Lacasuri Ortodoxe

De actualitate, în Ortodoxie

Sfântul Cuvios Anatolie I (Zerţalov) din Optina

– 25.01.2021 10:34 –

Sfântul Anatolie (Zerţalov) s-a născut cu numele Alexie, în satul Bobolia, la 24 martie 1824. Tatăl său, Moise Kopev, era diacon, iar mama sa se numea Ana. Părinţii erau creştini excepţional de devotaţi, care sperau ca propriii copii să intre în viaţa monahală.

Singurul lor fiu, Alexie, a fost învăţat să citească, de la vârsta de cinci ani. A studiat la Seminarul Teologic Sfântul Boris, apoi a intrat la Seminarul de la Kaluga. Când avea paisprezece ani, Alexie a fost lovit de o febră care l-a ţinut în afara şcolii timp de un an.

Încă de la o vârstă fragedă, Alexie şi-a dorit să devină călugăr. Chiar se gândea să meargă în pădurile Roslavl, să locuiască împreună cu pustnicii din zonă. Planurile sale nu au fost însă îndeplinite, deoarece o furtună l-a împiedicat să-şi continue drumul. S-a decis să se întoarcă, considerând furtuna un semn că Dumnezeu nu a dorit ca el să-şi continue drumul.

Tânărul a revenit la seminar, unde a primit numele Anatolie M. Zerţalov. Uneori, elevilor din seminariile ruseşti li se dădeau nume noi, aşa după cum a fost şi cazul Sfântului Inochentie Veniaminov (31 martie).

După ce s-a vindecat de tuberculoză, a ajuns la Mânăstirea Optina, împreună cu mama sa. Sfântul Macarie (7 septembrie) a lăudat-o pentru că şi-a condus fiul pe o cale atât de bună. Bătrânul l-a luat pe Anatolie sub aripa sa, instruindu-l în Rugăciunea lui Iisus şi în principiile vieţii duhovniceşti. Când Părintele Macarie era prea ocupat, îl binecuvânta pe Anatolie să ceară sfaturi de la Părintele Ambrozie sau de la Părintele Antonie.

Anatolie a îndeplinit diferite ascultări în mănăstire, începând de la bucătărie. Nu dormea prea mult, şi atunci doar pe o grămadă de lemne. A fost mutat des de la o chilie la alta şi a suferit multe necazuri şi încercări. Aceste dificultăţi l-au învăţat virtuţile smereniei şi răbdării.

Sfântul Ignatie Brianceaninov (30 aprilie) a vizitat odată Optina, în speranţa de a se întâlni şi a discuta cu călugări experimentaţi în viaţa duhovnicească, şi a fost trimis la Părintele Anatolie, care era atunci diacon. Episcopul a fost impresionat de Părintele Anatolie şi a relatat detaliile conversaţiei lor, Părintelui Macarie. Ca urmare, bătrânul a început să-l bată cu toiagul său şi i-a poruncit să iasă din cameră. Când cineva l-a întrebat de ce a fost atât de dur, Părintele Macarie a zis: „De ce să nu-l cert? E uşor să devii mândru”.

După ce Părintele Macarie s-a mutat la Domnul în 1860, Părintele Anatolie a devenit foarte apropiat de Părintele Ambrozie. Când Părintele Ambrozie a observat că Părintele Anatolie era suficient de matur pentru a-i îndruma pe alţii, a început să-l pregatească pentru această slujbă, la fel cum îl pregătise Părintele Macarie.

Părintele Anatolie a fost hirotonit preot, în 1870. La 3 august 1871 a fost desemnat Superior al Mănăstirii Spassky-Orlov şi ridicat la rangul de arhimandrit. Părintele Anatolie nu a dorit să părăsească Optina, iar Părintele Ambrozie a făcut o cerere formală de a-l încadra în funcţia de asistent, aşa că numirea a fost făcută. Părintele Anatolie a fost numit Superior al Schitului, în 1874, la îndemnul Părintelui Ambrozie. Părintele Anatolie a acceptat aceste îndatoriri, din ascultarea de bătrânul său, şi le-a îndeplinit în măsura posibilităţilor. Chiar şi în noua sa funcţie, Părintele Anatolie a continuat să-l respecte şi să-l asculte pe Părintele Ambrozie.

Chilia Părintelui Ambrozie se afla în dreapta uşilor Schitului, în timp ce cea a Părintelui Anatolie era în stânga. Vizitatorii mergeau deseori să-i vadă şi pe unul, şi pe celălalt. Pe lângă primirea vizitatorilor, Părintele Anatolie a menţinut o corespondenţă cu mulţi oameni care s-au bazat pe sfaturile sale.

Părintele Ambrozie, din cauza bolii sale, s-a bazat foarte mult pe Părintele Anatolie pentru a ordona viaţa în Mânăstirea Şamordino. Le mărturisea călugăriţelor că le-a vizitat rar datorită încrederii sale în Părintele Anatolie. Părintele Ambrozie l-a numit un mare practicant al Rugăciunii lui Iisus, care primise harul şi darul rugăciunii neîncetate. Doar unul din o mie a primit un astfel de har, le zicea el călugăriţelor.

Aproape de sfârşitul vieţii sale pământeşti, Părintele Anatolie obţinuse aceleaşi înţelepciune duhovnicească, discernământ și clarvedere pe care le deţineau Părintele Macarie şi Părintele Ambrozie. El a descoperit secretele sufletului uman şi a fost capabil să prezică evenimente din viitor.

După mutarea la Domnul a Părintelui Ambrozie în 1891, Episcopul (care nu l-a aprobat pe Părintele Ambrozie) i-a interzis Părintelui Anatolie să mai viziteze Şamordino. Acest lucru i-a provocat o durere profundă, care i-a afectat sănătatea. A călătorit la Sankt Petersburg în 1892 şi s-a întâlnit cu Sfântul Ioan de Kronstadt (20 decembrie). La 10 octombrie, la pomenirea mutării la Domnul a Părintelui Ambrozie, au slujit împreună. Medicii din capitală l-au examinat şi au constatat că inima şi plămânii lui nu erau în stare bună. Sănătatea Părintelui Anatolie s-a înrăutăţit în 1893 şi, pe 10 octombrie, a primit în ascuns Marea Schimă.

Sfântul Anatolie a adormit în Domnul la 25 ianuarie 1894 şi a fost îngropat lângă iubiţii săi învăţători: Sfântul Ambrozie şi Sfântul Macarie.

Patriarhia Moscovei a autorizat venerarea locală a bătrânilor Optinei, pe 13 iunie 1996. Lucrarea descoperirii sfintelor moaşte ale sfinţilor Leonid, Macarie, Ilarion, Ambrozie, Anatolie I, Varsanufie şi Anatolie II a început în 24 iunie 1998 şi a fost încheiată a doua zi. Cu toate acestea, din cauza sărbătorilor Bisericii (Naşterea Sfântului Ioan Botezătorul etc., după vechiul calendar) asociate cu datele efective ale descoperirii sfintelor moaşte, Patriarhul Alexei al II-lea a desemnat data de 27 iunie (10 iulie după calendarul vechi) ca dată pentru cinstirea acestui eveniment. Sfintele moaşte ale sfinţilor bătrâni se odihnesc acum în noua Biserică a Icoanei Vladimir a Maicii Domnului.

Bătrânii din Optina au fost canonizaţi de Patriarhia Moscovei pentru venerare universală pe 7 august 2000.

__________________________

*Cu ajutorul lui Dumnezeu, traducere şi adaptare, după ediţia recentă a Sinaxarului în limba engleză al Bisericii Ortodoxe a Americii

Continuă, citind cele mai recente știri,
apăsând aici