publicat în: Arhivă

Dorm, dar tot obosit sunt. Somnul, periculos pentru sanatate? Intre program manastiresc si – betia somnului

Toată lumea știe că, sa nu dormi suficient, poate fi dăunător pentru sănătatea ta, dar nu toată lumea știe că prea mult somn poate fi la fel de nociv. Un articol recent din Jerusalem Post, postat la rubrica speciala de sanatate, ne vorbeste despre noi descoperiri ale cercetatorilor, in materie de somn, ne informeaza cei se se ocupa de programul special Dieta – Lacasuri Ortodoxe [https://www.lacasuriortodoxe.ro/dieta-post-regim/] . Articolul aminteste ca intelepciunea conventionala si știința medicală modernă ​cad de acord asupra faptului că 8 ore de somn pe noapte ar reprezenta somnul ideal. Când oamenii dorm mai puțin de 6 ore, sau mai mult de 9 ore, atunci acestia vor avea tendința sa aiba probleme cu sanatatea.

Prin urmare, programul manastiresc – la care slujbele zilnice pot parea extrem de matinale, datorita indeletnicirilor care le urmeaza – daca este sa-l comparam cu serviciile “moderne”, pentru care programul de lucru a fost impins undeva spre ora… 9, pare sa fie un program propice unei vieti sanatoase. Dar, ce ar presupune un astfel de program, este simplu sa va dati si dumneavoastra singuri seama: eventual, renuntarea la televizorul de seara si culcarea putin mai devreme decat de obicei – mai informeaza programul Dieta – Lacasuri Ortodoxe [https://www.lacasuriortodoxe.ro/dieta-post-regim/] .

Articolul sustine ca noile studii sugereaza faptul ca un somn mai mare de 9 ore contribuie la cresterea cu 38% a riscului de boli de inima si la cresterea cu 50% a riscului de diabet. Mai mult decat atat, adultii care dorm în mod obișnuit mai mult de o medie de 9 ore pe noapte, prezinta un risc mai mare de dureri în piept, boli coronariene si obezitate. Desigur, au loc inca dezbateri cu privire la somn, drept cauza a acestor probleme sau urmare a lor. Indiferent insa de asta, prea mult somn – daca a devenit deja ceva obisnuit – indică o problemă.

Somnul excesiv este, de asemenea, legat de depresie. Aici, chiar mai mult decât in exemplele de mai sus, există o linie dubioasa între corelație și cauzalitate. Depresia poate face dificila coborarea din pat sau chiar buna noastra funcționare ulterioara, asa încât persoanele fizice cu tendinte depresive sunt predispuse sa doarma mai mult. Cu toate acestea, mai multe studii citeaza inactivitatea si lipsa de lumina a soarelui, ca fiind factori care contribuie la depresie. Dacă va știți predispusi la crize de depresie, și va cucereste somnul mai mult decat in mod normal, acesta poate fi un semn fie sa va readaptati programul de somn, fie sa apelati la un ajutor profesionist.

Prea mult somn, este la fel de periculos ca si prea putin somn, si probabil nu va presupune probleme imediate de sanatate. Cu toate acestea, prea mult somn poate fi, de asemenea, si semnul unei alte probleme ce sta la baza incapacitatii de a te bucura noaptea de un somn odihnitor. Dacă sunteți adult si dormiti în mod regulat mai mult de 9 sau chiar 10 ore pe noapte, și încă sunteti obosit, ar fi înțelept sa investigati cauza somnului excesiv.

In mod surprinzator, prea mult somn te poate face, de fapt, sa te simti permanent obosit. Aceasta este o situatie uneori cunoscuta sub numele de “betia somnului”, care se caracterizează printr-o amețeală inexorabila, care nu dispare nici cand mai trece ceva timp din zi, și nu dispare nici chiar dupa mai mult somn. Aceasta ameteala apare perpetuu, deoarece petrecerea unui timp prea indelungat in pat poate face sa existe confuzie intre mecanismul intern al somnului unei persoane și perioada de veghe, persoana aflandu-se, de fapt, intre somn si veghe. Cel mai bun mod de a rupe acest ciclu, este acela de a te forța să cobori din pat devreme, pentru a reseta ceasul natural al organismului, informeaza cei ce se dezvolta programul Dieta – Lacasuri Ortodoxe [https://www.lacasuriortodoxe.ro/dieta-post-regim/] .