Patriarhia Moscovei, acuzata de sabotarea Sinodului Pan-Ortodox. Mitropolitul Ilarion raspunde-

Mai mulți ierarhi greci s-au exprimat recent, în presa, vizavi de pozitia Bisericii Ortodoxe Ruse fata de celelalte Biserici Ortodoxe locale. Mitropolitul Ilarion de Volokolamsk (foto), presedinte al Departamentului de Relații Externe al Patriarhiei Moscovei, a acordat un interviu portalului Bisericii Ruse, Pravoslavie, privind declarațiile recente ale Mitropolitilor Atanasie al Calcedoniei și Elpidophore al Prusiei.

– La sfârșitul anului trecut, Athens News Agency a publicat un interviu al Mitropolitului Atanasie de Calcedonia, ierarh al Patriarhiei de Constantinopol, în care a acuzat Patriarhia Moscovei de sabotarea Sinodului Pan-Ortodox (vezi ARHIVA Lacasuri Ortodoxe). Un alt prelat din aceeași Biserică, Mitropolitul Elpidophore de Prusia, a publicat recent un articol intitulat “Întaiul, fara egal”. El spune că Biserica Rusă “a ales din nou sa se izoleze… de comuniunea Bisericilor Ortodoxe”. Puteți comenta aceste acuzații?

– Nu exista, cu siguranță, nicio altă Biserică Ortodoxă, care sa mentina asemenea contacte intense cu alte Biserici locale. Sanctitatea Sa Patriarhul Kirill al Moscovei și al Întregii Rusii a sărbătorit și a discutat cu Primatii celor 13 Biserici Ortodoxe locale surori. El s-a întâlnit cu unii în mod repetat. Schimburile intre delegații ale ierarhiei, teologi, clerici și mireni sunt extrem de intense.

În ceea ce privește contactele pan-ortodoxe, Sinodul se pregătește de 50 de ani, iar Biserica Ortodoxă Rusă de la început a ocupat un rol activ în activitatea de pregătire. Mai mult decât atât, Patriarhia Moscovei recunoaște importanța unui viitor Sinod și, din acest motiv, investigheaza cu atentie toate subiectele care vor aparea. Este adevărat că metodele de pregatire, utilizate până acum la nivel panortodox, s-au dovedit a fi ineficiente, motiv pentru care faza de pregătire a devenit si mult mai lunga. Pentru a intensifica procesul pre-sinodal, mi se pare că ar trebui să existe un organ eficient pan-ortodox, capabil să realizeze anumite lucruri. În cazul în care obiectivul este atât de important, nu trebuie sa asteptam mai mulți ani pentru ședințele de pregătire, ci să se întruneasca, să zicem, lunar.

– Șefii Bisericilor discuta despre Sinodul Pan-Ortodox?

– In tema Sinodului, trebuie să figureze chestiunile abordate de către Patriarhul Chiril în discuțiile sale cu întâistătătorii celorlalte Biserici Ortodoxe. El le-a discutat, în special, la reuniunea Primatilor, din timpul festivităților legate de cei 1025 de ani de la Botezul Rusiei, de la sfârșitul lunii iulie 2013 (vezi ARHIVA Lacasuri Ortodoxe). Intalnirea dintre Sanctitatea Sa Patriarhul Bartolomeu al Constantinopolului si Sanctitatea Sa Patriarhul Kirill al Moscovei, care a avut loc la începutul lunii octombrie, în Muntenegru (vezi ARHIVA Lacasuri Ortodoxe), s-a concentrat în mare măsură pe pregătirea Sinodului Pan-Ortodox. Acesta a ocupat, de asemenea, un loc central în cadrul discuțiilor Întâistătătorului Bisericii Ruse cu Sanctitatea Sa Patriarhul Ioan al Antiohiei, în timpul vizitei sale in Patriarhia Moscovei. Recent, o invitație a Patriarhului Bartolomeu al Constantinopolului la o reuniune (Sinod) a fost oferita întâistătătorilor Bisericilor Ortodoxe locale. Unul dintre principalele subiecte va fi pregătirea Sinodului Pan-Ortodox.

– Cum ați răspunde la criticile Mitropolitului Atanasie, la adresa Patriarhiei Moscovei, acuzata de “tendințe hegemonice, cu sprijinul statului și armatei (Cehiei, Poloniei…)”?

– Este dificil să comentez o declarație care nu este susținută de niciun argument. Biserica Ortodoxă Rusă lucreaza cu structurile guvernamentale din Rusia, Ucraina, Belarus și din alte țări în care are responsabilitatea credincioșilor. Această colaborare se aplică in domeniile asistenței sociale, educației culturale și religioase a generației în creștere, pastoratiei militarilor, conservarii monumentelor istorice. Am moștenit tradiția bizantină de cooperare între Biserică și stat, un ideal al “simfoniei” autorităților ecleziastice și politice.

În ceea ce privește relațiile noastre cu celelalte Biserici Ortodoxe locale surori, Biserica Rusă respecta o completa autonomie, prin urmare, apărand dreptul oricarei Biserici autocefale, indiferent de mărimea acesteia, la o autonomie internă completă.

Adaug ca terminologia utilizată în mod nejustificat de către episcopul Atanasie, în evaluarea sa fata de relatiile inter-ortodoxe, provine direct din lexiconul politic al epocii “războiului rece”. Schimbări serioase au avut loc in lumea politică. Blocul tarilor din Pactul de la Varșovia, precum și divizarea Europei în două tabere ostile, exista nu de mult timp.

– Cât de mult se justifica definiția unui sistem administrativ ortodox cu “tendință protestantă”, propusa de către Mitropolitul Atanasie?

– De ce ar trebui să avem neapărat un mod de gândire bazat pe opoziția binară “catolic-protestant”? Sistemul de administrare în vigoare în Biserica Ortodoxă este ecleziologia ortodoxă și evită extremele sistemului catolic (Papalitatea), precum și sistemul protestant.

În opinia mea, in loc sa reflectam la modul de administrare a Ortodoxiei în lume, ar fi mai bine să ne întrebăm care ar trebui sa fie răspunsul nostru comun la problemele-cheie, cum ar fi amenințarea prezenței creștine în Siria și Orientul Mijlociu, necesitatea consolidarii eforturilor noastre în lupta pentru standardele morale evanghelice.

– Cum puteți comenta declarația Mitropolitului Elpidophore, care spune în articolul său, că primul dintre întâistătătorii Bisericilor Ortodoxe locale are o putere excepțională, făcându-l un “primus sine paribus”?

– Acest punct de vedere este, în opinia mea, o încălcare de secole a tradiției ortodoxe: el ignoră aproape un mileniu de controverse cu Occidentul latin și se aproapie la maximum de modelul eclesiologic papal.

Nemaivorbind de problemele grave care pot provoca declarații similare în relațiile inter-ortodoxe, aș spune că acest tip de discuție creează obstacole serioase în dezvoltarea, în continuare, a unui dialog catolic-ortodox sincer. Mitropolitul de Prusia prezinta pozitia ortodoxa ca și cum, practic nu ar fi nimic diferit între ortodocși și doctrinele eclesiologice catolice. Sper că acest lucru este doar opinia personală a IPS Elpidophore, și nu poziția oficială a Ierarhiei Bisericii din Constantinopol.

Lăcașuri Ortodoxe
Din decembrie 2006, Ortodoxie, Tradiție și Meșteșug: informări, articole, dezbateri, traduceri, transmisiuni live. Organizație non-profit care inițiază proiecte în sprijinul credincioșilor.
Puteți citi paginile rețelei web Lăcașuri Ortodoxe în sistem gratuit privat, accesul fiind destinat EXCLUSIV abonaților prin email.