Revendicarile de biserici creaza tensiuni in satele din Ardeal

Dupa plecarea episcopului Ioan Mihaltan din scaunul episcopal ortodox al Oradiei, au crescut numarul revendicarilor de biserici de catre Episcopia Greco-Catolica de Oradea. Aceste revendicari au adus multe nemultumiri in randul credinciosilor ortodocsi din satele bihorene dar si tulburari interconfesionale. Un exemplu este si cazul de la Petranii de Beius – Bihor unde greco-catolicii desi au o biserica o revendica si pe cea ortodoxa.


Biserica ortodoxa din satul Petrani, protopopiatul Beius, judetul Bihor este la un pas de a fi retrocedata Episcopiei Greco-Catolice de Oradea. A fost construita in anii 1874-1879 de catre sateni. Deoarece acestia atunci erau de religie greco-catolica in cartile funciare de la Oficiul de Cadastru Beius a fost inscrisa ca fiind proprietatea Episcopiei Greco-Catolice de Oradea. Dupa eliberarea Ardealului de sub Imperiul Austro-Ungar satenii au avut tentativa de revenire la ortodoxie dar aceasta nu s-a putut face datorita opozitiei unor politicieni catolici si a ierarhilor uniti din acea perioada, situatie intalnita in multe locuri din Ardeal.

Dupa revenirea la ortodoxie a satenilor au trecut si biserica in proprietatea parohiei ortodoxe reinfiintata dupa 1948. Dupa 1989 s-a reinfiintat cultul greco-catolic care in prezent are in Petrani o biserica si o casa parohiala. Azi, in satul din depresiunea Beiusului, exista doua biserici si doua case parohiale cate una pentru fiecare comunitate.

Dupa aprobarea de catre parlamentul Romaniei a Legii Proprietatii, Episcopia Greco-Catolica a actionat in instanta un proces prin care revendica actuala biserica ortodoxa, casa parohiala si toate pamanturile ce le-a avut cultul greco-catolic inainte de 1948 cand a fost desfiintat abuziv de catre guvernul comunist. Acest lucru i-a nemultumit pe sateni iscandu-se discutii si neintelegeri. Minoritatea greco-catolica vrea biserica ortodoxa deoarece „e dreptul nostru pe care ni-l da legea”. in cazul in care instanta judecatoreasca da castig de cauza Episcopiei Greco-Catolice satenii raman fara biserica ortodoxa in sat iar minoritatea unita cu Roma va avea in posesie doua biserici. Acest lucru ii nemultumeste pe oamenii din Petrani facandu-i de multe ori sa isi piarda cumpatul.

Ca raspuns la aceasta situatie si alte situatii asemanatoare din satele bihorene, Episcopul Greco-Catolic Virgil Bercea si Episcopul Ortodox Sofronie Drincec au lansat nenumarate comunicate prin care indemna credinciosii la calm si buna intelegere. Din pacate, in urma relatiilor ecumenice dintre cei doi ierarhi si a comunicatelor frumoase, procesele continua iar starea de spirit a ramas aceeasi. in 31 octombrie 2007, in cadrul intrunirii ecumenice (care a avut loc la manastirea Sfanta Cruce din Oradea), dintre ortodocsi si greco-catolici, episcopul unit Virgil Bercea a spus ca va renunta la proces. Acest lucru inca nu s-a infaptuit si de atunci a trecut multa vreme. Procesele s-au inmultit considerabil.

Sateanul Balint Mihai, epitrop al parohiei ortodoxe din Petrani ne spune ca: „Prin Legea Proprietatii autoritatile Statului gresesc total. Noi, cetatenii nu am fost implicati in nedreptatile ce li s-au facut unitilor in 1948. Acestea le-a facut Statul comunist. De fapt comunistii au reparat prin metode rele ceea ce au stricat habsburgii prin metode la fel de rele, unitatea noastra. Noi am fost ortodocsi inainte de 1700 iar fosta biserica ortodoxa de atunci a fost arsa si au facut-o pe asta cu munca bunicilor nostri. Am revenit la ortodoxie, nu vrem sa trecem inapoi la greco-catolicism. in biserica asta am depus atata volum de munca, am cheltuit miliarde. Le-o dam daca o vor, numai cu conditia sa ne despagubeasca ce am investit din 1948 pana in prezent si cu banii aia ne facem alta. Pana acum nu ne-au chemat la nici o negociere, ne-au dat direct in tribunal si striga in gura mare ca sunt victimele ortodoxiei. La noi in sat a fost buna intelegere pana nu au inceput procesele acestea dar acum…(sta putin pe ganduri – n.n.), si acum este armonie dar, cand stam la un pahar impreuna, atunci ne mai dam unii si altii arama pe fata. Sunt multi care au declarat ca sunt greco-catolici pentru a ramane pace in familie dar vin la biserica la noi la ortodocsi. Chiar acum urmeaza unul dintre ei sa isi boteze copilul in legea noastra”.

Investitiile facute de sateni la biserica satului se ridica la aproximativ 4-5 miliarde lei vechi.
in Petrani sunt, conform ultimului recensamant, 306 ortodocsi si 90 greco-catolici. Satenii spun ca, in Petrani, multi dintre credinciosii greco-catolici sunt la o varsta destul de inaintata, numarul lor fiind in scadere: „nu consatenii nostri vor sa ne ia biserica, ci cei mari de la episcopia lor, aia au pornit procesul in tribunal” spune revoltat un satean.

Viorica Bradu
Petre Mihele

Cu toate ca greco-catolicii au o biserica in acest sat o revendica si pe cea ortodoxa chiar daca in biserica lor nu au credinciosi. Scopul e clar, prozelitismul. Ei spera ca daca vor avea ambele biserici din sat credinciosii vor trece la uniatism deoarece nu va mai exista biserica ortodoxa in sat. Luptele Episcopiei Greco-Catolice se dau foarte diplomatic. Intr-o sedinta pe tema retrocedarilor de la Oradea Episcopul Greco-Catolic Virgil Bercea spunea: „Voi incerca sa ii conving pe credinciosii mei din Petrani sa renunte la acest proces”. In realitate e tocmai invers. Procesele pe rol au fost intentate nu de credinciosii greco-catolici din sate ci de Episcopia Greco-Catolica de Oradea, asa e si la Petrani.
Ieromonah Eftimie Mitra


– un articol de: Doru Brudascu Lacasuri Ortodoxe

Lăcașuri Ortodoxe
Din decembrie 2006, Ortodoxie, Tradiție și Meșteșug: informări, articole, dezbateri, traduceri, transmisiuni live. Organizație non-profit care inițiază proiecte în sprijinul credincioșilor.
Puteți citi paginile rețelei web Lăcașuri Ortodoxe în sistem gratuit privat, accesul fiind destinat EXCLUSIV abonaților prin email.