Ce implica divinitatea lui Hristos

Am publicat in urma cu putina vreme un articol intitulat: “Atletul Ortodoxiei”, in care vorbeam, pe de o parte despre personalitatea Sfantului Athanasie cel Mare si, pe de alta parte, despre implicatiile dogmatice ale hotararilor luate la primul Sinod Ecumenic de la Niceea, din 325. Atunci, Arie a vrut sa faca din Hristos o creatura, una superioara ce-i drept, dar cu nimic egala cu Tatal.

Ei bine, as dori sa ofer pe scurt catave lamuriri asupra importantei luptei duse de Athanasie cu Arie atunci, si a luptei duse de noi astazi, cu alti mai multi “Arie Contemporani”, ce tagaduiesc din ce in ce mai zgomotos divinitatea lui Hristos.

Stim cu totii ca temelia credintei crestine este dumnezeirea lui Iisus din Nazaret. Acest adevar esential are la baza lui o disputa mai veche chiar decat arianismul. Acum, daca am trata problema dumnezeirii lui Iisus Hristos intr-un mod cu totul iesit din tiparele teologice s-ar putea spune chiar ca lupta dusa de Athanasie in 325 a fost una gramaticala.

Putini dintre crestiniii de astazi cunosc un amanunt care chiar si teologilor ce isi mai fac din ocupatia specificata pe diploma un demers profesional le scapa. Anume existenta unui diftong. In greaca “de o fiinta cu Tatal” se spune “HOMOOUSIS”, iar conform invataturii eretice a lui Arie, Hristos nu ar fi de o fiinta cu Tatal ci “de o natura similara”, adica… “HOMOIOUSIS”.

Un simplu diftong face o asemenea mare diferenta de semnificatie.

Ce implica totusi divinitatea lui Hristos?

In primul rand, faptul ca noi, oamenii, putem avea o cunoastere reala a lui Dumnezeu. Hristos a spus: “Cine M-a vazut pe Mine a vazut pe Tatal.” (Ioan 14:9). In timp ce profetii Vechiului Testament au venit purtand un masaj de la Dumnezeu, Iisus a fost si este Dumnezeu. Daca am dori sa stim care este dragostea lui Dumnezeu, Sfintenia Lui si Puterea Lui, ar trebui sa privim doar la Hristos.Apoi, mantuirea este la indemana oricui. Moartea lui Hristos pe Cruce, Jertfa Sa, este deplina si suficienta pentru toti oamenii care au trait vreodata, intrucat Cel care a murit pe Cruce nu a fost numai omul perfect dar finit, ci Insusi Dumnezeu Cel necuprins. El, Viata, Datatorul si Sustinatorul vietii a murit pe Cruce, pentru ca noi sa avem garantia Invierii.Dumnezeu si omul au fost reuniti. Cel care a venit din Ceruri la noi nu a fost inger sau doar o creatura perfecta, ci Dumnezeu Insusi a traversat prapastia creata de pacat, pentru a lua trup si a sterge faradelegea noastra.Este just si corect sa ne inchinam lui Hristos si Sfintilor Sai. Pentru ca, pe de o parte Hristos este Dumnezeu intrupat, de o aceeasi fiinta cu Tatal, iar Sfintii Sai sunt in aceeasi masura vrednici de cinstire, deoarece au facut, din viata lor, chip vazut intre oameni al vietii lui Hristos pe pamant. Intr-o zi, fiecare dintre noi vom recunoaste Cine si, mai ales, Ce este Acest Iisus Hristos. Doar sa nu fie prea tarziu. Asa sa ne ajute Dumnezeu.

Lăcașuri Ortodoxe
Din decembrie 2006, Ortodoxie, Tradiție și Meșteșug: informări, articole, dezbateri, traduceri, transmisiuni live. Organizație non-profit care inițiază proiecte în sprijinul credincioșilor.
Puteți citi paginile rețelei web Lăcașuri Ortodoxe în sistem gratuit privat, accesul fiind destinat EXCLUSIV abonaților prin email.