Cum ‘emigreaza’ si creste Ortodoxia in SUA. Viata unei parohii din Columbia: romani, rusi, greci, sarbi, bulgari…

Emigratia Ortodoxiei in SUA Comunitatea ortodoxa din Columbia este în creștere – cel puțin, asta sustine Biserica locala. Mitropolia de Chicago, unul dintre organismele grec-ortodoxe de conducere din Statele Unite, a acordat, comunitatii mici de creștini ortodocși din inima Missouri, statutul de parohie, în anul 2002. Biserica a fost inchinata Sfântului Luca Evanghelistul, informeaza Agentia de stiri Lacasuri Ortodoxe.

Din prima zi, Parohia Sfantul Luca a fost în creștere, dar niciodată nu a cuprins doar credinciosi de nationalitate greaca.

"O consider casa mea, acum”, declara in aceste zile Ina Cernusca. Aceasta, impreuna cu familia ei, a emigrat in Columbia, din România, în anul 2001, și a facut, deci, parte dintotdeauna din parohia Sfantul Luca.

Slujbele in Biserica Sfantul Luca se oficiaza atât în greacă cat și in engleză, dar atunci când credinciosii rostesc Tatal Nostru, diversitatea etnică isi face simtita prezenta: in primul rând, rugăciunea este rostita în limba engleză, apoi în limba greacă. În continuare, daca altcineva vrea sa o rosteasca in limba proprie, o poate face, sau pur si simplu se rosteste in cor, usor, in mai multe limbi. Duminica, de exemplu, rugăciunea este rostita în limba rusă, română, slavonă veche, arabă, tigrigna (vorbită în Eritreea), bulgară, sârbă și georgiană, printre alte limbi.

"Credinta noastră ne aduce împreună", a mai spus Cernusca. "Suntem diferite grupuri etnice, unite de Ortodoxie".

Biserica Sfantul Luca mai foloseste, insa, totodata, si ca instituție culturală pentru comunitate. Ea detine acum o școală greceasca, unde li se preda, copiilor, limba materna. În trecut, Cernusca a ajutat la infiintarea unei școli românesti, care avea același scop.

"Cred că e bine că nu suntem naționaliști", a spus, la randul sau, Scott Cairns, pentru o publicatie locala. "Este o erezie [sa asociezi credința cu etnia ta]. Ea are un nume: filism. Cred că cei mai mulți oameni sunt conștienți de faptul că asocierea Ortodoxiei grecesti, cu latura greaca, și excluderea celor de alta nationalitate decat greaca, este ceva greșit".

Formal un baptist, apoi presbiterian, Cairns s-a convertit si s-a alăturat unei biserici grec-ortodoxe din Virginia, înainte sa ajunga in Columbia. El este profesor de limba engleză. Cairns mai este si producator in cadrul unui radio on-line ortodox, pe internet.

"In concluzie, cred ca ceea ce unii oameni numesc Biserica pan-ortodoxa – practic, Ortodoxa – inseamna Biserica in care unii credinciosi sunt greci" – a spus el adunării diverse din Biserica Sfantul Luca.

Cairns este, de asemenea, si dirijor al corului Bisericii Sfantul Luca, si a declarat ca o mare parte din Biserica provine nu doar din randul populației diverse de studenți, ci dintre cei multi care se convertesc, ca si el.

Aceste schimbări demografice ale comunităților ortodoxe au loc, practic, impotriva structurii traditionale a credinței.

Din punct de vedere istoric, comunitățile ortodoxe din Statele Unite au fost definite, în mare parte, de etnie. Un studiu efectuat in 2010, de Institutul Hartford, a descoperit ca, dintre cele 21 de Biserici Ortodoxe autocefale din Statele Unite ale Americii, 18 au o etnie specificată în numele lor.

Sfantul Luca este, de exemplu, parte a Arhiepiscopiei Ortodoxe Grecești din America. Printre alte Biserici, pot fi enumerate: Episcopia Ortodoxă Albaneză din America, Biserica Ortodoxă Ucraineană din SUA, Biserica Ortodoxă Copta din Statele Unite si altele.

Ortodoxia, în America, a crescut puternic la sfârșitul secolului XIX si inceputul sec. XX, atunci când un "al doilea val" de imigrație din estul și sudul Europei a alimentat o creștere a populatiei în centrul urban al Americii.

Potrivit Parintelui Michael Monos, preot la Biserica Sfantul Luca, comunitățile ortodoxe s-au stabilit în Statele Unite în tot acest timp. "Imigranții au venit și au format ghetourile lor – grec, rus [etc]", a spus Monos. "Insa, si-au adus si preoții lor, cu ei, ca sa ii boteze, sa ii cunune, sa ii ingroape".

Cand enclavele etnice au crescut, atunci au crescut si Bisericile lor, și astfel au luat nastere Bisericile etnice, în multe orase.

Ortodoxia americană păstrează încă rădăcinile sale în America urbană. Potrivit Institutului Hartford, comunitățile ortodoxe din California, New York, Illinois, New Jersey si Massachusetts constituie, doar ele, 48% din intregul Ortodoxiei Americane.

Comunitatea din Missouri, de doar 7000 de persoane, reprezinta 4% din California.

Astazi, insa, Monos și Cairns speculeaza ca aceste clasificări vor exista, în curând, doar cu numele.

"Este foarte comun pentru oameni ortodocși să se adune în bisericile lor și să se simtă destul de confortabil, oricare ar fi exprimarea Ortodoxiei pe care o găsesc", a spus Monos.

Asa dupa cum se mișcă Ortodoxia în alte părți ale țării, cum este si cazul Columbiei, credința se apropie de o rascruce de drumuri: ar trebui, instituțiile americane ortodoxe, să renunțe la structura tradiționala, etnica, in favoarea unei alternative "americane", doar în limba engleză? – se intreaba presa locala.

Până la gasirea răspunsului la această întrebare, congregațiile mici, cum ar fi Sfantul Luca, continuă să crească. Biserica detine o parcela de teren chiar în afara Columbiei, acolo unde membrii acesteia intenționează să construiască o nouă biserică, în stil tradițional ortodox, odată ce fondurile vor fi stranse, mai informeaza Agentia de stiri Lacasuri Ortodoxe.

pentru Agentia de stiri Lacasuri Ortodoxe: Carmen-Ana / material realizat cu sprijinul organizatiei „Columbia – Credinta si Valori”.

Lăcașuri Ortodoxe
Din decembrie 2006, Ortodoxie, Tradiție și Meșteșug: informări, articole, dezbateri, traduceri, transmisiuni live. Organizație non-profit care inițiază proiecte în sprijinul credincioșilor.
Puteți citi paginile rețelei web Lăcașuri Ortodoxe în sistem gratuit privat, accesul fiind destinat EXCLUSIV abonaților prin email.