Publicat pe 15.03.2009

666 şi gnosticismul modern

 

 

 

Scurtă prezentare

 

În contextul unei crize economice mondiale, a fost propusă şi una pe plan spiritual. Interpreţi individuali ai Sfintei Scripturi şi ai Sfintei Tradiţii au „remarcat” prezenţa cifrei apocaliptice 666 în codul de bare al fiecarui cip care se va afla în noile paşapoarte şi, probabil, in viitor, în noile buletine şi permise de conducere. Mai precis, este vorba de o codificare în matematica binară, fiecare număr este perceput în cod binar, fiecare 0 are o linie albă şi fiecare 1 are o linie neagră. Coincidenţa sau necoincidenţa este că la mijloc se găseşte acest număr şi mereu în codul de bare apare numărul 666. În acestel fel, noile paşapoarte ce conţin date biometrice anunţă mesajul apocaliptic din capitolul 13 a cărţii Sfântului Ioan Teologul: Şi ea (fiara) îi sileşte pe toţi, pe cei mici şi pe cei mari, şi pe cei bogaţi şi pe cei săraci, şi pe cei slobozi şi pe cei robi, ca să-şi pună semn pe mâna lor cea dreaptă sau pe frunte. Încât nimeni să nu poată cumpăra sau vinde, decât numai cel ce are semnul, adică numele fiarei, sau numărul numelui fiarei. Aici este înţelepciunea. Cine are pricepere să socotească numărul fiarei; căci este număr de om. Şi numărul ei este şase sute şaizeci şi şase. (v. 16 – 18 ). În acest sens, paşapoartele şi cărţile de identitate ar pregăti, în viitorul apropiat, “pecetluirea” sau implementarea fiecărei persoane cu cipuri special create pentru a impune un control strict şi diabolic. Cipurile acestea ar conţine informaţii de identificare, cont bancar, asigurare medicală, date personale şi ar produce efecte neprevăzute asupra sănătăţii, stării morale şi sociale ale deţinătorului. Mai mult, acceptarea noilor paşapoarte ar fi echivalentă cu lepădarea de Hristos şi încredinţarea lui antihrist, câţiva duhovnici apreciaţi îndemnând deja pe creştini la luptă.

 

Apocalipsa este o lucrare simbolică, căreia i se pot da multe interpretări. Până şi cei mai mari exegeţi ai Sfintei Scripturi nu au îndrăznit sa se lanseze în interpretări detaliate legate de această lucrare. Aceasta pentru faptul că, în Biserica Ortodoxă, cunoaşterea lui Dumnezeu nu se fundamentează exclusiv pe raţionamente filosofice sau gnostice, ci presupune trăirea sau asumarea Jertfei şi Învierii Domnului nostru Iisus Hristos. Prin aceasta cunoasterea lui Dumnezeu devine una harică, transcendentă, a împroprierii Cuvântului lui Dumnezeu prin şi în Biserică: Eu sunt Calea, Adevărul şi Viaţa (Ioan 14, 6). În acest fel, o atitudine raţională sau interpretativă asupra învăţăturilor tezaurului Revelaţiei (Sfintei Scripturi şi Sfintei Tradiţii) din afara Bisericii, Trupul tainic al lui Hristos, este prilej de dezbinare şi erezie. Majoritatea schismelor şi ereziilor au avut ca punct de plecare eronata înţelegere despre cunoaşterea lui Dumnezeu şi posibilitatea de înţelegere a Cuvintelor Sale. Cuvântul Lui este putere harică asumată printr-o viaţă cuviincioasă, dragoste nefăţarnică, tainică, nicidecum prin speculaţii teologice ieftine şi gălăgioase, precum spune Sfântul Apostol: Chiar dacă aş vorbi în limbi omeneşti şi îngereşti şi n-aş avea dragoste, sunt o aramă sunătoare sau un chimval răsunător (I Corinteni 13, 1). Aceste chimvale răsunătoare extrag din Apocalipsa Sfântului Ioan Teologul un fragment (v. 16 – 18, cap. 13) şi îl interpretează ad literam, într-o desfătare raţională (sau mai degrabă iraţională !), desconsiderând Capul nevăzut al Bisericii, Domnul nostru Iisus Hristos, şi faptul că nici un creştin nu are dreptul să acţioneze în numele comunităţii, adică în locul ei, ci integrându-se acesteia.

 

 

Pe aceeaşi linie se înscrie eroarea de tip gnostic, care îşi are obârşia în secolul al II-lea şi s-a diminuat aproape total în secolul al V-lea, adepţii acesteia fiind creştinii care credeau că pot ajunge la mântuire doar printr-o cunoaştere totală sau perfectă (gr. γνῶσις, cunoaştere), inclusiv a tuturor semnelor prezente în Apocalipsa Sfântului Apostol Ioan. Nu întâmplător cei care au iniţiat această isterie împotriva noilor paşapoarte biometrice au legături cu mişcări ezoterice, mistice, în principal cu yoga, M.I.S.A, tantra sau au probleme de indisciplină şi de greşită înţelegere a creştinismului, fiind usor de influenţat. Majoritatea acestora se folosesc cu încredere şi uneori chiar devotament, de roadele tehnologiei moderne – telefon mobil, calculator, internet, card etc. – dar îndeamnă la răzvrătire împotriva unor paşapoarte, probabil mai puţin periculoase decât acestea. Unii, din interese personale, iar alţii din prea puţină cunoaştere şi credinţă, au căzut pradă acestei speculaţii a numărului 666 şi a interpretărilor „libere” la cartea Apocalipsă. În primul rând este ştiut că limbile semitice dădeau cifrelor semnificaţii literare şi invers. Numărul acesta poate reprezenta un nume literar sau poate rămâne un simplu simbol al imperfecţiunii, al unui lucru neterminat. Aşa cum cifra şapte este simbolul perfecţiunii, al desăvârşirii, căci Dumnezeu a creat lumea în 7 zile, există 7 Sfinte Taine, tot astfel numărul 666 poate fi semnul imperfecţiunii, al pervertirii păcatului.

 

Dar, numerologia este o practică ocultă şi este propusă creştinilor de adepţii yoga şi ai mişcării New Age, pentru care nu desăvârşirea este scopul primordial, ci cunoasterea raţională a lui Dumnezeu prin iluminare. Încercarea de a afla viitorul, de a ghici în stele, numere, cărţi sau de a ajunge la înţelegerea Sfintei Scripturi prin interpretări de simboluri ne duce cu gândul la oracolul din Delfi sau la spiritism şi vrăjitorie, unde Dumnezeu este imaginat ca un imens puzzle ce poate fi desluşit prin speculaţii. În gnosticism această eroare îşi are obârşia în teoria dualismului: bun versus rău, pozitiv versus negativ, Dumnezeu fiind bun şi lumea rea.

 

Dumnezeu este Creatorul tuturor şi pe toate le-a făcut foarte bune (Fac. 1, 31), astfel că nu există un lucru spurcat sau rău în natura lui, ci doar în modul în care este perceput sau folosit, fiind bun sau rău în funcţie de cât de mult ajută pe om în urcuşul său spre desăvârşire. Deci nu cel ce are cifra 666 pe documentul de identitate este malefic, ci cel care se supune păcatului, iar unul dintre cele mai mari păcate este cel al neascultării de Biserică, Trupul tainic al Domnului nostru Iisus Hristos, sau cel al dezbinării.

 

În acest sens, să ne reamintim, spre exemplu, de atitudinea Sfântului Apostol Petru sau a Sfântului Apostol Pavel în faţa mâncărurilor considerate în Vechiul Testament „urăciune,” „spurcăciune” (Leviticul 11, 10-13; 20, 23, 41-42), un produs „urâcios,” „scârbos” şi „necurat” (Deuteronom 14, 3) în privinţa cărora, evrei fiind, ţineau cont de avertismentul lui Dumnezeu de a nu consuma asemenea carne (Leviticul 11, 43). Dumnezeu i se adresează Sfântului Apostol Petru cu următoarele cuvinte: Ce a curăţit Dumnezeu, să nu numeşti spurcat (F. Ap. 10, 15). Din acest moment, Sfântul Apostol Petru avea să înţeleagă că Dumnezeu i-a arătat să nu considere pe nici un om spurcat sau necurat (F. Ap. 10, 28), aşa cum procedau iudeii, spre exemplu, cu samarinenii pe care îi considerau spurcaţi.

 

 

Aşa cum obiectele păgâne erau încreştinate în primele veacuri creştine, Biserica, prin Sfintele sale Taine, are misiunea de a curăţi de „urâciune” sau „spurcăciune” şi de a sfinţi natura creată, consacrându-i-o lui Dumnezeu. Sub efectul lucrării harului necreat al lui Dumnezeu, care are rolul de a potenţa natura şi energiile create ale lumii acesteia, se produce o consacrare sau o convertire, după caz, în sensul unei reorientări axiologice care le face pe toate vrednice de Dumnezeu. Deci, indiferent ce număr conţine paşaportul sau viitorul act de identitate, important este modul în care creştinul se va strădui sa facă din acesta un paşaport către Împărăţia lui Dumnezeu. În ceea ce priveşte proorociile moderne despre venirea lui antihrist şi sfârşitul lumii, acestea se înscriu tot pe aceeaşi linie a ereziei gnostice, în prezent îmbrăcând forma practicilor yoga, tantra etc.

 

Despre sfârşitul lumii se precizează clar de către Mântuitorul că nimeni nu cunoaşte acest moment, tocmai pentru ca fiinţa umană se se preocupe exclusiv de desăvârşire, iar nu de speculaţii ieftine: Iar de ziua şi de ceasul acela nimeni nu ştie, nici îngerii din ceruri, nici Fiul, ci numai Tatăl (Matei 24, 36). Aşa cum observăm, Sfânta Scriptură nu provoacă tulburare descoperind data precisă a sfârşitului şi nici nu îndeamnă la revoltă sau la violenţă, ci încurajează în lupta continuă pentru renunţarea la vicii şi dobândirea de virtuţi. Este o luptă personală cu noi înşine, nu cu instituţiile statului, cu cele ale Uniunii Europene sau cu diverse persoane.

 

Răzmeriţa este unealta diavolului pentru a distrage atenţia asupra preocupărilor cuviincioase ale creştinului. Biserica Ortodoxă, urmând Sfintei Scripturi şi Sfintei Tradiţii, este „făcătoare de pace”, nu instigatoare la revoltă şi vrajbă.

 

Toate aceste persoane care provoacă tulburare printre creştini, profeţind sfârşitul lumii şi îndemnând la neascultare faţă de Biserică şi de instituţiile statului, nu fac altceva decât să se faca unelte de răzvrătire şi zbucium ale diavolului şi să răspândească, asemenea unor chimvale răsunătoare, neîncredere şi dezbinare. Reuşind, sub pretextul opoziţiei faţă de introducerea „paşapoartelor diavolului”, să smintească pe unii creştini, atât din cadrul clerului cât şi dintre credincioşi, trâmbiţează isteric şi paranoic tot feluri de teorii ale conspiraţiei, plecând de la ideea că Obama Barak, Preşedintele Americii, este antihrist sau premergătorul acestuia, până la a afirma venirea războiului mondial, depopularizarea planetei (chiar înjumătăţire ei) şi data precisă a sfârşitului lumii. Aceştia propun frica şi disperarea în locul dragostei şi a păcii.

 

Un creştin nu se teme pentru viaţa sa şi nu ar încerca să oprească sau să prelungească ceea ce Dumnezeu a plănuit din veşnicie, a doua venire a Sa. Este de la sine înţeles că dacă vom schimba o cifră din controversatul 666 sau dacă nu vom accepta pasapoartele biometrice, aceasta nu ar schimba cu nimic nici momentul şi nici realitatea venirii celei de-a doua a Domnului nostru Iisus Hristos. A încerca să împiedici sau să prelungeşti ceva deja hotărât din planul divin este un nonsens pentru creştinism, dar nu şi pentru gnosticism, în varianta sa modernă de yoga. Un exemplu de creştinism veritabil este acela al martirilor primelor veacuri creştine sau al celor din temniţele comuniste care, fără a urî pe răufăcătorul lor şi a îndemna la revoltă, au acceptat moartea sau, respectiv, suferinţa ca jertfă supremă pentru Dumnezeu, cu dragoste şi milă pentru aproapele lor rătăcit.

 

Nu suntem într-o luptă cu ceilalţi, ci cu noi înşine. Asa cum Iisus Hristos nu a venit ca să îndemne la revoltă sau să-i conduca pe evrei la luptă ca un „Împărat al războiului”, a suferit patimile şi moartea în tăcere şi smerenie, îndemnându-i pe apostoli la răbdare şi rugăciune, tot astfel şi Biserica Ortodoxă Română a sfătuit la pace şi la dragoste, considerând că mai de folos este omului să caute Împărăţia lui Dumnezeu, decât să se dea curs uneltirilor sau ispitirilor unor rătăciţi: Văzând tulburarea provocată de opiniile confuze şi contradictorii cu privire la noile paşapoarte biometrice, Sfântul Sinod îndeamnă clerul, monahii şi credincioşii să rămână statornici în credinţa în Mântuitorul Iisus Hristos, Biruitorul iadului şi al morţii, să sporească în rugăciune şi fapte bune, vieţuind creştineşte în familie, mânăstire şi societate, fără a răspândi panică şi îngrijorare prin preocupare excesivă pentru lucruri trecătoare. Astfel, Dumnezeu ne va lumina, ne va apăra de tot răul şi ne va ajuta să săvârşim binele. Deci, să nu se tulbure inima voastră; credeţi în Dumnezeu, credeţi şi în Mine (Ioan 14, 1). B

 

Diac. Dumitru – Ionuţ Popescu

 

(Biroul de Presa al Patriarhiei)

 

 

 

Ajutaţi Mânăstirea Halmyris

Ajutaţi Mânăstirea Halmyris

Orice sumă ca ajutor poate fi depusă prin mandat poștal.

Adresa: Mânăstirea Halmyris, Murighiol, Tulcea, România
Pr. Arhim. Stareț Iov (Ion Archiudean)

Mai multe informații puteți afla pe

www.ManastireaHalmyris.ro și www.SfintiiEpictetSiAstion.ro

Slujbe live la duminici și sărbători

Transmisiuni in direct - slujbe

Vă anunţăm noutăţile

Parteneri

 

Lăcașuri Ortodoxe
Din decembrie 2006, Ortodoxie, Tradiție și Meșteșug: informări, articole, dezbateri, traduceri, transmisiuni live. Organizație non-profit care inițiază proiecte în sprijinul credincioșilor.
Puteți accesa conținutul Lăcașuri Ortodoxe EXCLUSIV prin e-mail, în sistem gratuit privat.