Despre situatia ecleziala a Ucrainei

Mitropolitul Pavel de Visgorod si Cernobil este vicar al Lavrei Peşterilor din Kiev de optsprezece ani. În prezent, acesta este asistentul Întâistătătorului Bisericii Ortodoxe Ucrainene, Mitropolitul Vladimir al Kievului şi al Intregii Ucraine, in administrarea Eparhiei de Kiev, şi este unul dintre candidaţii pe postul de lider al Bisericii Ortodoxe Ucrainene.

Publicam mai jos o parte a interviului acordat de catre mitropolitul ucrainean Pavel, săptămânalului “Pulsul Saptamanii”, pe tema poziţiei Bisericii din Ucraina fata de Patriarhia Moscovei şi de Biserica schismatica.

InaltPreasfintia Voastra, sunteti asistent in administratia Eparhiei Mitropolitului de Kiev, care sunt atribuţiile care va revin?

Pe parcursul a 18 ani, ca vicar al Sfintei Lavre [a Peşterilor Kievului], sub staretia Mitropolitului Vladimir, am trait onoarea, prin harul lui Dumnezeu, sa fiu cel mai apropiat asistent al sau. In prezent, raspund de asistenta în administrarea Mitropoliei Eparhiei de Kiev, dirijandu-i pe preoti, sfintind bisericile, predicand învăţătura Domnului nostru Iisus Hristos. Cu binecuvântarea Mitropolitului Vladimir, toţi episcopii Eparhiei Mitropolitane a Kievului, astazi, sunt subordonatii mei. Ne întâlnim şi luam decizii impreuna, privind activitatea Bisericii.

Apareti ca unul dintre posibilii candidaţi pentru postul de lider al Bisericii. Cine va sustine in lista concurentilor?

Numai Dumnezeu ştie cine va fi în viitor Primat al Bisericii. Prin harul Duhului Sfânt, toţi episcopii sunt unsi de Dumnezeu, şi fiecare poate fi ales Întâistătător dupa atingerea vârstei de patruzeci de ani. As gresi in fata lui Dumnezeu dacă as spune ca vreau sa fiu Primat. Dar, dacă aceasta este voia lui Dumnezeu, voi accepta cu umilinţă, recunoştinţă şi teama.

Clerul are puncte de vedere diametral opuse vizavi de viitorul Bisericii. De exemplu, Mitropolitul Sofronie de Cerkasi cere public autocefalia Bisericii Ortodoxe Ucrainene, în timp ce Mitropolitul Agatanghel de Odessa, dimpotrivă, susţine unitatea indisolubilă cu Biserica Rusă. Care este poziţia dumneavoastră?

Noi suntem o singura Biserică rusă. Noi nu suntem separati. Patriarhul nostru poartă titlul de Patriarh al Moscovei şi al Întregii Rusii. Cu Bisericile din Rusia şi Belarus, constituim Biserica Ortodoxă Rusă.

Pana astazi s-a uitat de cuvântul “autocefalie”. Oamenii din rasarit nu-l acceptă. Nici cei care, in partea vestica, au ramas credincioşi Bisericii Ortodoxe Ruse, netrecand la Uniatism, nu accepta autocefalia. Ştim cum oamenii sunt speriati de spolierea bisericilor şi de expulzarile care s-au produs la inceputul anilor nouăzeci. Crimeea, provinciile de Lugan, Dnepropetrovsk, Harkov, Sumi, s-au opus autocefaliei. Dacă există persoane care nu sunt de acord cu acest lucru, atunci ele ar trebui să se plece în faţa majorităţii. Nu trebuie să aiba pretentie asupra dorinţelor altora, trebuie să fie atenţi la vocea poporului şi la vocea propriei constiinte.

Ne păstram statutul de autonomie largită, pe care il are acum Biserica noastră. Noi suntem independenti de Moscova, autonomi, avem Sinodul nostru, noi ne stabilim consiliile, avem primatul pe care il vrem noi şi pe care il iubim. Mitropolitul Vladimir a păstrat unitatea Bisericii şi noi trebuie să ne mişcam în aceeasi direcţie. Biserica este chemată sa ii salveze pe oameni prin unire şi nu sa ii desparta: “O turmă şi un păstor”.

Excluderea din Sinod a secretarului Mitropolitului Vladimir, Arhiepiscopul Alexander Drabinko a avut un ecou răsunător. La baza deciziei a stat opinia sa vizavi de autocefalie?

Nu s-a intamplat nimic deosebit, şi faptul ca în unele parti ale mass-mediei această problemă si-a gasit un ecou foarte puternic, m-a surprins; aceste articole au fost scrise, în mod evident, de non-credincioşi, care nu înţeleg nimic din viaţa Bisericii, dar vorbesc cu încredere şi isi trag propriile concluzii. Episcopul Alexander a fost eliberat din pozitia sa, dar, ca şi mai înainte, el este arhiepiscop. Acesta va continua să slujească Biserica. Episcopul Alexander se declara în favoarea unităţii Bisericii Ortodoxe Ruse. Acesta este un om sensibil şi nu este un autocefalist.

Iar in acest sens, dragii mei prieteni, trebuie să ne amintim că totul va depinde de Dumnezeu. În cazul în care aceasta ii va placea lui Dumnezeu, va exista autocefalie. Dacă nu va fi voia lui Dumnezeu, indiferent de incercarile unora, nu se va intampla nimic. Biserica nu se bazează pe Episcopul Alexander, nici pe mine, nici pe altcineva, ci pe harul Duhului Sfânt. De asemenea, mi-as dori ca mass-media sa adune informatiile din surse primare, sa scrie doar ceea ce înţelege şi, de asemenea, sa mearga mai des merg la Biserică, fiindca aceasta curateste si luminează pe tot omul.

Ca membru permanent al Sfântului Sinod, aţi putea să ne spuneţi ce schimbări, între articolele Bisericii Ortodoxe Ucrainene, se pregatesc?

Nu cred că se va schimba ceva radical in articolele Bisericii Ortodoxe Ucrainene. Acestea trebuie doar să fie adaptate la normele legale, cu care trebuie să se potrivească. Trăim în Statul Ucrainean, ne înregistram parohiile nu în Republica Moldova sau Rusia, ci in Ucraina. Iar ceea ce se scrie astazi despre o posibilă subordonare fata de Rusia nu se va întâmpla; sunt speculaţii politice şi presupuneri ale jurnaliştilor. Nu va fi vorba, din partea noastra, nici de fuziune si nici de discordie. Este unitate si va fi unitate.

Este adevarat ca Întâistătătorul nu poate fi ales de episcopii Ucrainei, ci va fi delegat de Moscova?

Este imposibil. Şi toate aceste speculaţii şi zvonuri sunt nefondate.

În ultimul timp, nu s-a mai auzit nimic despre activitatea Comisiei Sinodale pentru Dialogul cu Biserica Autocefală şi despre Grupul de lucru pentru pregătirea dialogului cu Biserica Patriarhiei de la Kiev. Pegatirile pentru dialog s-au incheiat? De ce?

M-am opus imediat: nu există nicio Biserica a Patriarhiei Kievului. Există un partid politic care poartă un astfel de nume. Au avut loc negocieri, dar nu s-a ajuns nicaieri cand a venit vorba de canonicitate. Nu văd niciun sens în negocierile cu aceşti oameni. Nu poate avea loc nicio reunificare. Nu se poate discuta de reuniunea Bisericii cu acesti fii ai sai care s-au separat.

Ramaneti des prin Moscova? Care sunt relatiile dumneavoastra cu Patriarhul Kirill?

Sanctitatea Sa Patriarhul Kirill este un mare teolog, găseşte cuvântul potrivit pentru fiecare persoană, este simpatic cu toti. Iubeşte tinerii şi se străduieşte să si realizeze ceea ce se vorbeşte. Asa trebuie sa fie un Primat: blând, smerit, rabdator.

Lăcașuri Ortodoxe
Din decembrie 2006, Ortodoxie, Tradiție și Meșteșug: informări, articole, dezbateri, traduceri, transmisiuni live. Organizație non-profit care inițiază proiecte în sprijinul credincioșilor.
Puteți citi paginile rețelei web Lăcașuri Ortodoxe în sistem gratuit privat, accesul fiind destinat EXCLUSIV abonaților prin email.