cred, însă, având în vedere astfel de acțiuni, Biserica Rusă este separată de corpul Bisericii Ortodoxe, respingând prevederile propriului său Tomos de Autocefalie, care afirmă că Patriarhia Moscovei trebuie să aibă Patriarhia Ecumenică drept “cap”.

Cred, cel puițin, că ține de responsabilitatea Patriarhiei Moscovei să se pună capăt escaladării verbale și ecleziastice, care tinde să submineze unitatea Ortodoxiei, deși se pare că Biserica Rusă și-a folosit influența pentru a impinge alte Biserici Ortodoxe Autocefale să convoace o întrunire pan-ortodoxă. Totuși, să ne amintim că Biserica Rusă a refuzat să participe la Sfântul și Marele Sinod din iunie 2016, din Creta. A fost unul dintre cele mai importante evenimente pan-ortodoxe din istoria modernă. Regret oportunismul Patriarhiei Moscovei, care dorește să profite de întâlnirile pan-ortodoxe pentru a-și apăra propria agendă. În plus, trebuie să se înțeleagă că acordarea autocefaliei nu este o chestiune panortodoxă propriu-zisă, ci revine Patriarhiei Ecumenice, ca Biserică-Mamă, să acorde independență corpului ecleziastic ortodox al Ucrainei. Aceasta este lecția istoriei. Patriarhia Ecumenică este sursa tuturor Bisericilor Ortodoxe autocefale locale, cu excepția Patriarhatelor vechi întemeiate în primul mileniu și a Bisericii Ciprului. Biserica Ortodoxă Autocefală a Ucrainei va fi creată într-un timp foarte scurt, cu siguranță în săptămânile viitoare.

Provocarea supremă cu care se vor confrunta toate popoarele ortodoxe în acest domeniu nu este nici politică, nici geopolitică, ci mai ales spirituală. Autocefalia își propune să pună capăt împărțirii ortodocșilor din Ucraina și să nu se creeze noi schisme. Patriarhul Ecumenic Bartolomeu este pe deplin conștient de această problemă și face din comuniune un principiu teologic în slujirea tuturor. Această mișcare este profetică, deoarece este un moment al adevărului, care privește toată Ortodoxia.

În cazul unei tentative de blocaj, trebuie să se răspundă ghidați de experiență și de avertismentele evanghelice.

Traducere, adaptare și interpretare: Lăcașuri Ortodoxe® 2018

după un raport al publicatiei grecești TA NEA