publicat în: Arhivă

Prezenta preotilor in retelele de socializare – 9 PORUNCI pentru mass-media sociala

Un ghid complet privind mass-media sociala (retele tip Facebook, Twitter etc) a fost emis pentru clericii și personalul Bisericii Angliei, informeaza serviciul specializat in productia de site-uri web si soft-uri la comanda, NetCreator [https://www.netcreator.ro] , citand dioceza care este autoarea acestei lucrari. Ghidul cuprinde nouă “porunci”, care asigura consiliere in modul de răspândire a mesajului creștin on-line.

Pe scurt: “În esență, ar trebui să participi on-line, în același mod în care ai face-o in orice alte forumuri publice. Acțiunile tale ar trebui să fie în concordanță cu munca ta și cu valorile creștine și trebuie sa-ti asumi responsabilitatea pentru lucrurile pe care le faci, spui sau scrii” – se arata in ghid.

Redam mai jos, un rezumat al celor 9 “porunci” dedicate prezentei clericilor in retelele de socializare (mass-media sociala).

1. Nu te grabi

Inainte de a posta, trebuie mereu sa te gândesti: Trebuie impartasita povestea mea? Aș vrea ca mama mea sa citeasca asta? Aș vrea ca Dumnezeu să citeasca asta? Aș vrea ca asta sa ocupe prima pagina a unui ziar? Acest punct se aplică înainte de a începe postarea propriului conținut.

2. Tranzitoriu sau permanent

Actualizările social media sunt imediate si mesajele pot fi sterse imediat, insa ele pot avea un impact mult mai de durată și ar trebui să presupunem că tot ceea ce scriem ramane permanent. Chiar dacă se sterge mai târziu, este posibil ca mesajul să fi fost văzut și republicat sau menționat în altă parte.

3. Esti un reprezentant

Îți place sau nu, dacă esti hirotonit sau esti angajat al Bisericii, ceilalți te vor vedea în rolul tau public, ca reprezentant al Bisericii. În cazul în care vorbesti despre o chestiune bisericească, trebuie sa specifici în mod clar că acestea sunt opinii personale și nu cele ale Bisericii sau Episcopiei.

4 . Nu te ascunde

Anonimatul și “ascunderea” în spatele alias-urilor, atunci când se utilizează social-media este dezaprobata.

În cazul în care contul este unul comun, de exemplu o pagină de Facebook a unei parohii, asigura-ti-va cititorii il pot găsi cu ușurință pe cel responsabil pentru conținut.

5 . Granițele vieții publice / private

În lucrarea de zi cu zi, este greu sa se faca distincție intre datoriile publice si viața privată. Nu este diferit nimic nici in mediul on-line. Exista riscuri asociate cu interpretarea unor opinii personale, vazute ca declarații publice, viața privată a unui reprezentant fiind greu sa fie detasata de locul sau de muncă. Luați în considerare crearea de conturi diferite pentru slujire și pentru uz personal, pentru a ajuta la fixarea unei delimitari clare. Utilizați setările de confidențialitate, cu înțelepciune.

6 . Siguranta

Folosirea social-media poate însemna pastrarea cu greutate a unei distanțe profesionale, necesara atunci când se lucrează cu copiii, tinerii și cu cei vulnerabili. Comunicarea directa on-line cu cineva, de exemplu, prin mesaje private, este asemenea unei discutii private cu persoana in cauza. Mai degraba să trimiti mesaje catre grupuri, decat catre persoane fizice.

7 . Pastrarea cadrului legal

Desi schimbul de gânduri și reflecții cu prietenii sau credinciosii prin social media poate părea personal și privat, el totusi nu este. Prin lege, în cazul în care una sau mai multe persoane pot accesa un continut, conținutul este clasificat ca fiind publicat, adica in domeniul public și sub rezerva legislației în ce priveste calomnia, defăimarea, drepturile de autor și protecția datelor. Dacă nu ai spune ceva într-o întâlnire publică sau in fata cuiva, sau într-un ziar, sau pe o hârtie cu antet – atunci nu o face nici on-line.

8 . Confidențialitatea

Utilizarea social media nu schimbă înțelegerea Bisericii fata de confidențialitate. În viața Bisericii, există întâlniri private și conversații, în special în ceea ce privește activitatea pastorală. Distrugerea confidențialitatii este la fel de greșita, ca in orice alt context. Se poate argumenta că, aceasta este mai rea in cazul mass-mediei sociale, unde s-ar putea răspândi rapid și ar putea fi imposibil să se mai opreasca. Amintiți-vă: Am ce impartasi? Dacă aveți îndoieli, atunci mai bine NU.

9 . Fiti conștient de propria securitate

Nu oferiti informații prea personale. Nu publicati informații detaliate, cu caracter personal, cum ar fi adresa sau numărul de telefon, dacă nu o faceti într-un mesaj privat, cu cineva cunoscut și de încredere.

– pentru Agentia de stiri Lacasuri Ortodoxe: traducere si interpretare KSLCatalin