Al 8-lea Sinod Ecumenic: Mitropolitul Serafim de Pireu ii cere Patriarhului Ecumenic sa recunoasca Sinodul Ecumenic de la Sfanta Sofia (879-880)

Mitropolitul Serafim de Pireu Mitropolitul Serafim de Pireu a cerut Patriarhului Bartolomeu I sa includa recunoaşterea Sinodului Ecumenic care a avut loc la Sfanta-Sofia, în anul 879, pe lista problemelor care urmează să fie discutate la viitorul Sinod Pan-Ortodox, informeaza serviciul de presa Lăcașuri Ortodoxe al Agentiei de stiri Lacasuri Ortodoxe.

Reamintim faptul că Sinodul de la Sfanta-Sofia, care a avut loc în 879-880, interzicea orice schimbare în Crez şi orice dezvoltare sau "inovaţie" în primatul de onoare recunoscut Papei Romei antice de către Sinoadele Ecumenice . Deşi Sinodul a declarat că se califică pe sine "Sinod Sfant si Ecumenic" (canonul 2), acesta fiind recunoscut ca atare de către Sfântul Marcu al Efesului, cunoscutul canonist Balsamon şi de alte personalităţi ecleziastice, acest Sinod nu a fost niciodata recunoscut oficial ca "Al VIII-lea Sinod Ecumenic", de către Biserica Ortodoxă.

În scrisoarea sa, dupa ce se mentioneaza că, in Occident, până în secolul al XII-lea, acest Sinod a fost recunoscut ca fiind "Al 8-lea Sinod Ecumenic", Mitropolitul Serafim de Pireu i-a cerut Patriarhului Ecumenic sa le propuna Bisericilor autocefale, la reuniunea generală pan-ortodoxa, stabilirea agendei de recunoaştere a Sinodului din 879-880, ca "Al 8-lea Sinod Ecumenic", informeaza Agentia de stiri Lacasuri Ortodoxe.

"Este, cu siguranţă, inutil sa va mentionez", mai scrie Mitropolitul, "dumneavoastra, care sunteti un teolog recunoscut, ca Sinodul în cauză a fost cu adevărat un Sinod Ecumenic, convocat de împărat, ca şi celelalte, şi că Papa Romei ortodoxe, Ioan al VIII-lea, a participat prin delegatii sai şi a acceptat deciziile acestuia.

În concluzie, mitropolitul mai mentioneaza că Sinodul a confirmat valabilitatea celui de-al 7-lea Sinod Ecumenic şi dispozitiile celui de-al II-lea si al IV-lea Sinod Ecumenic, în ceea ce priveşte competenţa (jurisdictia) patriarhatelor Romei şi Constantinopolului, şi a respins Filioque (purcederea Sfântului Duh de la Dumnezeu Tatăl și de la Dumnezeu Fiul (lat: filioque). Problema în cauză constituie pretextul unei dispute istorice între Biserica Răsăriteană Ortodoxă și cea Apuseană Catolică, teologii ortodocși susținând că Duhul Sfânt purcede numai de la Tatăl, în vreme ce catolicii consideră că Sfântul Duh purcede de la Tatăl și de la Fiul. Filioque este una din cauzele Marii Schisme.).

– un articol, in exclusivitate pentru Agentia de stiri Lacasuri Ortodoxe, de: contributor KSLCatalin

Lăcașuri Ortodoxe
Din decembrie 2006, Ortodoxie, Tradiție și Meșteșug: informări, articole, dezbateri, traduceri, transmisiuni live. Organizație non-profit care inițiază proiecte în sprijinul credincioșilor.
Puteți citi paginile rețelei web Lăcașuri Ortodoxe în sistem gratuit privat, accesul fiind destinat EXCLUSIV abonaților prin email.