Eveniment deosebit de important! Ortodoxa Romana ii praznuieste pe Sfintii Mucenici Epictet si Astion (cele mai vechi Sfinte Moaste descoperite la noi in tara, anul 280 dupa Hristos). Cu aceasta ocazie, procesiunea cu Sfintele moaste (intregi), care in prezent se gasesc la Constanta, fiind si subiectul studiilor arheologilor, va incepe in data de 5 iulie, urmand traseul Constanta – Tulcea – Murighiol. Astfel, se intorc in "Cetatea Halmyris", de unde au fost ridicate, de o echipa de arheologi romano-americana, in urma cu aproape 7 ani. Pe terenul arid din preajma Deltei Dunarii – Romania, a luat fiinta Sfanta Manastire Halmyris, Pr. Staret Protos. Iov depunand eforturi insemnate pentru crearea conditiilor necesare primirii si cinstirii, asa cum se cuvine, a Sfintilor Mucenici Epictet (preotul) si Astion (diaconul). Cu ajutorul lui Dumnezeu, in aceasta perioada, Lacasuri Ortodoxe va incerca sa prezinte, materiale si documente explicative cu privire la importanta istorica si duhovniceasca pe care o are aceasta descoperire si, totodata, sa va tina la curent cu privire la acest eveniment insemnat pentru Manastirea Halmyris. Sa mergem…sa-i primim cum se cuvine! |
DOCUMENTE Lacasuri Ortodoxe
(3):
Mărturii arheologice mai vechi, legate de antica cetate Halmyris
Câteva săpături nesistematice s-au făcut în zona Cetăţii Halmyris (Murighiol – Plopu – Tulcea, între braţul Sfântul Gheorghe, satele Dunavăţul de Sus, Dunavăţul de
Jos şi lacul Razelm), încă din anii 1892 – 1893, fiind urmate de săpăturile arheologice din 1954 – 1956, sub egida Muzeului Naţional de Antichităţi din Bucureşti şi apoi între 1981 – 1985, prin
colaborarea mai multor instituţii specializate (Centrul de Studii de Teorie şi Istorie Militară, Bucureşti; Institutul de Arheologie – Bucureşti; Muzeul „Delta Dunării” – Tulcea), realizându-se
descoperiri cu privire la zonă, din perioada cuprinsă între sec. IV î.Hr. – sec. VI d.Hr..
În urma interpretării datelor arheologice, s-a ajuns la concluzia că la Halmyris a fost un castru roman (în sec. I – III d.Hr.), mai întâi din pământ, apoi din piatră, unde au
staţionat unităţi romane din Legiunea I Italica şi XI Claudia, aici fiind şi un punct de acostare a flotei moesice.
În perioada când s-a întâmplat pătimirea Sfinţilor Epictet şi Astion (spre sfârşitul sec. III d.Hr.), castrul se afla în reconstrucţie şi
fortificare, în vremea lui Diocleţian (293 – 305), în jurul castrului existând o întinsă aşezare civilă.
Analizând Actul martiric din „Acta Sanctorum”, cu privire la Sfinţii Epictet şi Astion, în
corelaţie cu descoperirile istoricilor
Mitropolitul Olteniei de vrednică pomenire, Dr. Nestor Vornicescu, a prezentat în lucrarea sa „Primele scrieri patristice în literatura română” mai multe ipoteze cu privire la
anumite detalii referitoare la Sfinţii Epictet şi Astion şi la martiriul acestora.
Astfel, localitatea de unde au venit preotul Epictet şi tânărul Astion la Halmyris, „din părţile Răsăritului”, după cum ne spune Acta Sanctorum (A.
S.), ar putea fi cetatea Nicomidia din provincia Bitinia (azi, Ismir, Turcia). Nicomidia era reşedinţa lui Diocleţian, port important la Marea Marmara. De aici, Sfinţii Epictet şi Astion au
plecat („pentru că, dacă părinţii lui Astion ar fi aflat de cele întâmplate cu unicul lor fiu – venirea subită la credinţa creştină şi abandonarea închinării la idoli, nota aut.– ei s-ar putea
arunca în mare de tristeţe” – A. S.) pe mare, spre un alt port important al vremii, Halmyris.
Sosirea la Halmyris a Sfinţilor Epictet şi Astion a avut loc puţin după 284 d. Hr., aceştia rămânând în afara castrului roman, probabil în cartierul marinarilor, ca doi
cetăţeni romani civili, nerecunoscuţi de nimeni. Au ales astfel să se ascundă într-o „aglomeraţie de neamuri”, în jurul castrului locuind atât romani, cât şi greci, ca şi, bineînţeles, băştinaşi
daco-geţi..
Venirea lui Latronianus la Halmyris, la 17 ani după cea a Sfinţilor, s-a făcut în scopul inspectării lucrărilor publice de la castru, care puteau fi
de construcţii sau de apărare (fortificare), fapt perfect corelat cu descoperirile arheologice. „Şi după ce a inspectat timp de trei zile lucrările publice şi instituţiile împărăteşti care
existau acolo…” (A. S.), deci acesta nu venise special pentru a persecuta pe creştini, ci în alt scop. Cine era Latronianus? Comandantul militar al provinciei Scythia, „dux perfectissimus”,
ducele Scythiei.
Persecuţiile creştine sub Diocleţian şi Galeriu, au început în 298, mai întâi prin înlăturarea soldaţilor creştini din armata romană. Astfel,
la Silistra (Durostorum), au fost martirizaţi Iuliu Veteranul, soldaţii Hesichius, Nicandru, Marcian, Pasicrate, Valention.
Pătimirile Sfinţilor Epictet şi Astion au avut loc între 298 – 303. Latronianus, pe când era la Halmyris, a fost informat de minunile Sfinţilor, generatoare de convertiri în masă („ca la o mie de
oameni s-au botezat într-o singură zi”, A. S.), fapt ce contravenea slujirii idolilor. Spre exemplu, Astion s-a rugat pentru un om aproape mort, căzut de la mare înălţime, care şi-a revenit.
Acest om putea fi chiar unul dintre muncitorii la lucrările de la castru.
Cu
toate că nu fusese încă dat decret de persecuţie generală a creştinilor (primul s-a dat la 24 febr. 303), ci numai a celor din armată, Latronianus a poruncit chinuirea şi apoi decapitarea
Sfinţilor Epictet şi Astion, înainte de 303. În schimb, recentul convertit Vigilantius nu a avut de suferit şi e posibil ca tocmai el să fi alcătuit Actul martiric al Sfinţilor, care apoi se
citea comunităţii creştine locale, în legătură cu slujirea de cult, spre pomenirea Sfinţilor şi îmbărbătarea creştinilor.
[Vigilantius era un localnic din Halmyris, magistrat roman, judecător, fiind unul dintre anchetatorii Sfinţilor. Auzind el mărturia repetată
„Suntem creştini, o, tirane! Facă-se cu noi voia Dumnezeului nostru!” a celor doi Sfinţi înaintea lui Latronianus, le-a rostit şi el, impresionat, vreme de trei zile. Astfel că în ziua a patra,
Vigilantius a strigat în auzul tuturor: „Eu sunt creştin, o, tirane Latronianus! Facă-se cu mine voia lui Dumnezeu!” După care, mergând la Sfinţii Epictet şi Astion din închisoare, s-a botezat cu
toată casa lui. (A. S.)]
Au urmat alte edicte, în aprilie 303, contra clericilor creştini; în 27 sept. 303, pentru toţi cei care nu jertfesc zeilor; în primăvara lui
304, război declarat contra creştinismului. Graţie Proniei divine, în urma Edictului de la Milan din 313, epoca prigoanelor, care a lăsat în urmă mii de martiri creştini, a fost contrabalansată
prin epoci de manifestare liberă a creştinismului, sub împăraţi precum Constantin cel Mare, Teodosie cel Mare. În perioada de libertate, cultul martirilor, aşadar şi al Sfinţilor Epictet şi
Astion, a putut înflori nestingherit, Actul martiric al Sfinţilor a putut circula, iar în cinstea acestora s-a putut ridica un martiricon.
Între cele 14 scaune episcopale
din Scythia Minor amintite în „Notitia Episcopatuum” cu referire la sec. VI d. Hr., este inclus şi scaunul episcopal de la Halmyris!
(pentru alte articole – document, dati click aici)
Mult-pătimitorilor pentru Hristos, Sfinţilor Mucenici Epictet si Astion, primiţi acum această rugăciune de la noi, cei ce plecăm genunchii înaintea sfintei voastre icoane şi, precum aţi luminat ochii orbilor şi aţi dăruit vindecare slăbănogilor, tot aşa tămăduiţi-ne şi pe noi de toată neputinţa trupească şi sufletească. Păziţi-ne de tot răul cel aducător de moarte trupească şi sufletească şi, din tot necazul, grabnic ne izbaviţi, pe noi cei ce cinstim pomenirea voastră şi mărturisim minunile pe care, cu puterea Sfintei Treimi, le săvârşiţi, celor ce cu credinţă, cântă Lui Dumnezeu: Aliluia! |