Hristos a Înviat!
Sfinţii zilei – calendar ortodox, astăzi prăznuim:Preacuviosul Părinte Teodor Sfinţitul, ucenicul
preacuviosului Pahomie cel Mare
Părintele Alexandru, Arhiepiscopul Ierusalimului, şi Sfinţii Mucenici Avda şi Avdiis episcopii, şaisprezece preoţi, nouă diaconi, şase călugări şi şapte fecioare
Sfinţii Mucenici Isaachie, Simeon şi Vahtisoiu
Cei din Mânăstirea Sfântul Sava ucişi de către Vlemini
Sfântul Mucenic Papilin
Sfântul Mucenic Petru cel din Vlaherna
Sfântul Nicolae, Patriarhul Constantinopolului
Sfânta Eufimia, aproape de limanul Neoriei, de la sfânta Dinamis
Sfântul Nou Mucenic Nicolae cel din Mezov
BRAUL MAICII
DOMNULUI IN ROMANIA- pentru o saptamana Pentru a citi comunicatul de presa
al Episcopiei Tomisului, cu programul acestui eveniment, dati click aici si veti fi directionat spre stirile din
15.05.2007, unde este prezentat pe larg. Se stie ca cinstirea Braului Maicii Domnului a ajutat la infaptuirea a numeroase minuni.Există mărturii istorice referitoare la evlavia românilor
pentru Brâul Maicii Domnului încă din evul mediu. Astfel, între anii 1512 şi 1520, domnitorul Ţării Româneşti, Neagoe Basarab, a înnoit incinta mânăstirii Vatoped şi a construit un paraclis cu
hramul “Brâul Maicii Domnului”. Acesta a fost reparat în 1794 tot cu ajutoare româneşti, iar în secolul al XIX-lea România a dăruit paraclisului o nouă catapeteasmă, remarcabilă prin realizarea
artistică. De asemenea, racla de argint în care se păstrează Brâul la mânăstirea Vatoped a fost confecţionată în secolul al XVIII-lea în Ţara Românească. Este vorba de fapt numai despre o parte
din Brâu, pentru că alte două părţi ale acestuia au fost dăruite în anul 1522 mânăstirii de maici Kato Xenias, situată la 50 km de Volos (Grecia). Această mânăstire a fost întemeiată, conform tradiţiei, în timpul împăratului bizantin Andronic II Paleologul (1282-1321), ca metoc cu hramul “Sf.
Nicolae” al mânăstirii Ano Xenias. Numele mânăstirii Kato Xenias (Străina de Jos) provine de la icoana făcătoare de minuni a Maicii Domnului ajunsă în mod miraculos aici. Icoana a fost numită
Xenia (Străina) deoarece venea dintr-un loc străin. De-a lungul vremii, Brâul Maicii Domnului a vindecat nenumăraţi bolnavi, în special de cancer, şi a ajutat să nască femei care nu puteau avea copii.
Tămăduirea acestora s-a produs prin purtarea în jurul brâului a unei panglici care a fost atinsă de racla în care se păstrează Brâul Maicii Domnului. De asemenea, Cinstitul Brâu a făcut să
înceteze diferite epidemii: în 1813, Brâul Maicii Domnului de la Vatoped a fost adus în Ţara Românească pentru îndepărtarea ciumei; în 1871 sultanul turc sub a cărui protecţie se găsea Muntele
Athos după căderea Constantinopolului, a dus Brâul în ţara sa pentru îndepărtarea holerei; în 1894 Brâul a fost dus la Kios, pentru a înlătura epidemia care lovise plantaţiile de lămâi şi
portocali.
Declaraţie curajoasă în parlamentul de la Chişinău, exemplu de credinţă mărturisită, poate unic în zilele
noastre
De la tribuna centrală a Parlamentului Republicii Moldova, Iurie Roşca, Preşedintele Partidului Popular Creştin
Democrat şi Vicepreședinte el Parlamentului Republicii Moldova a făcut publică poziţia partidului său şi a sa, cu privire la parada gay de la Chişinău.
“Stimaţi colegi,
Onorată asistenţă,
Am considerat de datoria mea să ies la această înaltă tribună pentru a face publică poziţia creştin-democraţilor în legătură cu manifestările tot mai agresive şi mai neruşinate ale unor grupuri
marginale ale societăţii noastre de a impune societăţii practicile sexuale anormale ca pe o normalitate. Există anumite curente în lume care urmăresc surparea temeliilor morale ale societăţii şi
care caută să penetreze şi să se răspândească şi în societatea noastră. Recenta tentativă de a organiza o aşa-numită paradă a homosexualilor şi a lesbienelor în centrul Chişinăului este o dovadă
scandaloasă în acest sens. Am urmărit cu atenţie reacţiile critice ale celor care se declară victime ale intoleranţei, ca şi ale pretinşilor apărători ai drepturilor omului împotriva lui Dumnezeu
şi a creaţiei Lui.
Tot aici aş remarca şi uşurinţa cu care o parte a presei devine instrument de manipulare a acestor grupuri zgomotoase care atacă morala publică. O astfel de lipsă de discernământ se explică prin
atitudinea potrivit căruia într-o democraţie fiecare poate să facă orice.
Să nu uităm, însă, că Republica Moldova este una dintre cele mai religioase şi mai creştine ţări din Europa. Statisticile arată că circa 98% din populaţia ţării noastre mărturiseşte credinţa
creştină ortodoxă, alături de fraţii catolici, baptişti sau de alte confesiuni creştine. Celelalte culte religioase sunt şi ele promotoare ale unor valori morale tradiţionale, pe care se şi
întemeiază o societate care vrea să dăinuie în timp. Nimeni nu împiedică în ţara noastră, nici legile, nici practica activităţii organelor de stat, ateismul sau lipsa oricărei credinţe
religioase. Şi totuşi, noi, ca reprezentanţi ai poporului, avem datoria morală să reprezentăm interesele majorităţii covârşitoare a oamenilor care ne-au adus în această sală prin votul lor şi
care au convingeri moral-religioase.
Partidul Popular Creştin Democrat împărtăşeşte viziunea creştină asupra omului şi a lumii ca operă a lui Dumnezeu. Dumnezeu-Creatorul ne-a creat pe noi, creaturile lui, după chipul şi asemănarea
Sa, ne-a făcut fiinţe responsabile în faţa Lui şi ne-a dat legile morale de organizare a societăţii. Însăşi morala ca sentiment al răspunderii omului este o derivată a sentimentului religios, iar
noi ca oameni de stat avem datoria să veghem la asigurarea moralei publice.
Manifestările de genul celor care s-au consumat recent în centrul capitalei sfidează morala publică şi legile ţării. Mai grav, astfel de acţiuni ale celor care îşi zic de orientare netradiţională
atacă în mod direct instituţii fundamentale ca FAMILIA, BISERCA ŞI ŞCOALA.
Iar în felul acesta sunt atacaţi copiii noştri, este agresat viitorul acestei ţări. Legile ţării noastre la acest capitol sunt perfect euroconforme, statul apără dreptul la intimitatea vieţii
private, inclusiv la astfel de ocupaţii care în mod obişnuit trezesc reacţii de repulsie. Însă una este intimitatea vieţii private şi cu totul altceva este invadarea ostentativă a spaţiului
public cu asemenea manifestări de sfidare a bunului simţ. Iată de ce cred că acei cetăţeni acre au reacţionat activ şi paşnic împotriva grupului care a descins în piaţă a fost perfect
justificată.
Să nu uităm, dragi colegi, că una din sarcinile de bază ale statului constă în asigurarea perpetuării poporului său. De aceea, pentru noi, de o primă importanţă este protecţia a familiei, ceea ce
presupune asigurarea dezvoltării sănătoase din punct de vedere fizic şi psihic a copiilor.
De menţionat este faptul că art. 48 din Constituţia Republicii Moldova stabileşte foarte clar că „Familia se întemeiază pe căsătoria liber consimţită între bărbat şi femeie, pe egalitatea lor în
drepturi şi pe dreptul şi îndatorirea părinţilor de a asigura creşterea, educaţia şi instruirea copiilor.” Astfel, este evident că activitatea ONG Gender Doc-M sfidează litera şi spiritul Legii
supreme a societăţii şi statului, pledând pentru legalizarea aşa-ziselor căsătorii homosexuale. Şi mai grav este faptul că această organizaţie chiar a simulat un fel de oficiere a unei căsătorii
între două persoane de acelaşi sex arătând astfel că pledează pentru desfiinţarea instituţiei familiei, aşa cum astăzi aceasta este acceptată de întreaga noastră societate.
Promovarea şi aplicarea acestei ideologii în unele state s-a răsfrânt negativ asupra instituţiei familiei şi a perturbat temeliile armoniei sociale. Se ştie de asemenea că mulţi dintre purtătorii
virusului HIV/SIDA sunt homosexualii.
Mulţimea cazurilor de abuzare sexuală a copiilor care se constată acum în unele ţări din occidentale, reprezintă o consecinţă directă a unei viziuni eronate asupra sexualităţii. Iată de ce
trebuie sa-i protejăm pe copii noştri de propaganda făcută de unii ONG-işti, precum şi de unele instituţii mass-media, care le perturbează viaţa.
Noi nu avem intenţia de a discrimina persoanele adulte care simt o tendinţă homosexuală. Avem tot respectul pentru fiecare persoană, care are discernământ şi alege în mod liber modul în care îşi
trăieşte viaţa. Ceea ce însă nu trebuie să uite nimeni este faptul că pentru modul în care uzăm de libertatea noastră vom răspunde, fiecare în parte, în faţa Lui Dumnezeu. Dragi colegi, fac apel
către toate partidele politice, către instituţiile mass-media, către întreaga societate civilă să manifestăm răspundere şi solidaritate în apărarea copiilor noştri, a familiei şi a moralei
publice. Aici nu e loc nici de competiţie politică, nici de indiferenţă.
Sexualitatea este o chestiune intimă, care ţine de viaţa privată a fiecăruia şi este amoral să transformi o chestiune intimă în subiect de propagandă homosexuală şi de demonstraţie publică.
Atunci când unii încearcă să organizeze parade ale homosexualilor, trebuie mai întâi să se întrebe dacă nu cumva asemenea evenimente publice, nemaiîntâlnite în istoria Republicii Moldova, sunt de
natură să îi sfideze în mod obraznic pe cetăţenii formaţi în cultura noastră creştin-ortodoxă care este a majorităţii absolute, majoritate care este în consens de viziune asupra moralei cu
celelalte culte din ţara noastră.
Constituţia Republicii Moldova prevede clar în art. 28 că „Statul ocroteşte viaţa intimă, familială şi privată”. Considerăm că această garanţie constituţională este mai mult decât suficientă
pentru cei care decid să aibă o viaţă sexuală deviantă. Pentru asta ei nu pot fi discriminaţi. Dar noi nu putem admite ca integritatea spirituală, morală şi psihică a copiilor noştri să fie pusă
în pericol de cineva care, fiind mânat de porniri deviante, încearcă să creeze precedente abominabile în ţara noastră.
Homosexualitatea reprezintă un eşec moral şi existenţial, prin pierderea menirii omului de a se împlini pe sine însuşi prin urmaşi. Prin actul creaţiei Dumnezeu a dat viaţă bărbatului şi femeii,
imprimându-le menirea de a fi “un singur trup”, în scopul perpetuării neamului omenesc. În faţa acestei realităţi evidente, homosexualitatea reprezintă un abuz lipsit de finalitate, un eşec al
instinctului de conservare a speciei umane.
Dragi colegi, am fost şi trebuie să rămânem creştini, responsabili de faptele noastre în faţa Lui Dumnezeu. Iar consensul naţional în privinţa integrării europene nu poate fi o scuză pentru
stimularea unor astfel de manifestări care aduc atingere convingerilor noastre religioase şi morale, ca şi obligaţiei statului de a proteja familia, copiii şi morala publică.
Vă mulţumesc.”
Conferinţe preoţeşti “de primăvară” în Mitropolia
Banatului
Până mâine, se desfăşoară în toate protopopiatele din Mitropolia Banatului conferinţe cu clericii, purtând titlul generic: „2008 – Anul jubiliar al Sfintei Scripturi
şi al Sfintei Liturghii”. Conferinţele sunt precedate de slujba de Te Deum, în cadrul căreia, unul dintre preoţi participanţi prezintă predica Duminicii următoare, urmând ca, în partea a doua a
conferinţei să fie prezentat proiectul: „Hristos împărtăşit copiilor”.
Şi în Arhiepiscopia Craiovei au început conferinţele preoţeşti de
primăvară La Mânăstirea Maglavit a început seria de conferinţe preoţeşti de primăvară
organizate de Arhiepiscopiei Craiovei. Lucrările conferinţei au fost prezidate de IPS Părinte Mitropolit Teofan şi au avut ca temă: “2008 – Anul jubiliar al Sfintei Scripturi şi al Sfintei
Liturghii”.
Preasfinţia Sa Lucian, Episcopul Caransebeşului, în
protopopiatul Băile Herculane Preasfinţia Sa Lucian, Episcopul Caransebeşului, se va afla duminicăţ la
parohia Mehadica din protopopiatul Băile Herculane, unde, începând cu orele 9.00 va săvârşi târnosirea Altarului şi Sfânta Liturghie.
Întălnire a arheologilor, la Iaşi Comisia Naţională de Arheologie se
întruneşte în cadrul Sesiunii Naţionale
de Rapoarte Arheologice, organizată la Iaşi, în perioada 14 – 17 mai 2008 de către Ministerul Culturii şi Cultelor şi Complexul Muzeal Naţional „Moldova”, Iaşi.
Muzeul satului, la 72 de
ani Sâmbătă, 17 mai, Muzeul Naţional al Satului „Dimitrie Gusti” din Bucureşti, aniversează 72 de ani de la înfiinţare. Aflat pe malul lacului
Herăstrău, Muzeul Satului din capitală este de 72 de ani un păstrător al tradiţiilor şi obiceiurilor neamului nostru.O vizită la muzeul Satului este pentru copii o lecţie de istorie, credinţă şi
artă.
Consiliul Bisericilor Creştine din Franţă, CECEF, sărbătoreşte 20 de ani de la semnarea Cartei
ecumenice
CECEF, un forum pentru dialog, între catolici, protestanţi, ortodocşi şi armeni din Franţa s-au întâlnit la Biserica “Sfântul Ştefan” a Mitropoliei Greceşti. Cei trei
copreşedinţi au redactat un document comun ce cuprinde 31 de pagini.
EXPOZIŢIE de pictură a polonezului Franciszek Ryszard Mazurek
Intitulată Peisaj polonez din jurul oraşului Lublin, expoziţia pictorului polonez contemporan Franciszek Ryszard
Mazurek, deschisă în Holul de onoare al Castelului Pelişor, mai poate fi vizitată până sâmbătă, taxa de intrare fiind inclusă în tariful de la Pelişor.
De la Biroul de Presă al
Patriarhiei: Scrisoarea
Patriarhului sarb adresata PF Parinte Patriarh Daniel despre situatia din
Kosovo Preafericitului Daniel,
Patriarhul României
Preafericirea Voastră, Ne rugăm ca Preafericirea Voastră să aveţi o perioadă binecuvântată a Postului Mare şi o sărbătorire fericită a Sfintei
Învieri a lui Hristos. Vă informăm, oficial, cu tristeţe, despre încălcarea drepturilor şi justiţiei recunoscute pe plan internaţional – i.e. a Rezoluţiei nr. 1244/995 a Consiliului de Securitate
a ONU – atunci când autorităţile albaneze de tranziţie din Kosovo şi Metochia, parte inalienabilă a Republicii Serbia, au proclamat independenţa provinciei Kosovo. Acest act ilegal a fost
recunoscut de diferite state din întreaga lume: Statele Unite ale Americii, Marea Britanie, Germania, Franţa, Ungaria, Bulgaria, Croaţia, ş.a.
Acest act unilateral şi ilegal produce consecinţe catastrofice, nu numai Serbiei şi Bisericii Ortodoxe Sârbe, ci şi păcii din Balcani şi din Europa, precum şi
inviolabilităţii legii dreptului internaţional, în general. Drept pentru care, viaţa restului populaţiei sârbe, a Bisericii Ortodoxe Sârbe şi a tuturor locaşurilor din Kosovo şi Metochia, este în
primejdie şi, cu siguranţă, şi înapoierea sutelor de mii de sârbi ortodocşi – a celor alungaţi din casele lor după bombardamentele din 1999 şi după izbucnirea violenţelor din 17 martie 2004, când
35 de locaşuri ortodoxe au fost demolate (în afara celor 150 de biserici şi mânăstiri demolate anterior).
Vă informăm, în numele Sfântului Sinod al Episcopilor Bisericii Ortodoxe Sârbe şi al nostru personal, despre încălcarea atât a justiţiei divine, cât şi a celei umane şi
Vă rugăm să înălţaţi rugăciuni către Dumnezeu „Care nu este la putere, ci la dreptate” (Sf. Alexandru de Neva), pentru a avea milă şi a apăra poporul Său aflat în suferinţă. În acelaşi timp, ne
simţim liberi să Vă rugăm să faceţi tot ce puteţi pentru a interveni la Guvernul ţării dvs. şi la diferite forumuri internaţionale, pentru a apăra drepturile recunoscute internaţional ale
Republicii Serbia şi ale Bisericii Ortodoxe Sârbe din Kosovo şi Metochia, ca parte inalienabilă a Republicii Serbia.
Vă îmbrăţişăm în Domnul nostru înviat şi Vă adresăm salutarea pascală:
HRISTOS A ÎNVIAT!
ADEVĂRAT A ÎNVIAT! Al Preafericirii Voastre frate în
Hristos, † Pavle,
Arhiepiscop de Pecs, Mitropolit de Belgrad-Karlovci şi Patriarh al Serbiei 15 mai 2008
Scrisoarea de raspuns a PF Parinte Patriarh Daniel adresata Patriarhului Serbiei Sanctităţii Sale Pavle,
Arhiepiscop de Pecs, Mitropolit de Belgrad-Karlovci, Patriarhul Serbiei
Sanctitatea Voastră, Hristos a înviat!
Cu frăţească dragoste, confirmăm primirea scrisorii Sanctităţii Voastre referitor la unele aspecte dureroase din viaţa Bisericii Ortodoxe Sârbe surori şi a poporului sârb
dreptcredincios.
Am luat act cu tristeţe de suferinţele prin care trec fraţii noştri ortodocşi din Kosovo şi Metochia, precum şi de distrugerea unor lăcaşuri de cult ortodoxe din aceste
zone, cu o valoare spirituală şi culturală inestimabilă.
În ceea ce priveşte noua situaţie politică, creată prin recunoaşterea de către unele ţări a independenţei provinciei Kosovo, aşa după cum cunoaşteţi, autorităţile din
România nu au recunoscut acest nou stat, considerându-se că o astfel de decizie poate crea situaţii conflictuale în Kosovo şi în alte părţi din lume.
Patriarhia Română susţine, în faţa opiniei publice şi a diferitelor foruri internaţionale, dreptul ortodocşilor sârbi din Kosovo şi Metochia de a-şi manifesta liber
credinţa şi a-şi proteja sfintele lăcaşuri, considerând că astfel împlineşte o datorie sfântă faţă de fraţii şi surorile noastre din Serbia, aflaţi în grele încercări. Fiţi încredinţaţi de
solidaritatea noastră faţă de Biserica Ortodoxă soră a Serbiei şi de rugăciunile noastre către Însuşi Mântuitorul Iisus Hristos, Cel care ne întăreşte pururi prin cuvântul Său: „întru Mine pace
să aveţi. În lume necazuri veţi avea; dar îndrăzniţi. Eu am biruit lumea” (Ioan 16, 33).
Vă îmbrăţişăm frăţeşte în Hristos, Domnul Cel Înviat, şi Vă dorim multă sănătate şi ajutor de la El în toată lucrarea cea sfântă. † DANIEL,
Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române
Nota: toate datele de mai sus, referitoare la numele Patriarhului Serbiei sunt cu trimitere pe link, spre blogul dlui Laurentiu Dumitru, unde este prezentat un articol deosebit despre
acest Patriarh care, dupa spusele cunoscutilor (si am avut placerea de a-l intalni si personal, la hramul din 2007 al Manastirii Halmyris din Muroghiol, in rugaciune la raclele Sfintilor Epictet
si Astion) nu pare a fi departe de sfintenie). Puteti dati click si aici, merita.
Lucrari de restaurare a Manastirii Golia –
Iasi Mastirea Golia din Iasi beneficiază de ample lucrări de restaurare şi reabilitare
a aşezământului monahal, consolidându-se clopotniţa, arhitectura exterioară, zidurile care imprejmuiesc Biserica, o mare parte din costuri fiind suportate de Uniunea Europeană, prin programul
Phare.
Mitropolia Moldovei şi Bucovinei anunţă: “La Manastirea Neamt va avea loc, in data de 5 iunie 2008, de sarbatoarea Inaltarii Domnului, proclamarea solemna a
canonizarii a 9 sfinti nemteni. Canonizarea acestor sfinti a fost aprobata de catre membrii Sfantului Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane in sedinta din data de 5 – 7 martie 2008. (…) Este vorba
despre: Cuv. Simeon si Amfilohie de la Pangarati (7 septembrie), Cuv. Chiriac de la Tazlau (9 septembrie), Cuv. Iosif si Chiriac de la Bisericani (1 octombrie), Cuv. Rafael si Partenie de la
Agapia Veche (21 iulie), Cuv. Iosif de la Varatec (16 august) si Cuv. Ioan de la Rasca si Secu (30 august).
Doamna profesor: prof. Maria Orzetic, responsabil cu
formarea continua a profesorilor de religie din judetul Iasi, ne anunţă: “Sambata,17 mai, orele 9.00, in zece scoli din judetul Iasi se va desfasura
Cercul Pedagogic al profesorilor de religie, pe semestrul al II-lea, cu urmatoarele activitati: o lectie deschisa si un referat cu tema” Contributia orei de religie la prevenirea si diminuarea
agresivitatii si violentei in scoli”. (membra a grupului KSLCatalin)
Apărarea creştinilor din lume şi lupta contra crestinofobiei
Pe site-ul Bisericii Ruse din Strasbourg se poate citi o declaraţie a Mitropolitului Ilarion, în urmaîntâlnirii liderilor religioşi cu conducătorii Europei. PreaSfinţia
sa, remarca: “Populaţia creştină din diferite părţi ale planetei are nevoie de o mai mare protecţie din partea Uniunii Europene”. De asemenea a condamnat oficial, cazurile de creştinofobie şi de
discrimunare a creştinilor.
Exemplu de iubire şi gândire ortodoxă “Pentru a veni in sprijinul
celor care pasesc pentru prima data pe pamant american si poposesc in orasul Atlanta, un grup de credinciosi ai Bisericii ortodoxe romane Sfanta Maria din Atlanta sunt gata sa ajute cu tot ceea
ce se poate, ca nou-venitii sa se poata comoda si sa porneasca cu dreptul.
Pentru a veni in sprijinul celor care vin in America si nu cunosc pe nimeni, celor care au castigat loteria vizelor si nu au la cine venii si tuturor celor care vin si
cauta o Biserica, o comunitate romaneasca, un magazin sau restaurant romanesc, un birou de administratie sociala etc, un grup de credinciosi ai Bisericii Sfanta Maria s-a organizat intr-un
comitet care se pune la indemana celor care au nevoie de ajutor. Acest grup de oameni este ghidat de cele mai sinere sentimente de a ajuta si nu are nici un alt interes in afara de acela de a
intinde o mana celor veniti pentru prima data in Atlanta a celor din Romania care au in plan sa vina aici, informeaza pagina de web a Bisericii Sfanta Maria. Acest comitet nu se ocupa de
obtinerea vizelor si nu face invitatii pentru venirea in State. ne punem la indemana celor care sunt deja aici sau a celor care se vor stabili aici. In cel mai scurt timp numele si informatiile
de contact a comitetului vor fi puse pe aceasta pagina. Membrii comitetului: Marianne Circiu (Tel. 404-966-6377, e-mail: mcirciu@gmail.com ), Rodica Osoian (Tel. 6782077016, E-mail:
rodicaosoian@yahoo.com ), Mariana Pantea (Tel. 404-422-5957, email: mpantea3055@charter.net sau sau mariana_pantea2001@yahoo.com ), Cristina Ivan (Tel. 678-677-4184, E-mail: crisivan79@yahoo.com
).” (Atlanta, SUA/Romanian Global News)
Noaptea muzeelor 12 muzee bucureştene, printre care se află şi Muzeul Naţional de Istorie a României, s-au reunit într-un un circuit pentru a
marca Noaptea Muzeelor ca cea mai importantă sărbătoare din an a acestora. Pentru cei atraşi de istorie, Muzeul Naţional de Istorie a României are porţile deschise în noaptea dinspre 17 spre 18
mai, începând cu orele 16 până la orele 4 ale dimineţii următoare.
Concursul de ocupare a posturilor didactice/catedrelor
vacante din învăţământul preuniversitar la disciplina Religie Ortodoxă
Acesta se va desfăşura pe data de 16 iulie, după cum ne informează Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului. Pentru cei care doresc să devină profesori de religie,
dar şi pentru cei care îşi desfăşoară activitatea ca suplinitori, oferim mai jos detaliat, noua programă:
I. DIDACTICA RELIGIEI
II. CONŢINUTURI DE SPECIALITATE
1. Dogmatică
2. Teologie Biblică
3. Morală si Spiritualitate Crestină
4. Istorie Bisericească Universală
5. Istoria Bisericii Ortodoxe Române
6. Liturgică
7. Misiune Crestină si Catehetică
III. BIBLIOGRAFIE / BIBLIOGRAFIE FACULTATIVĂ
I. DIDACTICA RELIGIEI
I. Religia ca disciplină de învăţământ
1. Baza legislativă a predării religiei în scoală
2. Programa scolară: structură, importanţă
II. Principii didactice specifice predării religiei: principiul hristologic si principiul eclesiologic
III. Forme de organizare a educaţiei religioase
1. Lecţia de religie; Tipuri de lecţie
2. Proiectarea calendaristică si proiectarea lecţiei de religie. Etapele proiectării.
Obiectivele operaţionale si contextualizarea lor
3. Forme de activitate extrascolare specifice educaţiei moral-religioase a elevilor si proiectarea acestora: cateheza, serbarea religioasă, vizitele si pelerinajele, expoziţiile, participarea la
slujbele Bisericii
IV. Metode de învăţământ:
1. Metode de comunicare orală: metode expozitive (povestirea; descrierea; explicaţia) si
interogative (conversaţia);
2. Metode de comunicare scrisă (compunerea, referatul si eseul)
V. Mijloace de învăţământ: textul biblic, literatura religioasă, icoana, portretul, harta, mijloacele audio-vizuale, calculatorul etc.
VI. Evaluarea – factor de optimizare a educaţiei religioase
1. Principiile, obiectivele si funcţiile evaluării
2. Metode si instrumente complementare de evaluare
VII. Profilul profesorului de religie. Dinamica relaţiei profesor – elev în cadrul educaţiei religioase. Consilierea si îndrumarea
duhovnicească in cadrul educaţiei religioase
BIBLIOGRAFIE
1. BOLOCAN, Carmen-Maria, Catehetica si Didactica Religiei. Interferenţe si deosebiri, Performantica, Iasi, 2005
2. CUCOS, Constantin, Educaţia religioasă. Repere teoretice si metodice, Polirom, Iasi, 1999
3. GORDON, Vasile, Învăţământul religios românesc la cumpăna dintre milenii. Repere ale unui scurt excurs istorico-pedagogic, Ortodoxia, nr. 3-4, 2000
4. SEBU, Sebastian, OPRIS Dorin, OPRIS Monica, Metodica predării religiei, Reîntregirea, Alba Iulia, 2000
5. TIMIS, Vasile, Religia în scoală. Valenţe eclesiale, educaţionale si sociale, Presa Universitară Clujeană, Cluj-Napoca, 2004.
BIBLIOGRAFIE FACULTATIVĂ
1. BANCILĂ, Vasile, Iniţierea religioasă a copilului, Editura Anastasia, 1996
2. ERDEI, Miron, Preocupări privind predarea Religiei în scoală, în Rev. Teologică, Sibiu, 2-3/1998
3.TIMIS Vasile, Evaluarea – factor de reglare si optimizare a educaŢiei religioase, Renasterea, Cluj – Napoca, 2003
4. MAICA MAGDALENA, Sfaturi pentru o educaţie ortodoxă a copiilor de azi, Deisis, Sibiu, 2000
5. Programă analitică ajutătoare pentru orele de religie crestină ortodoxă, clasele I – XII, traducere si adaptare de Arhim. Bartolomeu Anania, editura Arhidiecezană, Cluj Napoca, 1996
6. Programele scolare în vigoare. Se pot consulta la adresa http://www.edu.ro
7. Ghid de proiectare didactica. Religie crestin-ortodoxă, Vol. I-III, Ed. Sfântul Mina, Iasi, 2002-2004.
II. CONŢINUTURI DE SPECIALITATE
1. DOGMATICĂ
I. Revelaţia dumnezeiască
1. Revelaţia naturală si supranaturală
2. Sfânta Scriptură si Sfânta Tradiţie – căi de transmitere a Revelaţiei ( fără deosebiri interconfesionale)
3. Biserica, locul de păstrare si transmitere a Revelaţiei
II. Dumnezeu Creatorul
1. Crearea lumii nevăzute
2. Crearea lumii văzute
3. Omul, chip si asemănare a lui Dumnezeu
III. Dogma Sfintei Treimi
1. Persoanele Sfintei Treimi: însusiri specifice si distincţii
IV. Dumnezeu Mântuitorul
1. Dumnezeirea si umanitatea Mântuitorului Iisus Hristos
2. Întreita slujire a Mântuitorului Iisus Hristos
V. Dumnezeu Sfinţitorul
1. Persoana si lucrarea Duhului Sfânt
VI. Sfânta Biserică
1. Întemeierea Bisericii
2. Însusirile Bisericii
VII. Dumnezeu Judecătorul
1. Învăţătura crestină despre moarte, judecată si viaţa după moarte
Pentru fiecare temă tratată este necesară argumentarea scripturistică si patristică.
BIBLIOGRAFIE
1. BIBLIA sau SFÂNTA SCRIPTURĂ, tipărită sub îndrumarea si cu purtarea de grijă a Prea Fericitului Teoctist, cu aprobarea Sfântului Sinod, EIBMBOR, Bucuresti, 1990
2. CHIŢESCU, N., TODORAN, I., PETREUŢĂ, I., Teologia Dogmatică si Simbolică, vol. I-II, Renasterea, Cluj Napoca, 2005
3. Credinţa Ortodoxă, tipărită cu binecuvântarea Î.P.S. Dr. DANIEL, Mitropolitul Moldovei si Bucovinei, Trinitas, Iasi, 2007
BIBLIOGRAFIE FACULTATIVĂ
1. STĂNILOAE, Dumitru, Teologia Dogmatică Ortodoxă, vol. I – III, Bucuresti, 1978 si ediţiile ulterioare
2. P.S. Dr. IRINEU SLĂTINEANUL, Iisus Hristos sau Logosul înomenit, Ed. România Crestină, Bucuresti, 2000
3. BRIA, Ioan, Tratat de Teologie dogmatică si ecumenică, Ed. România Crestină, Bucuresti, 1999
4. EVDOCHIMOV, Paul, Ortodoxia, EIBMBOR, Bucuresti, 1997
5. FELMY, Karl Christian, Dogmatica experienţei ecleziale. Înnoirea teologiei ortodoxe contemporane, trad. de pr. prof. dr. Ioan Ică, Deisis, Sibiu, 1999
2. TEOLOGIE BIBLICĂ
A. Vechiul Testament
1. Pentateuhul – structură si prezentare generală
2. Persoana Mântuitorului Iisus Hristos după profeţiile mesianice.
B. Noul Testament
1. Sfintele Evanghelii si Faptele Apostolilor – prezentare generală (autori si destinatari)
2. Pildele Mântuitorului Iisus Hristos si exegeza lor: pilda semănătorului, pilda vamesului si fariseului, pilda fiului risipitor, pilda talanţilor, pilda samarineanului milostiv.
BIBLIOGRAFIE
1. BIBLIA sau SFÂNTA SCRIPTURĂ, tipărită sub îndrumarea si cu purtarea de grijă a Prea Fericitului Teoctist, cu aprobarea Sfântului Sinod, EIBMBOR , Bucuresti 1990
2. BIBLIA sau SFÂNTA SCRIPTURĂ, ediţie jubiliară a Sfântului Sinod, versiune diortosită după Septuaginta, redactată si adnotată de Bartolomeu Valeriu Anania, sprijinit pe numeroase alte osteneli,
EIBMBOR, Bucuresti 2001
3. NICOLAESCU, N., MARCU, G., VLAD, S., MUNTEANU, L., Studiul Noului Testament, EIBMBOR, Bucuresti, 1983
4. CORNIŢESCU, Emilian, ABRUDAN, Dumitru, Arheologia biblică, EIBMBOR, Bucuresti, 1996
5. MIHOC, Vasile; MIHOC, Daniel; MIHOC, Ioan, Introducere în studiul Noului Testament, Teofania, Sibiu, 2001
BIBLIOGRAFIE FACULTATIVĂ
1. PREDA, Constantin, Credinţa si viaţa Bisericii primare – o analiză a Faptelor Apostolilor, Bucuresti, 2002
2. IEREMIAS, Ioachim, Parabolele lui Iisus, trad. de P.S. Calinic Dumitriu, Pr. Vasile Mihoc si Dr. Stefan Matei, cuvânt introductiv de Pr. Galeriu, Anastasia, Bucuresti, 2000.
3. MIHOC, Vasile, Predici exegetice la duminicile de peste an, Teofania, Sibiu, 2001
4. SEMEN, Petre; MELNICIUC-PUICĂ, Ilie, Asteptând mântuirea, Trinitas, Iasi, 1999
3. MORALĂ SI SPIRITUALITATE CRESTINĂ
I. Legea morală a Vechiului Testament
1. Decalogul: structură si interpretare
II. Legea morală a Noului Testament
1. Predica de pe Munte si tâlcuirea ei: Fericirile, raportul între Legea Veche si Noua Lege, despre milostenie, despre rugăciune, despre post, despre judecata semenilor
III. Virtuţile teologice – credinţa, nădejdea, dragostea
IV. Familia crestină si provocările societăţii contemporane
BIBLIOGRAFIE
1. P.F. Dr. DANIEL, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, Comori ale Ortodoxiei, Trinitas, Iasi, 2007
2. BRECK, John, Darul sacru al vieţii, Patmos, Alba Iulia, 2001
3. MLADIN, N., BUCEVSCHI, O., – Teologie morală ortodoxă, vol. I – II., Reîntregirea, Alba Iulia, 2003
BIBLIOGRAFIE FACULTATIVĂ
1. RĂDUCĂ, Vasile, Căsătoria, taină a comuniunii si desăvârsirii persoanei, în Studii Teologice, nr. 3-4/ 1992
2. LARCHET, Jean-Claude, Terapeutica bolilor spirituale, Sophia, Bucuresti, 2001
3. MOLDOVAN, Ilie, Iubirea – taina căsătoriei, Alba Iulia, 1996
4. RESCEANU, Stefan, Atitudinea Bisericii faţă de avort, divorţ, abandonul de copii, droguri etc. în vol. colectiv Pastoraţie si misiune în Biserica Ortodoxă, Editura Episcopiei Dunării de Jos,
Galaţi, 2001.
5. MANTZARIDIS, Georgios, Morala crestină. Omul si Dumnezeu. Omul si semenul. Poziţionări si
perspective existenţiale si bioetice, Editura Bizantină, Bucuresti, 2006
4. ISTORIA BISERICEASCĂ UNIVERSALĂ
I. Întemeierea Bisericii si răspândirea Crestinismului prin predica Sfinţilor Apostoli
II. Crestinismul în timpul Sfântului Împărat Constantin cel Mare. Sinodul I Ecumenic
III. Schisma cea mare
– cauzele politice si religioase
– etapele schismei
– consecinţele
IV. Reforma protestantă
– cauzele reformei
– reformatorii: Martin Luther si J. Calvin
– urmările reformei
V. Ortodoxia azi. RelaŢiile interortodoxe si dialogurile ecumenice
BIBLIOGRAFIE
1. RĂMUREANU, I, BODOGAE, T., SESAN, M., Istoria bisericească universală, vol.I, ed.III, EIBMBOR, Bucuresti, 1987, vol.II, EIBMBOR, Bucuresti, 1993
2. CHIFĂR, Nicolae, Istoria Crestinismului, vol. I-IV, Trinitas, Iasi, 2001-2004
BIBLIOGRAFIE FACULTATIVĂ
1. POPESCU, Teodor M., Geneza si evoluţia schismei, în Ortodoxia, XI, nr. 2-3, Bucuresti, 1954
2. DAVID, Petru I., Ecumenismul. Factor de stabilitate în lumea de astăzi, Gnosis, Bucuresti, 1998
3. MORARU, Alexandru, Biserica Ortodoxă Română între anii 1885-2000. Dialog teologic si ecumenic, vol. III, tom. 2, EIBMBOR, Bucuresti, 2006
5. ISTORIA BISERICII ORTODOXE ROMÂNE
I. Începuturile vieţii crestine pe teritoriul ţării noastre: dovezi arheologice, lingvistice, martiri. Primele forme de organizare bisericească: Episcopia Tomisului
II. Întemeierea mitropoliilor din Ţara Românească si Moldova
1. Contextul politic al întemeierii mitropoliilor
2. Activitatea MitropoliŢilor Iachint de Vicina si Iosif Musat
III. Contribuţia Bisericii Ortodoxe Române la dezvoltarea culturii si apărarea identităţii naţionale: Sfinţii mitropoliţii: Dosoftei, Varlaam, Antim Ivireanul si Mitropolitul Andrei Saguna
IV. Biserica Ortodoxă Română azi
– Revirimentul învăţământului teologic
– Religia în scoală
– Presa bisericească
BIBLIOGRAFIE
1. PĂCURARIU, pr. prof. dr. Mircea, Istoria Bisericii Ortodoxe Române, EIBMBOR, vol. I-III, Bucuresti 1991,1994,1997 si ediţia revizuită, vol. I-II, Trinitas, Iasi, 2004-2006
2. MORARU, Alexandru, Biserica Ortodoxă Română între anii 1885-2000. Biserică. Naţiune. Cultură, vol. III, tom. 1, EIBMBOR, Bucuresti, 2006
3. http://www.patriarhia.ro/
BIBLIOGRAFIE FACULTATIVĂ
1. Mărturisitori după gratii. Slujitori ai Bisericii în temniţele comuniste, Editura Arhiepiscopiei Vadului, Feleacului si Clujului, Cluj-Napoca, 1996
2. POPESCU Emilian, Izvoarele apostolice ale Crestinismului românesc. Sfântul Apostol Andrei, în ST, nr. 1-3/1994
3. Idem, Crestinismul timpuriu pe teritoriul României. 1. Originile. 2. Bizanţul sau Roma?, în vol. Priveghind si lucrând pentru mântuire, Trinitas, Iasi, 2000
4. MANEA, Vasile, Preoţi ortodocsi în închisorile comuniste, Patmos, Alba Iulia, 2000
6. LITURGICĂ
I. Sfânta Liturghie: prezentare istorică si rânduială
II. Sfintele Taine: instituirea si importanţa lor în viaţa crestină
III. Ierurgiile în viaţa credinciosilor
1. Ierurgii legate de viaţă
2. Ierurgii legate de moarte
BIBLIOGRAFIE
1. BRANISTE, Ene, Liturgica specială, EIBMBOR, Bucuresti, 1980
2. Î.P.S. Dr. LAURENŢIU STREZA, Tainele de iniţiere crestină, Trinitas , Iasi, 2002
3. NECULA, Nicolae, TradiŢţe si înnoire în slujirea liturgică, vol. I, Editura Episcopiei Dunării de Jos, Galaţi, 1996;
7. MISIUNE CRESTINĂ SI CATEHETICĂ
I. Mântuitorul Iisus Hristos – Catehet si Pedagog Desăvârsit
II. Scopuri si obiective în cadrul catehezei si educaţiei religioase
III. Rolul profesorului de religie în păstrarea, transmiterea si apărarea dreptei credinţe
IV. Valenţele educative ale cultului divin
V. Însusirea si trăirea deprinderilor religioase în cadrul orei de Religie
VI. Participarea tinerilor la viaţa liturgică si la activităţile catehetice
VII. Implicaţiile pastoral-misionare si educative ale colaborării profesorului de religie cu preotul paroh
BIBLIOGRAFIE
1. Î.P.S. Dr. DANIEL, Mitropolitul Moldovei si Bucovinei, Dăruire si dăinuire. Raze si chipuri de lumină din istoria si spiritualitatea românilor, ed. a II-a, Trinitas, Iasi, 2005
2. BEL, Valer, Misiunea Bisericii în lumea contemporană, P.U.C., Cluj-Napoca, 2002
3. CĂLUGĂR, Dumitru, Catehetica, Renasterea, Cluj-Napoca, 2007
4. GORDON, Vasile, Biserica si Scoala. Analize omiletice, catehetice si pastorale. Christiana, Bucuresti, 2003
5. TIMIS, Vasile, Religia în scoală. Valenţe eclesiale, educaţionale si sociale, Presa Universitară Clujeană, Cluj-Napoca, 2004
BIBLIOGRAFIE FACULTATIVĂ
1. CLEMENT ALEXANDRINUL, Pedagogul, în col. Părinţi si Scriitori Bisericesti, vol. 5, traducere, introducere si note de Pr. Prof. Dr. D. Fecioru, Bucuresti, 1982
2. IRINEU, Episcop de Ekaterinburg si Irbit, Educaţia religioasă. Invăţături pentru copii si tineri, Sophia, Bucuresti, 2002
3. BRIA, Ion, Credinţa pe care o mărturisim, EIBMBOR, Bucuresti, 1989
4. CHIRILĂ, Ioan, (coord.), Misiunea Bisericii în Sfânta Sciptură si în istorie, Renasterea, Cluj-Napoca, 2006
5. CUCOS, Constantin, Educaţia religioasă. Repere teoretice si metodice, Polirom, Iasi, 1999
6. JURCA, Eugen, Experienţa duhovnicească si cultivarea puterilor sufletesti – Contribuţii de metodologie si pedagogie crestină, Marineasa, Timisoara, 2001
7. NECULA, Constantin, Sarea pământului, Tehnopress, Iasi, 2002
8. TIMIS, Vasile, Misiunea Bisericii si Educaţia. Atitudini, interferenţe, perspective, Presa Universitară clujeană, Cluj-Napoca, 2004
9. SANTA Gheorghe, Valorile crestine în educaţia morală a adolescentului, Casa Cărţii de Stiinţă, Cluj-Napoca, 2004
10. Pastoraţie si misiune în Biserica Ortodoxă, Editura Episcopiei Dunării de Jos, Galaţi, 2001
Alte evenimente: • 1812: A fost semnată Pacea de la Bucureşti prin care se încheia războiul ruso-turc (1806-1812). Basarabia intră în componenţa Rusiei
• 1920: La Roma, Papa Benedict al XV-lea a canonizat-o pe Ioana d’Arc, care a căpătat statutul de sfântă
– conf. Platforma 1 Lacasuri Ortodoxe @ KSLCatalin int-act.16.05.8 Bucuresti/
Media Gallery (Chronicles) 1 news 31