publicat în: Arhivă

PRE-VIZIUNI: noi explozii de ura care vor urma impotriva Bisericii, Arhiepiscopiei Tomisului sau IPS Sale Teodosie…

valuri in Arhiepiscopia Tomisului Agentia de Stiri Lacasuri Ortodoxe prezinta in cele ce urmeaza un comunicat emis de Departamentul Juridic – Biroul de Presa si Comunicare al Arhiepiscopiei Tomisului – Patriarhia Romana in urma cu cateva zile (25 iunie 2011):

In atentia mass-media,

In ultima vreme am fost informati de catre cei din mass-media care iubesc Ortodoxia ca va incepe un nou val de atacuri impotriva Bisericii Ortodoxe Romane, cu referiri in special la Arhiepiscopia Tomisului, victima predilecta a celor care sunt orbiti de bani sau de teama sefilor lor directi, si este specific slabiciunii omenesti ca mai curand sa risti damnarea eterna, decat sa infrunti un minim de disconfort lumesc – idee dezvoltata de filozoful Gabriel Liiceanu in lucrarea “Despre Limita”.


Pentru ca materialul nostru sa nu devina sufocant, am ales din teancurile de dosare si acte doar cateva, pentru ca reporterii care cauta adevarul sa-l poata rememora. Tinem insa la dispozitia tuturor orice alta dovada edificatoare de care dispunem. De asemenea, credem ca este evident pentru oricine ca o Institutie precum Arhiepiscopia Tomisului nu poate minti sau dezinforma si ca mai presus de orice este pus interesul pentru mantuirea credinciosilor si nu bunastarea preotilor.

Repetam: cand este numit un preot, avand in vedere misiunea lui sacerdotala, nu primeaza faptul ca preotul are copii de crescut si ca-i trebuie si lui un loc de munca, ci numai si numai binele membrilor parohiei. Preotul trebuie sa fie un adevarat pastor, un real “parinte” pentru enoriasii lui. incercati sa va aduceti aminte de multiplele prestatii televizate ale unora dintre preotii caterisiti aici, la Constanta si analizati singuri daca i-ati fi dorit drept “parinti duhovnicesti”.

– Orice atac la adresa Bisericii este in egala masura distructiv, nu pentru Biserica, ci pentru mantuirea oamenilor. De va vrea Dumnezeu, Biserica va dainui, asa cum dainuie de 2000 de ani in pofida a tot ceea ce s-a facut impotriva ei. Dar de va fi macar un singur om a carui credinta va slabi, acordand incredere unor dezinformari rauvoitoare sau inconstiente, aceasta este o nenorocire fara seaman, spune Sfantul Ioan Gura de Aur, pentru care cineva va trebui sa dea socoteala. Si asertiunea ca “nu atacam Institutia bisericeasca, ci doar pe anumiti reprezentanti din conducerea ei” este o aberatie. Scrie in Biblie: “Bate-voi pastorul si se vor risipi oile turmei”. De asemenea, de la Sfintii Parinti se stie ca: “Acolo unde este episcopul, acolo este si Biserica”. Deci, episcopul nu este doar un reprezentant al Bisericii, ci el este insasi Biserica. Nu poate exista Biserica fara episcop. inca din vechime doar episcopul are dreptul sa savarseasca Sfanta Liturghie si celelalte Sfinte Taine ale Bisericii, insa datorita primirii Evangheliei lui Hristos de foarte multe popoare, episcopii au randuit si preotilor sa savarseasca ANUMITE Sfinte Taine. Astfel, sa nu va faceti iluzii in privinta a ceea ce ati decis, daca ati decis, de bunavoie, sa faceti.

– Preotul este doar delegatul episcopului (arhiepiscopului) in parohie, fiind in ascultare si subordonare fata de acesta prin juramant (H.G.53/2008, art.50lit.e). Episcopul este parohul de drept al tuturor parohiilor din subordinea sa.

– Multi ziaristi, dupa ce ataca public facand tot raul posibil, vin apoi in particular, in secret, sa ceara iertare, motivand ca “nu stiti ca asa-i in presa!”. Sa nu uitati ca iertarea presupune si indreptarea raului facut si este de mai multe feluri. Daca cel caruia i-ai facut rau te iarta, trebuie sa-ti poti ierta si tu ceea ce-ai facut, si trebuie sa te ierte si Dumnezeu. Lucrurile nu sunt chiar asa de simple.

– Codul muncii nu se aplica si nu poate fi aplicat in misiunea ortodoxa. Prin urmare, nici sindicate preotesti nu pot exista. Un sindicat care sa-i apere pe preoti de episcopii carora le-au jurat ascultare neconditionata? Mai mare absurditate nici c-ar putea exista. De n-ar fi decat motivatiile puerile, conform carora duminicile si sarbatorile legale ar trebui sa fie libere si pentru preoti (Pastele, Craciunul, Rusaliile, Sfanta Maria!) si tot ar fi evident lucrul acesta. Iar daca un muribund trebuie impartasit in toiul noptii, deci, in afara unor pretinse “ore de program”, ar trebui sa fie platit dublu, sau pentru ore suplimentare. Exista o hotarare a Sfantului Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane prin care se interzice tuturor clericilor sa faca parte din vreun sindicat. Chiar si in cazul preotilor care predau in invatamant sau isi desfasoara activitatea in diverse institutii, le este interzis cu desavarsire lucrul acesta, presupunand ca mai era nevoie de o atare interdictie. Atata vreme cat cineva doreste sa faca parte din cinul preotesc sau calugaresc, el trebuie sa respecte regulamentele in vigoare. El nu poate intra in cadrul clerului jurand stramb si apoi sa lupte pentru schimbarea canoanelor in functie de bunul sau plac sau de avantajele dorite.

– Castigurile calugarilor, prin votul saraciei, apartin tot Bisericii. Un calugar nu poate detine o avere pe care sa o testeze. Tot ceea ce este in patrimoniul lui, dupa intrarea in monahism, apartine de drept Bisericii.

– Domnul Gabriel Mascas s-a autodenumit “lider sindical al preotilor din Judetul Constanta”. Am aratat ca nu exista niciun sindicat al preotilor in BOR. Dlui Mascas Gabriel ii este interzis cu desavarsire sa desfasoare vreo lucrare harica, in conformitate cu prevederile art.4 alin.B lit c) din regulamentul de procedura al instantelor disciplinare si de judecata ale BOR, aplicat in urma judecarii gravelor abateri disciplinare ale celui mentionat. Dansul a fost depus din treapta preotiei. Reclamatiile impotriva dumnealui au inceput in 1994, cand indeplinea functia de preot paroh la parohia Cernavoda I si aveau drept obiect activitatea rusinoasa sau jenanta pe care a desfasurat-o acolo. Adaugati la acestea si faptul ca s-a casatorit de patru ori si ca si-a inaintat demisia din functia de paroh, ceea ce nu se poate admite conform Sfintelor Canoane. Judecarea si problemele dlui Gabriel Mascas au inceput cu mult inainte de preluarea eparhiei Tomisului de catre inaltpreasfintia Sa Arhiepiscopul Teodosie, in aprilie 2001.

Deci, cand il invitati pe acest domn la diferitele emisiuni televizate, sa fiti constienti ca dansul nu reprezinta pe nimeni si nici nu este calificat sa vorbeasca despre ortodoxie si crestinism, domenii pe care nu le cunoaste, nu le-a inteles niciodata si nu le-a iubit. Dansul nu are chemare pentru activitatea misionara, l-ati vazut desfasurandu-se. Detinem un memoriu semnat de peste 380 de enoriasi din Cernavoda care cereau numirea unui alt preot paroh si indepartarea acestuia. Pe cine trebuia sa pedepsim cu un astfel de reprezentant al Bisericii? Cine ar putea cere un sfat duhovnicesc si cine si-ar spune secretele unui astfel de duhovnic? Dupa cum se vede prea bine, dansul nu mai are drept tel decat acela de a face rau. Nu-l mai ajutati intru indeplinirea scopurilor sale ratacite!

– in Biserica, exista si iertare si reabilitare, dar nu pe caile pe care au mers cei care s-au gandit doar la binele propriu, trecand peste tot ceea ce inseamna ortodoxie, Sfinte Canoane, Sfinte Evanghelii, Statute si Regulamente.

– Pomelnicele sau acatistele trimise prin e-mail nu sunt prin nimic in discordanta cu spiritul crestin. Fiecare dintre noi inaltam rugaciuni pentru cei dragi precum si pentru cei care s-au dus dintre noi si nu-si mai pot usura povara pacatelor vietii. Un acatist sau un pomelnic, platit sau nu, nu inseamna ca esti absolvit de pacate prin posta electronica, ci doar ca, in afara de propriile rugaciuni, in sfintele altare, in timpul Sfintei Liturghii ortodoxe, preotii nostri ii pomenesc in rugaciunile lor indreptate catre Dumnezeu, pe toti aceia care doresc lucrul acesta si care cred ca le este de ajutor. Noi ne rugam, dar ce ne va fi iertat, numai Dumnezeu va decide. Deci, acatistele si pomelnicele inseamna doar rugaciuni in afara celor proprii, nu absolviri de pacate. Credinciosii nu stiu ce teancuri uriase de dosare de pomelnice se strang in special la manastirile noastre si pe care preotii le citesc cu constiinciozitate, smerenie si evlavie.

– Biserica traieste din donatii, inca de la infiintarea ei, de la Cincizecime, nu este ceva inventat de preotii romani spre a-si umple buzunarele. Tot ceea ce dam pentru Biserica nu dam preotului sau episcopului, ci dam de sufletul nostru, sau al celor care nu mai sunt. Daca credem, atunci dam, sau facem milostenie. Toate obiectele de cult apartin de drept Bisericii si patrimoniului national. Conform statutului BOR si a regulamentelor vietii monahale, nicio donatie oferita pentru Biserica nu mai poate fi ceruta inapoi sau returnata. Primirea prinoaselor aduse clerului este prevazuta in Sfintele Canoane si nu constituie o ilegalitate. in cadrul Bisericii urmeaza sa se stabileasca ce destinatie se da tuturor donatiilor sau prinoaselor. Doar astfel se pot finanta operele de binefacere ale Bisericii sau intretinerea lacasurilor de cult devenite monumente istorice pe care Ministerul Culturii nu are posibilitate sa le sustina.

– Atacuri de o josnicie fara margini si prin nimic documentate au avut loc la adresa IPS Teodosie care a fost acuzat de colaborare cu Securitatea. Am oferit ziaristilor, in cadrul unor conferinte de presa, dar si in emisiuni televizate, doua decizii definitive eliberate de CNSAS prin care se stipuleaza ca Arhiepiscopul Tomisului IPS Teodosie nu a colaborat niciodata cu Securitatea si evident ca nici nu a facut politie politica. Mai mult decat atat, s-a demonstrat categoric ca impotriva dansului s-a intocmit un fals dosar de securitate dupa ce acesta a devenit episcop vicar, in 1994. Am oferit presei filmul “in lumina adevarului” dedicat acestui subiect. Mentionam ca pentru toti cei carora le lipsesc filmele noastre, le tinem la dispozitie.

– Un alt subiect fals si demonstrat drept o facatura ordinara indreptata impotriva Bisericii a fost acela cu asa-zisul staret de la Basarabi batand un trecator. Am postat pe internet si a fost amplu preluata si necontestata de nimeni demonstratia faptului ca nimeni din mica obste de la Basarabi nu apare in acel film si nici nu sunt cunoscute personajele care apar. Doar victima a fost suspect de repede cunoscuta si s-a aratat fara dubiu ca minte.

– Nu se pot amesteca legile sacre cu legile laice. Spre exemplu, este de notorietate hotararea judecatoreasca prin care Tribunalul Constanta a anulat caterisirea dlui Vasile Gurita, apreciind, pe criterii doar de acei judecatori cunoscute, ca nu a avut loc un act de hulire la adresa Duhului Sfant, precum si ca arhiepiscopul trebuia sa ia act de comunicarea ca dl Vasile Gurita decide sa iasa de sub ascultarea sa ramanand totusi preot la aceeasi biserica.. Aceasta hotarare aberanta, ca de altfel si altele asemanatoare au foat anulate de forurile judecatoresti superioare(Curtea de Apel) care au aratat ca nu sunt competente in astfel de cauze. Legile speciale care guverneaza BOR, cult recunoscut la noi, au prioritate fata de restul legislatiei, dar prea putini judecatori cunosc pana acum lucrul acesta.

– Personajele care de cativa ani au declansat cele mai stridente, clownesti atacuri in mass-media au fost fostii preoti, caterisitii Chircu Traian, Vasile Gurita si fiul sau Gurita Ciprian, si Marius Mustata impreuna cu sotia sa, Mustata Ionela. Acestia au declansat si multiple actiuni penale sau civile. Parchetul sau DNA-ul au dat in toate cazurile Neinceperea Urmaririi Penale, apreciind ca toate faptele reclamate impotriva Arhiepiscopiei, a IPS Arhiepiscop Teodosie al Tomisului sau a preotilor, nu s-au confirmat. Toti acesti reclamanti aveau caile canonice de incercare de reconsiderare a situatiei lor. Biserica este mai mult decat toleranta si iertatoare, dar trebuie sa demonstrezi o cainta reala, ca sa nu mai vorbim ca a te situa in afara ascultarii de ierarhul caruia ai ales initial sa te supui este de neconceput. Toti acestia au alternat intre cereri ipocrite de iertare si lingusiri sau angajamente de indreptare si atacurile cele mai odioase, furibunde, impotriva tuturor reprezentantilor Bisericii. Tinand seama ca aveau familii si copii, Biserica a continuat sa-i ajute, oferind sa-i angajeze pe alte posturi sau platind chiar ajutor pentru intretinerea copiilor, in limitele legale prevazute de statute si regulamente, dar ei l-au primit cu viclenie, l-au considerat drept o batjocura sau au vrut sa-l primeasca in afara cadrului legal, ceea ce nu se putea.

– in toate cererile lor de a fi iertati ei au avut in vedere o iertare totala, neconditionata, stergandu-se si gravele prejudicii aduse (Chircu Traian, peste 2,7 miliarde lei vechi, Mustata Marius, peste 1 miliard de lei vechi, etc, actele vorbesc) si repunerea lor in drepturile anterioare izbucnirii conflictelor, respectiv, sa fie readusi la epocile lor de glorie cand au putut sa pagubeasca atat de grav Biserica. Va intrebam pe dvs, credinciosii din donatiile carora au provenit miliardele care lipsesc, se poate concepe asa ceva? Mai exista vreo institutie sau vreo persoana care sa acorde undeva, cuiva, o astfel de iertare?

– Iata spicuiri din actele semnate de Mustata Marius: “Regret profund toate cele intamplate si cu smerenie imi cer iertare pentru atingerea adusa imaginii Arhiepiscopiei Tomisului si tuturor celor care cu credinta o slujesc Sau: “Este adevarat ca nu intotdeauna am facut cele mai bune acte, eu fiind un om de actiune si nu un om al hartiilor”, si aceasta o spune un protoiereu! Va dati seama cum a “intocmit” actele de gestiune? ?i continua: “Mai precizez ca si daca am gresit, cred ca am fost pedepsit, am semnat si o minuta in care am fost de acord cu plata unor sume pentru a acoperi deficitul din Protoierie”, respectiv peste un miliard in total la Parohie si Protoierie conform Rechizitoriului procurorului. Ce simplu pare sa fie pentru el! Semnezi o minuta care nu te costa nimic si o iei de la capat!

Iar sotia lui, Mustata Ionela, recunoaste si ea: “Este adevarat ca nu intotdeauna a intocmit actele necesare”. Si aceasta doamna este jurista si profeseaza acum avocatura, fiind inscrisa in “baroul constitutional”… Actele acestea le-au inaintat cei doi in toata mass-media. Noi le-am gasit la ziarul Romania libera. Oare ziaristii nu le-au citit, ca sa vada cu cine au de-a face? Nu trebuie sa faci anchete sau cercetari, pentru ca prin aceste acte ei isi tradeaza bolnava conceptie despre morala, cinste, preotie, ascultare, etc. De ce li s-a mai acordat atat de multa atentie prin invitarea lor ca sa mai minta si in direct, la ore de varf?

– Chircu Traian are si el mai multe cereri de iertare, foarte originale: “inalt Prea Sfintite Parinte Arhiepiscop, Subsemnatul Chircu Traian, regretand profund erorile decizionale prin care am fost retras din structurile militare si caterisit, imi cer iertare in sensul repunerii mele in toate drepturile legitime de cleric militar detinute anterior”. Fara comentarii! Sau: “ma adresez cu rugamintea de a-mi fi acordata iertarea necesara reintegrarii mele in randul clerului… angajandu-ma sa-mi retrag demersurile judiciare sau de alta natura impotriva acestor onorabile institutii bisericesti, sa renunt la revendicarea drepturilor personale prin mijloace mass-media…” Cum au fost indeplinite aceste angajamente, stie toata lumea. ?i dupa ce mai demult a jucat teatrul unei greve a foamei, acum, ultima sa gaselnita este cererea de a fi eutanasiat in prezenta conducerii Arhiepiscopiei si de a-i fi vandute organele, pentru acoperirea prejudiciilor din fosta parohie…

– Nimic din odiosul “reportaj”, de fapt inscenare, infaptuita de catre Petrica Rachita, Razvan Chiruta si ziarul Romania Libera nu s-a adeverit. Dupa chiar declaratiile lor in mass-media, nimeni din cler nu le-a cerut nimic, nu au fost inscrisi la Facultatea de Teologie ortodoxa din Constanta. Mai mult, niciodata, in lumea ortodoxa, Petrica Rachita n-ar fi ajuns preot, oricat de multi bani, oricui i-ar fi oferit si chiar de s-ar fi inscris si-ar fi terminat Facultatea de Teologie. Dosarul de hirotonie, despre care se facea vorbire in monstruosul lor film incriminator, ar fi evidentiat faptul ca sotia lui este catolica. Nu exista si n-a existat vreodata un precedent in care sotia unui preot ortodox sa fie de alta confesiune, religie, cult, etc. Nu se poate, n-a existat si nu va exista. Si nu exista coruptie la nivel inalt in Biserica Ortodoxa Romana decat in vederile bolnave ale celor care judeca dupa ei insisi.

– Si scandalul televizat de curand in parohia Mihail Kogalniceanu a fost orchestrat vadit rauvoitor. Si acolo, Biserica a avut in vedere binele credinciosilor. Preotul paroh, din nefericire, a suferit un accident vascular cerebral. Ne rugam sa-si revina in totalitate, dar chiar asa fiind, va puteti imagina ca ar putea sluji, spre exemplu, intr-o zi torida de vara, in plin soare, la sfintirea unei troite, sau a unei masini, sau la o inmormantare? Ar fi greu pentru oricine, daramite pentru cineva care a avut un accident vascular! Poate fi deranjat la orice ora din noapte sa asiste un muribund? Pentru binele parohiei, a fost pus un alt preot paroh, care sa poata face fata misiunii, fara ca fostul paroh sa fie dat afara sau sa fie scos din casa parohiala. Repetam, totul a fost facut cu chibzuinta, spre binele parohiei. Cui a folosit prezentarea aceea care bineinteles ca era si trunchiata, si indreptata ca de obicei, impotriva ierarhului? E oare atat de greu sau de inacceptabil sa se prezinte corect un eveniment?

– Un alt subiect infiorator si cu reacredinta rastalmacit de nenumarate ori pentru a denigra si a distruge, ca o adevarata lucrare diavoleasca, este Manastirea din Dorna Arini. Adevarul despre Sfanta manastire a fost aratat in frumosul film “Opriti inaintarea pustiului (in sufletele oamenilor…)” pe care de asemenea l-am impartit in mass-media si-l tinem la dispozitia celor care nu-l au inca. Reamintim ca tot ceea ce s-a facut acolo s-a facut cu mari sacrificii, prin donatii particulare, ca nu este un lacas luxos, ca totul, fara nicio exceptie este facut pentru binele Bisericii si al credinciosilor, ca s-a urmarit frumusetea ca mijloc de exprimare si binefacerile drept target. Mai mult inca, prin eforturile Arhiepiscopiei Tomisului si ale Arhiepiscopului Teodosie s-au nascut acolo nu una, ci doua manastiri: Dorna Arini si Prislop! Mari eforturi si lupte in instanta au insotit si pe cea de-a doua ctitorie, dar se spune ca o cale care nu prezinta piedici nu duce nicaieri. Cu sute de ani in urma, manastirile infiintau scoli pe langa ele, tiparnite, laboratoare, sustineau oamenii de stiinta si artele, pe marii artisti, pe marii muzicieni. Toata cultura si progresul timp de o mie de ani le datoram Bisericii. De ce oare acum eforturile cinului monahal de a se pune in slujba oamenilor ajutandu-i sa vina sa participe la slujbe, sau infiintand pentru ei cabinete medicale, trebuie sa suscite atat de multa adversitate? Urmariti din nou filmul nostru si nu ne indoim ca veti vedea lucrurile in justa lor lumina.

– Biserica este autonoma si are monopol asupra producerii si vanzarii lumanarilor, vesmintelor bisericesti, obiectelor de cult etc. (Legea 103 din 1992). Orice firma care incalca aceasta lege aduce atingere veniturilor posibile ale Bisericii, furand practic de la Biserica, pentru cine poate trai impacat cu acest gand. Lucrul acesta este valabil si pentru cei ce vand lumanari in Obor sau calendare bisericesti de anul nou, si pentru cei cu afaceri pe picior mare, dar si pentru cei care cauta sa profite de un pret mai redus, incurajandu-i pe precupeti prin achizitionarea marfurilor lor. Biserica nu este bogata si se cere sau se asteapta foarte mult de la ea. Daca tara este saraca, si Biserica este saraca. ?i reciproc.

Credem ca acestea au fost cele mai importante subiecte ale ultimilor ani.

Va rugam sa pastrati aceste pagini spre a le mai putea consulta ulterior si eventual sa le dati si colegilor dvs spre buna lor informare, pentru ca la noile explozii de ura care vor urma impotriva Bisericii (sa nu va indoiti de asta), impotriva Arhiepiscopiei Tomisului sau impotriva inaltpreasfintiei Sale Arhiepiscopul Teodosie, sa puteti fi preveniti si sa fiti vigilenti. ?i nu uitati ca Biserica ne cuprinde cu acoperamantul ei pe noi toti, fiind dincolo de timp si de viata si ca Dumnezeu le vede pe toate. Scrie in Psaltire, cea mai citita carte din Vechiul Testament, ca “inceputul intelepciunii este frica de Dumnezeu”. Toti cei ce suntem botezati intru Hristos, facem parte din Biserica Ortodoxa Romana si depinde mult de noi atat apararea ei, cat si ceea ce are sa devina. in rest, puteti scrie orice veti crede de cuviinta.

Departamentul Juridic

Biroul de Presa si Comunicare al Arhiepiscopiei Tomisului