Gradul de incredere in Biserica – interesul cui?

Desi Sfantul Sinod a rezolvat cazul celor doi Episcopi, exact dupa voia celor care cereau “rezolvarea motivului de sminteala nationala si internationala” cerand raspicat, in momentul in care au fost acuzati de judecarea aproapelui, “sa fie infierat pacatul si nu persoana”, brusc apar reactii nemultumite din partea acestora, pe paginile unor ziare, site-uri, ori in filme postate mai intai pe propriul site si (imediat dupa primele discutii aparute) mutate pe youtube ori in alte zone neutre.

Scriam in articolul “Trasul de sireturi” [] (cu referire la cel al Pr. Savatie Bastovoi) ca devine tot mai evident faptul ca in spatele acestor grupari de agitatie (mici bisericute – secte – care mai nou par sa aiba si diverse denumiri) se afla persoane care nu doresc decat sa slabeasca increderea poporului in Biserica, lasand impresia unor neintelegeri din interior, ale unor deplasari de mase de credinciosi in alte directii, spre alte culte (avand drept cauza un asa-zis deraiaj “general” al Arhiereilor ortodocsi spre un ecumenism permisiv, anticrestin). Ni se aminteste astfel, intr-un mod obsesiv, faptul ca laicatul este in cumpana, ca se detaseaza si ca, in curand, chiar va iesi de sub ascultarea Arhiereasca; se semneaza petitii si acte la un nivel si cu o frecventa ce fac sa nu poata fi luate in considerare de nicio institutie publica (chiar daca au numere de inregistrare), fiind acuzate clar de imaturitate si rautate vadita.

Nu se dau nume, nu se specifica surse, dar acuzatiile par sa curga zilnic, creand impresia existentei unor “neintelegeri sau schisme in Biserica”.

Am ales astfel, doua articole dintre cele aparute in acest timp, ulterior hotararii sinodale, din care am extras fragmentele:

“Aflu ca un grup de mireni din Oradea intentioneaza sa organizeze si sa finanteze o Episcopie ortodoxa noua, pe stil vechi, in semn de protest pentru mentinerea in scanul de episcop al PS Sofronie. Este posibil ca si alti mireni sa-i urmeze exemplul. Se va mai rupe astfel din trupul Bisericii noastre. Dar ce vor face ierarhii nostri pentru a impiedeca astfel de gesturi? Ma tem ca nimic. La cum ii cunosc, sint in stare sa ramina indiferenti la zbaterile mirenilor pina la capat. Pina ce poporul ii va parasi cu totul.” (“Incep sa se vada consecintele deciziei Sinodului” – Claudiu T.)

“In ziarul “Cuvantul” din 27 februarie 1929, Nae Ionescu semna un articol intitulat “Pentru reintrarea in Ortodoxie”, in cuprinsul caruia formula doua intrebari de mare actualitate: “Exista pentru un ortodox putinta sa se impotriveasca unei hotarari a Sinodului? Exista pentru laici putinta de a fi la un moment dat in mai mare masura detinatori ai adevarului decat ierarhia eclesiastica?”. “Intr-un caz si in celalalt – continua Nae Ionescu – raspunsul este: DA”.

Sa deschidem acum o carte nereeditata – si veti intelege de ce – tiparita sub egida Bisericii si iscalita de o mare autoritate in materie de canoane si legislatie bisericeasca: lucrarea preotului profesor Liviu Stan, aparuta in 1938 la Sibiu, intitulata “Mirenii in Biserica”. Citam de la pp. 64-65: “Crestinii prin botez primesc nu numai obligatia de a-si pastra credinta intru care s-au botezat, dar si sa o marturiseasca si sa o apere de dusmani si sa lumineze pe fratii rataciti. Aceasta obligatie constituie mai mult decat un drept al fiecarui crestin. (…). In acest sens mirenii, cu sau fara voia ierarhiei, trebuie sa-si indeplineasca obligatia, exercitandu-si dreptul de a vesti cuvantul, de a invata, iar daca cineva i-ar opri sa-si exercite acest drept, este cazul a asculta mai mult de Dumnezeu decat de oameni”.

(…) Si au existat sinoade “talharesti”, etalon ramanand acela tinut la Efes in anul 449(…) Doi ani mai tarziu, Sinodul IV Ecumenic de la Calcedon spulbera deciziile soborului “talharesc” si repunea in drepturi marturisirea de credinta autentica.

Parintele Arsenie Papacioc a cerut caterisirea mitropolitului eretic Nicolae Corneanu.(…) sunt indreptatit eu, mirean, sa dau crezare duhovnicilor Arsenie Papacioc, Iustin Parvu si synaxei athonite, in loc sa accept hotararea Sinodului talharesc din 8-9 iulie?!… Daca faradelegea spirituala a mitropolitului Corneanu care ne-a spurcat Biserica prin comuniunea cu schismaticii uniti nu s-ar fi produs, nici aceea a episcopului Sofronie din 6 ianuarie nu ar fi fost luata in seama de Sobor. (…)“Deschiderea Cartii”, “invartitul cheii” nici nu ar mai trebui luate in seama de episcopii unui asemenea sobor. Noroc ca Dumnezeu, care este capul Bisericii, aduce, dupa fiece sinod talharesc, unul ortodox. Autentic.”

(“Sinodul din 8-9 iulie” – Dan C.)

Este foarte clara deci, ideea de manipulare a opiniei publice, in sensul dorit de cei ce sustin astfel de actiuni, prin insiruirea unor pareri imaginate si a unor situatii practic ireale. Reiese de asemenea ca Sfantul Sinodul a fi fost unul “talharesc”, iar Arhiereii niste persoane obisnuite (mai degraba cu iz de personalitate politica) incapabile de a gestiona “grava situatie” (sau chiar persoane “rau voitoare” urmand un scenariu diabolic). Prin urmare, vedem ca trebuie musai sa tragem concluzia mult avansata si dorita de autorii acestei grupari, a “neascultarii si razvratirii in Ortodoxie (un non-sens evident)”, cum ca Biserica noastra, in acest ritm se va destrama si deci, ca nu ar mai merita increderea poporului.

Mai nou s-a recunoscut practic, public, din greseala sau nu, ca exact “gradul ridicat al increderii in Biserica” este adevarata problema, printr-un articol scris cu privire la “intentiile ascunse ale Patriarhului Bisericii Ortodoxe Romane in complotul alaturi de securitate si de unele partide politice”. De altfel, la numai cateva ore, printr-un comunicat de presa, Patriarhia Romana a raspuns, demonstrand cu usurinta, atat neseriozitatea si imaturitatea articolului, cat si intentia si “strategia unora de a lovi Biserica”.

Redam mai jos articolul insinuant si raspunsul venit mai apoi din partea Patriarhiei:

“Traian Basescu ar putea avea un contracandidat surpriza pentru un nou mandat la Cotroceni in 2009. Este vorba despre patriarhul Daniel, care ar putea candida la presedintie din partea coalitiei PSD-PNL-PRM-PC. Este cunoscut faptul ca romanii au in continuare cea mai mare incredere in Biserica, la polul opus fiind partidele politice. Asa incat Patriarhul pare sa fie candidatul ideal, singurul capabil sa-l invinga pe actualul sef de stat.

Am ajuns la concluzia ca Patriarhul Daniel este singurul capabil sa ne scape de Basescu. Testam terenul si speram sa cream o megacoalitie anti-Basescu, cu Patriarhul port drapel”, a spus un important lider social-democrat pentru reporterspecial.ro.

Problema principala a acestei idei este insusi patriarhul, care inca nu a raspuns in vreun fel acestei propuneri.

Se pare insa ca tinand cont de apropierea dintre patriarh si liberali, premierul Tariceanu, si nu numai, va pune umarul la indeplinirea acestui plan si, in final, la indepartarea lui Traian Basescu de la Cotroceni.

Si o parte a serviciilor secrete ar fi implicata in finalizarea acestui proiect. Sursele au precizat ca atat SRI, cat si SIE sunt impartite in doua: o parte care il sustine pe Traian Basescu si cealalta, care doreste inlaturarea acestuia din fruntea statului, potrivit ziare.com”. (Lupta pentru Cotroceni: Basescu se va confrunta cu Patriarhul Daniel? – integral in Ziarul Ziua, T.B.)

P A T R I A R H I A R O M a N ?

BIROUL DE PRES? AL PATRIARHIEI ROMaNE

NU POLITIC?, CI PACE

In saptamanalul Reporter Special, 14-20 iulie 2008, a aparut articolul intitulat Patriarhul,

adversarul secret al lui Basescu, sub semnatura doamnei Ioana Popescu. Pentru corecta informare a

opiniei publice facem urmatoarele precizari:

Patriarhia Romana infirma categoric o presupusa candidatura a Preafericitului Parinte Patriarh

Daniel la alegerile prezidentiale din Romania din anul 2009, ipoteza care reprezinta o simpla

fabulatie a autoarei (…)

Potrivit prevederilor sfintelor canoane si Invataturii de credinta ortodoxa pe care se

fundamenteaza hotararile Sfantului Sinod, clerului ortodox (arhiereul, preot, diacon, monah) Ii este

interzis sa faca politica partinica, sa fie membru al unui partid politic, sa participe la campanii

electorale, sa candideze si sa devina membru al parlamentului sau consiliilor locale, primar,

viceprimar sau sa ocupe functii In administratia publica centrala si locala.

Mai precizam faptul ca Biserica are mai multa credibilitate cand nu se amesteca In politica decat

atunci cand se implica politic. (…)

Intrucat, In mod evident, articolul din saptamanalul Reporter Special Incalca regulile elementare

de documentare, impuse de deontologia profesionala, Patriarhia Romana face aceste precizari pentru

a respinge insinuari si speculatii gratuite nascute din imaginatia doamnei Ioana Popescu sau din

strategia unora de-a ataca In continuare Biserica Ortodoxa Romana, prin polarizari artificiale In Sinod

sau In societate.

BIROUL DE PRES? AL PATRIARHIEI ROMaNE

Concluzionand, in toate mesajele de mai sus se poate observa obsesia asupra nivelului de incredere al populatiei in Biserica. Toate actiunile gruparilor care sustin ca salveaza Ortodoxia se bazeaza pe ideea demolarii acestei “puteri” si a inlaturarii “pericolului” pe care Patriarhul Bisericii, ca si conducator al acesteia (deja devenit obsesie), l-ar putea constitui in schimbarea bunului mers al Ortodoxiei, in schimbarea dogmelor si a Traditiei Ortodoxe, ca rezultat al unei imaginare colaborari a Preafericirii Sale cu Securitatea si cu unele forte politice. Toata aceasta “coalitie” este de fapt prezentata, ca o noua infatisare, a masoneriei.

Acum, problema, ramasa la nivel laic nu ar fi avut un asa impact asupra mass-mediei, daca “obsesia” nu si-ar fi cautat sprijin in duhovnicii zilelor noastre, de pozitia carora gruparile bineinteles ca abuzeaza.

Vizitele in manastiri, din ce in ce mai dese, pentru inregistrarea unor interviuri; expunerea problemelor din “Biserica de dinafara manastirii” intr-un mod convenabil rezultatului urmarit; adunarea unor semnaturi, in final, pe hartiile (rezultat al unor supozitii personale) rod al unei imagini obsedate de cresterea nivelului de incredere intr-o conducere Arhiereasca (ce nu convine)… toate acestea insumate par sa dea o nota de credibilitate acestor grupari. Prin urmare acestea se pot erija in reprezentante ale laicatului “nemultumit si dezorientat”, ori ale unor preoti (in majoritate “asupriti”), care sa ia decizii, sa dea sfaturi si care sa instige la judecata proprie, la pedeapsa si la neascultare.

Ecumenismul, sectele, masoneria, problemele din parohii…prezentate drept motive de dezbinare a Bisericii Ortodoxe, urmarindu-se ca rezultat scaderea nivelului de incredere in Biserica. In mare, aceleasi afirmatii (multe cu privire la increderea in Biserica si la pericolul puterii arhieresti) pot fi observate si in interviurile luate prin manastiri.

Acest “pelerinaj” prin manastiri, prezentarea unei situatii neconforme cu realitatea si manipularea in adunarea “datelor” antiecumenice, nu poate face bine Bisericii.

VIDEO pr. Amfilohie BRANZA

height=“260” type=“application/x-shockwave-flash” width=“358”> />

Pareri ale unor preoti din tara, trimise spre publicare pe Lacasuri Ortodoxe, in aceste zile:

“De ceva vreme asistãm cu pãrere de rãu la o adevãratã cruciadã pornitã Impotriva Bisericii si a slujitorilor ei, de unii ce se cred a fi apãrãtori ai ortodoxiei (fãra nici un mandat, desi este stiut faptul cã In Bisericã nimic nu se ia ci se oferã, mai cu seamã atunci cand ne referim la o demnitate), suntem nevoiti sã dezaprobãm aceastã campanie Intr-un mod ferm, socotindu-o ca pe o datorie crestineascã.

Azi parca a dispãrut smerenia si grija pentru mantuirea propriului suflet si au fost Inlocuite cu luãri de pozitii acolo unde altii sunt pusi de Dumnezeu sã judece.

Ca preot si duhovnic nu pot decat sã regret toatã acestã situatie ce se aratã a fi mai degrabã o Incercare de iesire In evidentã si promovare a unor persoane sau grupuri de persoane fãrã identitate si crez ortodox.

Cu totii suferim atunci cand nu Intelegem voia Lui Dumnezeu, dar dacã Saul a devenit marele Pavel si tot a avut un ghimpe In trup tot restul viatii(II Cor.12,7), cine suntem noi sã aruncãm cu piatra atunci cand nici Sfantul Sinod nu o face?

Rãul cel mai mare pe care diavolul Il poate face oamenilor este de a-i dezbina.In acestã situatie, Increderea dispare, bãnuiala domneste nestingheritã, oamenii nu pot face nimic, pentru cã, asa ca In legenda Mesterului Manole, ce ziua se zideste, noaptea se surpã prin soaptele diavolului Indoielii si al neIncrederii”(Apel la unitate Pr.Ghe.Calciu/Rev.Atitudini, AnI.Nr.1/2008,pag.17).

Cu sigurantã cã Inaitea Lui Hristos Mantuitorul vom merge cu faptele noastre si cu alegerile fãcute aici, de aceea sã ascultãm glasul Lui “fiti dar Intelepti ca serpii si nevinovati ca porumbeii”(Mat.10,16).

Sunt atatea opere ale sfintilor pãrinti Incã netraduse In limba romanã, atatea biserici prea goale In timpul sfintelor slujbe si atatia semeni aflati In suferintã si lipsuri iar noi ne ocupãm cu strangerea randurilor, tocmai acolo unde nu am fost chemati si lãsãm de o parte datoriile noastre crestinesti ca niste soldati fãrã disciplinã In timpul luptei(Sf.Nicodim Aghioritul-Rãzboiul Nevãzut).

Cei care au discernãmantul sã Inteleagã sã o facã iar pentru ceilalti care nu Inteleg atitudinea Bisericii gãsesc potrivit rãspunsul unui pãrinte duhovnicesc cãtre ucenicul sãu atunci cand i-a cerut cuvant de Invãtãturã:“dacã n-ai Inteles nimic din tãcerea mea ce vrei sã pricepi din cuvintele mele?”.

Cu frãteascã dragoste rugãm pe Pãrintele Justin Parvu sã dezmintã afirmatiile fãcute de unii bloggeri cu privire la atitudinea sfintiei sale In legãturã cu hotãrarea Sfantuli Sinod In cazul I.P.S.Corneanu si sã nu ia parte la o asemenea neascultare si mandrie ce un fac cinste sfintei noastre Biserici.

P.S. Multumim Lãcasuri ORTODOXE pentru posibilitatea de a adresa acest mesaj.” Pr. Marian

“Va felicitam si va multumim pentru semnalele pe care le-ati lansat vis-a-vis de atitudinea unor pretinsi aparatori ai ortodoxiei. De fapt sunt niste lupi deghizati in piele de oi iar raul pe care-l fac ei otravind sufletele e mai mare decat orice. Rusine acestora si rusine modului in care se raporteaza la Biserica Ortodoxa Romana.

Oare prin atitudinea, limbajul, conceptiile lor ( ce e aceea domnule Biserica inimii..si celelalte aberatii?) nu dau dovada ei insisi a unei crunte rataciri si plonjarea din plin in erezie ?

Oare nu BOR a dat personalitatii de seama ca Ilie Cleopa, Arsenie Boca, Dumitru Staniloae…oare nu ar fi fost ei cei mai indreptatiti sa se rupa de BOR pentru ca suportau vremuri de restriste si prigoana? Dar nu au facut-o, ci au cautat ca prin viata si invatatura lor sa arate cum si unde este adevarata credinta.

Rusine acestor impostori ! Iar in privinta parintelui Iustin Parvu, vom incerca preotii sa-i trimitem o scrisoare…Daca nu se va sesiza parintele, atunci vom inainta Patriarhiei o plangere pentru a se sesiza in cazul in care parintele intretine cu buna stiinta o asemenea grupare!

Cu iertare pentru cuvintele dure dar e sub orice critica… Pr. Marius

Cu justitia stam bine…numai in domeniul iertarii suntem deficitari (Pr. Dorin)

Un extras surprinzator pentru unii, de pe adresa de forum, https://forum.desprecopii.com/forum/topic.asp?TOPIC_ID=123724&whichpage=10 [https://forum.desprecopii.com/forum/topic.asp?TOPIC_ID=123724&whichpage=10] urmare a unei discutii neintentionat religioase dintre doua crestine:

(mesajul a fost refuzat de alte pagini, pe motiv ca nu este ceva prea serios, noi totusi citam din pagina respectiva, crezand ca poate fi de folos) gabytza

“…am fost astazi la slujba la Catedrala din Timisoara. si la sfarsitul slujbei, PreaSfintitul Corneanu si-a cerut scuze in fatza credinciosilor, spunand ca regreta gestul pe care l-a facut si ca atat in privinta lui cat si in privinta Episcopului de Oradea (care in urma cu ceva timp a oficiat o slujba la greco-catolici) s-au luat masuri, dar nu a spus ce.am auzit printre lume vorbind ca s-ar parea sa fie destituit. oricum, astea sunt dogmele ortodoxiei si trebuie sa le respectam cu totii. Doamne ajuta!”

Pentru alte marturii si sfaturi ale parintilor nostri, dati click aici: Continuare. []

Lăcașuri Ortodoxe
Din decembrie 2006, Ortodoxie, Tradiție și Meșteșug: informări, articole, dezbateri, traduceri, transmisiuni live. Organizație non-profit care inițiază proiecte în sprijinul credincioșilor.
Puteți citi paginile rețelei web Lăcașuri Ortodoxe în sistem gratuit privat, accesul fiind destinat EXCLUSIV abonaților prin email.