publicat în: Arhivă

Turcia, inainte de alegeri: in ultima saptamana, 7 canale ale mass-mediei de opozitie au fost inchise

Cu doar cateva zile înainte de alegerile anticipate cruciale, in Turcia se inregistreaza o represiune puternica asupra mass-mediei care il critica pe Președintelui turc Recep Tayyip Erdogan (foto). In ultima saptamana, 7 canale ale opoziției au fost suspendate de către operatorul de stat prin satelit TURKSAT, iar acum este vizata compania Koza Ipek, fiind controlat un grup media care include cotidianele Bugun și Millet și canalele Bugun TV și Kanalturk.

Marți, poliția a patruns în sediul companiei, prezentand o notificare despre faptul ca un tribunal din Ankara a predat controlul, unui administrator desemnat de guvern.

Astfel, marti dimineata – fără a cita în mod explicit decizia – Ambasada SUA din Ankara a declarat, pe contul său de Twitter, că “SUA crede cu tărie că libertatea presei/de exprimare sunt drepturi universale. Ele sunt esențiale pentru societățile democratice sănătoase”. Ea a numit decizia ca fiind “o chestiune îngrijoratoare”.

Sancționarea grupului Ipek se datorează unor presupuse legături ale sale cu rețeaua imamului Fethullah Gulen, un fost aliat al Presedintelui, care mai târziu a devenit primul sau dușman.

Erdogan l-a acuzat pe Gulen de crearea unui “stat paralel” pentru eliminarea sa.

Grupurile de opoziție spun că decizia a fost motivată în întregime politic și ca își propune să reducă la tăcere criticile din mass-media, înainte de alegerile de duminică.

Pe parcursul ultimelor 25 de zile, 90% din emisiunile de televiziune în direct ale televiziunii de stat TRT au fost in favoarea Președintelui sau a partidului său, AKP (59 din 66 de ore), lăsând foarte puțin timp opoziției și doar 18 minute partidului pro-kurd.