Lacasuri Ortodoxe: Bucuresti, Romania
Nr. 3972/9 mai 2011
Domniei Sale,
Domnului Gyorgy FRUNDA
Presedintele Comisiei pentru drepturile omului, culte si minoritati a Senatului Romaniei
DOMNULE PRESEDINTE,
Prin prezenta, Va aducem la cunostinta punctul de vedere si observatiile Patriarhiei Romane cu privire la Legea privind parteneriatul dintre stat si culte in domeniul serviciilor sociale, transmisa spre reexaminare Parlamentului de catre Presedintele Romaniei in data de 11 aprilie 2011.
Legea in cauza cuprinde o serie de aspecte pozitive, printre care amintim:
1. Recunoaste cultelor calitatea de parteneri sociali si de furnizori de servicii sociale, incurajand astfel coresponsabilitatea si cooperarea Stat – Biserica in domeniul asistentei sociale;
2. Are meritul ca face o distinctie clara intre activitatile sociale ale cultelor si activitatile sociale ale ONG-urilor, care nu au durabilitate in timp, nu au aderenta mare la mase si nu exprima o convingere spirituala puternica, intrucat activitatea lor nu este bazata pe experienta spirituala devenita traditie;
3. Remediaza dupa mai mult de un deceniu situatia discriminatorie pentru culte generata de excluderea acestora de catre Legea 34/1998 privind acordarea unor subventii asociatiilor si fundatiilor romane cu personalitate juridica, care infiinteaza si administreaza unitati de asistenta sociala.
In acelasi timp, noua lege cuprinde si unele aspecte discutabile, care pot fi remediate cu ocazia reexaminarii:
1. Asimilarea initiala a tuturor cultelor sub denumirea de Biserica si derularea dezbaterilor publice pornind de la aceasta denumire este fortata si incorecta, mai ales pentru cultul mozaic si cultul musulman;
2.Limitarea domeniilor in care statul sprijina activitatile sociale ale cultelor, fiind vizate doar activitatile pentru tineri, batrani, victime ale calamitatilor naturale, persoane cu dizabilitati sau aflate in saracie severa. Or, Biserica Ortodoxa Romana desfasoara activitati de asistenta sociala si pentru someri, migranti, dependenti s.a.
3. Legea pune in concurenta directa Biserica Ortodoxa Romana cu minoritatile religioase, care sunt masiv sprijinite financiar din strainatate, fara referire expresa in text la criteriul proportionalitatii, enuntat clar in Legea cultelor (nr. 489/2006), criteriu care corespunde contributiei la bugetul de Stat a credinciosilor diferitelor culte. Exista riscul pentru credinciosii ortodocsi, in actuala formulare a legii, de a fi supusi prozelitismului altor culte doar pentru ca acestea au structuri de asistenta sociala mai performante, datorita fondurilor primite din strainatate.
4. Legea vorbeste de libera concurenta, mentalitate de piata transpusa in relatiile dintre culte, atitudine care descurajeaza cooperarea intre diferitele culte in vederea realizarii de proiecte comune si incurajeaza confruntarea intre acestea.
5. Nu este garantata continuitatea sprijinului pe toata durata activitatii sociale in cazul unor activitati pe termen lung, nici dreptul cultelor de a participa la evaluarea proiectelor, ci se foloseste sintagma „dupa caz” (art. 9 alin. 2).
6. Sprijinul de 80% de la buget este mai incert decat sprijinul de 98% din Fondul Social European (fonduri europene), contributia proprie a cultelor fiind doar de 2%.
7. Legea acorda prerogative prea largi autoritatilor locale (elaboreaza raport de oportunitate asupra proiectelor) si celor centrale (apelul de proiecte), fara a se preciza unde intervine initiativa cultelor, care sunt reduse la rolul de simpli executanti ai demersurilor si intereselor autoritatilor de stat, nu de parteneri, asa cum se enunta in titlu.
Avand in vedere cele semnalate, Va rugam, Domnule Presedinte al Comisiei pentru drepturile omului, culte si minoritati a Senatului Romaniei, sa luati in considerare observatiile Patriarhiei Romane la Legea privind parteneriatul dintre stat si culte in domeniul serviciilor sociale, pentru adoptarea unui text cat mai util societatii romanesti si asistatilor social.
Cu deosebit respect,
† DANIEL
PATRIARHUL BISERICII ORTODOXE ROMaNE