publicat în: Arhivă

Tsunami: cercetatorii greci descopera o noua scala de apreciere a intensitatii

Japonia s-ar mai putea confrunta cu dezastre majore provocate de tsunami, insa crearea unei noi scale integrate a intensitatii tsunamiurilor pare sa vina salvatoare… din Grecia.

Potrivit unui articol din “Eleftherotypia”, o echipa de cercetatori a Laboratorului de Cartografiere Tectonica și Geologica a Universitatii din Atena, condusa de profesorul de Dinamica Tectonica și Geologie Aplicata, președinte al Societatii Grecesti de Geologie, Efthymios Lekkas, a creat o nouă scala a intensitatii tsunami-urilor, care ii va ajuta pe oamenii de stiinta sa evalueze intensitatea și impactul tsunami-urilor, devenind un instrument valoros împotriva dezastrelor viitoare.

Scala a fost publicata în “Buletinul Societatii de Seismologie a Americii”, o revista stiintifica de prestigiu.

Lekkas a anuntat ca, oricum, prima astfel de scala a fost creata de greci, inaintea japonezilor. El marturiseste ca au mai existat, insa, unele scale mai vechi, inaintea celei grecesti, dar acelea nu erau complete și se bazau pe date științifice foarte vechi.

Cercetatorii au explicat că le-a venit ideea crearii unei scale de 12 grade, atunci când au studiat tsunami-ul japonez. “Noi clasificam criteriile, pe grupe, pentru a putea evalua tsunami-urile. Prima categorie are de a face cu caracteristicile fizice ale acestora, cum ar fi înălțimea unui val și distanța lui fata de plajă. Cea de a doua se referă la impactul tsunamiurilor asupra oamenilor, a treia la impactul asupra mediului și a patra la impactul asupra infrastructurii de coastă (porturi). A cincea categorie se refera la impactul asupra obiectelor mobile (barci, autoturisme), iar a șasea la impactul asupra structurilor (case, magazine)”, au declarat cercetatorii.

“Noua scala ramane compatibila cu cele mai vechi și are o corespondenta orizontală intre grupurile de criterii. Este ușoara și se aplică direct în toate mediile și deosebit de utila pentru conturarea microzonelor de intensități diferite, în orice zonă afectată de tsunami”, au continuat ei.

“Crearea acestei scale este foarte importanta și utila, deoarece este de așteptat ca ea sa-i ajute pe oamenii de stiinta, dar nu numai, ci, de asemenea, companiile de asigurări, pentru calculul corect al costurilor daunelor tsunami-urilor, bazate pe dimensiunea și intensitatea acestora”, au incheiat ei.