Sfântul Clement de Ohrida, cel Întocmai cu Apostolii, Episcopul Macedoniei Mari, şi cei dimpreună cu dânsul: Naum, Sava, Gorazd şi Anghelarie

Sfinţii Clement, Episcopul de Ohrid, cel Întocmai cu Apostolii, Naum, Sava, Gorazd şi Anghelarie (al cărui nume înseamnă “Mărturisitor”) erau slavi, ucenici ai Sfinţilor Chiril şi Metodie (11 mai). La început, au vieţuit ca asceţi în Moravia, unde Sfântul Gorazd a urmat Sfântului Metodie ca episcop. El vorbea fluent în slavonă, greacă şi latină. Sfinţii Clement, Naum, Anghelarie şi Sava erau preoţi.

Luminători ai slavilor, s-au opus misionarilor germani care se bucurau de sprijinul Papei şi de patronajul prinţului moravian Sviatopolk. Nevoinţa lor s-a centrat în jurul problemelor legate de necesitatea slujirii dumnezeieşti în limba slavonă, a Crezului şi a slujbei din sâmbete. Papa Ştefan al VI-lea a interzis utilizarea slavonei în Biserică.

Susţinătorii ereziei celor trei limbi (care voiau să fie folosite doar ebraica, greaca sau latina pentru slujirile bisericeşti), după ce au renunţat la limba ancestrală a popoarelor slave, i-au supus pe ucenicii Sfântului Metodie la încercări, inclusiv pe Sfântul Clement. Ei i-au supus unor chinuri cumplite, trăgându-i prin spini şi ţinându-i în închisoare mult timp, aşa după cum au făcut şi părintelui lor duhovnicesc, Sfântului Metodie.

În 886, unii prizonieri au fost vânduţi celor ce făceau comerţ cu sclavi şi au ajuns pe piaţa din Veneţia. Trimisul împăratului bizantin Vasile Macedoneanul a mers la Veneţia, răscumpărându-i pe Sfinţi, şi i-a dus la Constantinopol. Bătrânii mărturisitori au fost alungaţi. Nu se ştie unde a ajuns Sfântul Gorazd, nici unde şi-a găsit Sfântul Sava adăpost. Sfinţii Naum şi Anghelarie au ajuns în Bulgaria.

În 907, Moravia s-a prăbuşit sub atacul maghiarilor, iar refugiaţii au ajuns să fugă pe aceleaşi drumuri, pe care mai înainte merseseră Sfinţii pe care îi exilaseră.

Bulgarii i-au primit pe mărturisitorii slavi, cu respect, şi le-au cerut să slujească în limba slavonă. Prinţul bulgar Boris căuta oameni precum ucenicii Sfântului Metodie, care să lucreze pentru luminarea naţiunii sale. Astfel, sfinţii au început să studieze cărţile slavone adunate de nobilii bulgari.

Sfântul Anghelarie s-a mutat, nu peste multă vreme, la Domnul, iar Sfântul Clement a fost rânduit să predea la Kutmiciviţa, în sud-vestul Macedoniei. În Biserica Răsăriteană, cel ce dorea să fie profesor trebuia să fie o persoană demnă, cunoscută pentru viaţa sa evlavioasă şi să poată vorbi bine în public. Sfântul Clement fusese profesor, încă de pe când se aflase în Moravia. În Bulgaria, a lucrat ca instructor, până la 893. A organizat o şcoală la Curtea Domnească, care a fost foarte apreciată în vremea domniei lui Simeon. În sud-vestul Macedoniei, a creat şcoli separate pentru adulţi şi copii.

Sfântul Clement a instruit copiii, în citire şi scriere. Numărul total al elevilor săi a fost unul foarte mare. Cei aleşi şi acceptaţi pentru hirotonie au ajuns la un număr de 3 500 de bărbaţi. În anul 893, Sfântul Clement a devenit Episcop de Dremviţa, sau Veliţa, iar Sfântul Naum i-a luat locul.

Sfântul Clement a fost primul ierarh bulgar care a slujit, predicat şi scris în limba slavonă. În acest scop, el a instruit în mod sistematic clerul din rândul poporului slav. Sfântul Episcop a lucrat, spre slava lui Dumnezeu, până la bătrâneţile sale. Când l-au lăsat puterile şi nu mai reuşea să-şi îndeplinească responsabilităţile în catedrală, i-a cerut Ţarului Simeon să-l lase să se retragă.

Ţarul l-a îndemnat pe Sfânt să nu-şi abandoneze catedrala, iar Sfântul Clement a fost de acord să continue slujirea episcopală. După aceasta, a mers la Ohrida, într-o mânăstire pe care a întemeiat-o. Acolo şi-a continuat lucrarea de traducere, traducând inclusiv unele porţiuni importante ale Penticostarului.

Sfântul Clement s-a îmbolnăvit grav şi s-a mutat la Domnul, în anul 916. Trupul său a fost aşezat într-un sicriu pe care îl făcuse cu mâinile sale şi a fost îngropat la Mânăstirea Sfântul Pantelimon din Ohrida.

Sfântul Clement este considerat primul autor în slavonă. Nu numai că a continuat lucrările de traducere începute de Sfinţii Chiril şi Metodie, ci el a lăsat, de asemenea, în urma lucrării proprii, primele mostre de literatură duhovnicească slavă.

Multe dintre lecţiile şi predicile Sfântului Clement au fost duse în Rusia, unde au fost citite şi copiate cu iubire de către creştinii ruşi evlavioşi.

Sfintele moaşte ale Sfinţilor Gorazd şi Anghelarie se află în apropierea Berat, în Albania, iar sfintele moaşte ale Sfântului Naum sunt în mânăstirea care îi poartă numele, lângă Lacul Ohrid.

Sfântul Clement mai este, de asemenea, cinstit pe 22 noiembrie (în Biserica Greacă), pe 25 noiembrie (la ziua sa de nume), dar ziua mutării sale la Domnul este 27 iulie.

*********
/ Slava lui Dumnezeu – traducere şi adaptare Lăcaşuri Ortodoxe /

Lăcașuri Ortodoxe
Din decembrie 2006, Ortodoxie, Tradiție și Meșteșug: informări, articole, dezbateri, traduceri, transmisiuni live. Organizație non-profit care inițiază proiecte în sprijinul credincioșilor.
Puteți citi paginile rețelei web Lăcașuri Ortodoxe în sistem gratuit privat, accesul fiind destinat EXCLUSIV abonaților prin email.