Contributor: Ce mai reprezinta Crestinismul? (Pr. Daniel Ivan)

Inca de la aparitia primelor comunitati ale ucenicilor Lui Iisus, acestea au primit un nume de la marea masa a paganilor. In fapt, chiar in Cartea Faptelor Apostolilor se spune ca “…Pentru intaia oara, ucenicilor li s-a dat numele de crestini in Antiohia.” (Fapte: 11/26)

Au trecut secole si sunt inca destule felurile in care Crestinismul a fost denumit sau identificat. Din nefericire, nici macar acum, dupa doua milenii, nu exista o explicatie coerenta a ceea ce reprezinta CRESTINISMUL.

Crestinismul a trecut de la statutul de secta iudaica, pentru unii, la religie de stat, dupa aproape 400 de ani. Ma intreb, oare cand imparatul Teodosie a decretat Crestinismul religie oficiala, ce Si-ar fi dorit Hristos. Ar fi dorit El, raspandirea ideilor si invataturilor Sale in acest fel? Din pacate, pentru adevar, actul lui Teodosie devine un adevarat punct de cotitura in istoria crestina. Ca acest act a fost urmat de o serie de abuzuri din partea crestinilor, asta nu mai conteaza in ecuatia istoriei. Ganditi-va cum ar fi ca, intr-o zi, la noi, sa se decreteze ca religie de stat scientologia. Ce am pati noi? Asa au patit si paganii atunci.

Acum, sa nu credeti ca aduc acuze Crestinismului. Frereasca Dumnezeu! Vreu doar sa intelegeti ca, si atunci, ca si acum, adevaratele sensuri, invataturi si taine ale Crestinismului erau detinute de un grup restrans de oameni, ce formeaza pana astazi clerul, restul, gloata, era la fel de usor manipulabila.

Multimile nu au memorie selectiva, indivizii, in schimb, au.

Exemple sunt multe. Amintiti-va de ce aputut face Hitler, din populatia Germaniei, sau, mai nou, cum ne-am scindat pana si noi, in ultimii ani, pe considerente politice.

George Bernard Shaw spunea ca, daca inoculezi destula minciuna mascata in adevar si ura in inimile oamenilor, vei avea puterea sa manipulezi chiar si sufletele lor.

Sa retineti ca nu toti cei care au facut parte din istoria crestina si au condus oameni au avut cele mai bune intentii.

Va mai amintesc doar de prigoana crestinilor la care a fost supus unul dintre marii Sfinti ai Bisericii: Sfantul Maxim Marturisitorul.

Usor si incet, ideile fundamentale ale lui Hristos s-au institutionalizat, s-au consolidat si intarit ca urmare a celor 7 Sinoade Ecumenice dintre veacurile IV si VIII.

Intarindu-se astfel litera, in Legea cea Noua, s-a diminuat treptat Harul.

Dupa 2000 de ani, Crestinismul a devenit pentru foarte multi dintre noi un ansamblu de ceremonii, de dogme si regulamente, fara de care se sustine ca Biserica s-ar distruge. Este drept acest lucru, dar nu este si determinant pentru viata crestinului simplu.

Mai nou, el este invatat ca, daca nu face cutare sau cutare slujba, dupa buchia cartii, este damnat. Am cunoscut si chiar am citit cum duhovnici cu renume, sustineau aberatii de la inaltimea statutului spiritual pe care il aveau. Duhovnici care sustin ca Hristos este ortodox sau ca, daca nu faci Paraclisul Maicii Domnului seara de seara, nu vei mosteni Raiul.

Nu cred ca voi fi contrazis, pentru ca cei ce sunt parte a fenomenului descris, stiu ca spun ADEVARUL. Conditionarea omului de tipicul bisericesc este o greseala mai mare decat aceea de fi indiferent la pacatele lui.

Retineti ca, dupa edictul de la Mediolanum, al Imparatului Constantin cel Mare, Crestinismul si Paganismul convietuiau in imperiu, la fel cum acum convietuiesc in Dobrogea noastra frumoasa Crestinismul cu Islamismul. Radicalizarea ce urma sa vina peste 60 de ani, a fost cauzata si de dorinta Imparatului Teodosie de a avea – de ce nu – supusi si robi mult mai docili si mai ascultatori. In lumea lui Teodosie, adica prin veacul al IV-lea, paganii erau o masa greu de controlat, in comparatie cu supusii si ascultatorii crestini, care erau indemnati de episcopii vremii sa se supuna mai marilor lor.

In fine, este mult de discutat si, cu siguranta, subiectul nu se va incheia niciodata.

Am vrut doar sa subliniez un aspect de necontestat de oricine a citit cat de cat putina istorie.

In marea lui majoritate si nu doar pe intinsul Imperiului Roman, Crestinismul nu a fost doar raspandit prin predica si fapte ci, din nefericire pentru istoria lui viitoare si pentru foloase meschine, in 70% din cazuri, a fost impus fortat. Acesta este adevarul.

De aceea, au aparut sectele si toate miscarile necrestine sau para-crestine. Sa nu uitam ca, la prima generatie, chiar cea apostolica, vorbim de necrestini convertiti. Chiar si Apostolii erau iudei convertiti, care inca respirau Iudaism. Disputa lui Petru si Pavel, despre circumcizie, este de notorietate.

Si, atunci, ramane intrebarea din titlu. Ce mai reprezinta Crestinismul?

Se rezuma el la pelerinaje, slujbe, procesiuni, dogme, tipic, scoli teologice? Sau este el cuprins in lucrarea Sfintelor Taine?

Cred ca Sfintele Taine sunt Poarta catre esenta Crestinismului, dincolo de forme si de dogme. Acolo, la pragul dintre fizic si spiritual, acolo unde Dumnezeu vine in mod sublim sa imbratiseze lucrarea mainilor Sale, acolo se afla Crestinismul.

Cand omul, pe deplin constient de marele Dar primit si de starea de pacatosenie in care se afla, realizeaza ca are nevoie de Hristos, atunci si numai atunci va dori sa cunoasca si dogmele si tipicul. Va arde dupa dorul slujbelor, al Cuminecarii. Va dori sa locuiasca in Casa Tatalui Ceresc de pe pamant, care este Biserica. Atunci va lupta cu toate fortele sa devina crestin si sa se mentina ORTODOX.

Atunci, pentru el, Crestinismul va fi viata cea noua. Viata ce adevarata.

Contributor Lacasuri Ortodoxe: Pr Daniel Ivan

Lăcașuri Ortodoxe
Din decembrie 2006, Ortodoxie, Tradiție și Meșteșug: informări, articole, dezbateri, traduceri, transmisiuni live. Organizație non-profit care inițiază proiecte în sprijinul credincioșilor.
Puteți citi paginile rețelei web Lăcașuri Ortodoxe în sistem gratuit privat, accesul fiind destinat EXCLUSIV abonaților prin email.