publicat în: Arhivă

Despre Apocalipsa.  Pentru prima data in istoria omenirii, pacatul este justificat legal

Zilele trecute, postul de televiziune Rusia a realizat un interviu cu Sanctitatea Sa, Patriarhul Kirill al Moscovei și al Întregii Rusii, în care acesta a vorbit cu jurnalistul Dmitri Kiselev. Redam in continuare un alt fragment din acest interviu (vezi ARHIVA Lacasuri Ortodoxe).

Întrebare: Cum priviti evolutia generală a civilizației moderne?

Patriarhul Kirill: Am multe preocupări și griji vizavi de aceasta evolutie. Trăim într-o epocă în care, pentru prima dată în istoria omenirii – inclusiv in vremurile pagane – păcatul primește justificare legală, cand păcatul este impus cu forța de stat. Sau, daca nu este impus, este propagat prin forță de Stat, acesta facand referire la libertatea umană. Când păcatul devine o normă de comportament, societatea încetează să mai fie viabila. Trebuie sa existe o persoana foarte limitata – ori, daca se vorbește despre politică, trebuie să aibă un program politic foarte periculos, sau pur și simplu nu are o gandire matura – care sa sprijine tendințele distructive pentru societate.

Păcatul distruge persoana umană. Acest lucru nu este invenția noastră, aceasta este ceea ce a spus Dumnezeu, și nu doar a spus, ci e modul în care El l-a creat pe om. El l-a creat pe om, în așa fel încât păcatul distruge persoana umană, fie că ne place sau nu, pentru că daca nu există păcat, nu exista moarte. Acest lucru este menționat în cuvântul lui Dumnezeu. Ce este moartea? Moartea este dezintegrarea ființei umane, prăbușirea din viață, sfârșitul vieții. Astfel, dacă păcatul este impus prin forța legii, prin puterea de convingere, prin propaganda, atunci viața umană, în general, se afla în fata unui pericol colosal. Personalitatea isi pierde integritatea sa. Ce inseamna pierderea integrității la scara personala? Înseamnă distrugerea coeziunii sociale și a vitalitatii civilizației umane.

Care este sfârșitul lumii? Sunt adesea întrebat, asta. Sfârșitul lumii este starea societății în care răul este mai mare decât binele. În epistolele apostolice, se afirmă că există ceva care ar intazia sfârșitul lumii. Teologii au speculat pe marginea acestei idei. Unii au crezut că este vorba despre un guvern, alții că despre Biserica. De fapt, ceea ce il intarzie este binele – și asta înseamnă toate instituțiile care slujesc afirmarii binelui. Acestea includ guvernele, atât timp cât ele îndeplinesc această misiune, Biserica și multe altele, pentru că atâta timp cât exista mai mult bine decât rău, omul are un potențial de viață. Atât societatea, cat și civilizația, au un potențial de viață. În cazul în care răul va fi mai mare, el se va răspândi rapid, ca microbii in sange, distrugand civilizația umana, ceea ce înseamnă grabirea sfarsitului lumii.