publicat în: Arhivă

Despre “Cei mai vechi martiri ai Romaniei, Epictet si Astion, sarbatoriti la Capidava”, cu pr. Eugen Tanasescu (articol publicat astazi, 7 iulie 2010, in ziarul Cuget Liber)

Cei mai vechi martiri ai Romaniei, Epictet si Astion, sarbatoriti la Capidava
Violeta PAVELESCU

Biserica Ortodoxa Ii praznuieste maine, 8 iulie, pe Sfintii Mucenici dobrogeni din Halmyris, Epictet si Astion, prilej cu care Inaltpreasfintitul Teodosie, Arhiepiscopul Tomisului, va oficia, la manastirea Capidava, Incepand cu ora 9.00, slujba de sfintire a locului pentru biserica Inchinata Sfintilor Epictet si Astion, urmata de savarsirea Sfintei Liturghii arhieresti. Moastele sfintilor, adapostite de Catedrala Arhiepiscopala Constanta vor fi aduse la Capidava, pentru Inchinaciune. De asemenea, azi, la Capidava, de la ora 18, va avea loc slujba de vecernie si priveghere.

articol preluat din Ziarul Cuget Liber – 7 iulie 2010


Despre Epictet si Astion, cei mai vechi sfinti martiri certificati de pe teritoriul Romaniei, documentati In Acta Sanctorum, ne-a vorbit parintele Eugen Tanasescu, directorul Radio Dobrogea, care a subliniat importanta pomenirii celor care s-au sacrificat In numele lui Hristos, si pe care Ii considera modele autentice de credinta: „Intr-un regim dictatorial, sa ai taria sa-ti afirmi credinta si sa suporti tortura e Intr-adevar o viata Inchinata lui Hristos”, sustine parintele.

Moastele sfintilor Epictet si Astion au fost descoperite In 2001, de catre cercetatorul stiintific Mihail Zahariade si o echipa de arheologi, la cetatea Halmyris (situata la 2 km de satul Murighiol, jud. Tulcea). Apoi, In apropierea santierului arheologic, s-au pus si bazele manastirii Halmyris, Inaltata In cinstea celor doi sfinti, moastele fiind descoperite sub altarul unei biserici impresionante ca marime: „Dupa ce crestinismul a iesit de sub prigoana romana, In cetatile mari se faceau bazilici de mari dimensiuni. Astfel, biserica de la Halmyris, care poarta hramul celor doi sfinti, cauta sa imite cumva dimensiunile bisericii originale. Demisolul a fost sfintit, iar o parte din moastele sfintilor au fost pastrate si acolo”, ne-a spus parintele Tanasescu.

Tot In 2001, pe 1 decembrie, moastele au fost ase-zate la Catedrala Arhiepis-copala Constanta, fiind certificate la Institutul Antropologic din Bucuresti. Actul martiric al Sfintilor Epictet si Astion este atestat, de asemenea, de un document din sec. XV, aflat In arhiva Bisericii Mantuitorului din Utrecht. „IPS Teodosie a fost cu ideea de a se pune In valoare vechile centre cres-tine, pentru ca Dobrogea a avut 14 scaune episcopale, atat de important era cresti-nismul In aceasta zona”.

In numele lui Hristos

Sfantului Epictet, preot si monah, nu i se cunosc originile, iar despre Astion se stie ca a fost nepotul senatorului roman Iulian. Auzind de credinta crestina, el s-a convertit, mai tarziu devenind si monah.

„Se pare ca preotul Epictet a fost hirotonit de episcopul Evanghelicus, primul episcop al cetatii Tomis, acesta fiind probabil motivul pentru care Epictet ramasese In zona Dobrogei”, afirma parintele Tanasescu.

Ambii se aflau In nordul Dobrogei, unde au patimit In contextul persecutiei initiate de Imparatul Diocletian. In anul 290, comandantul Latronianus a venit la Halmyris pentru rezolvarea unor chestiuni militare si administrative. La urechile sale au ajuns informatiile despre Epictet si Astion, care Ii convinsesera pe multi sa renunte la cinstirea zeitatilor. Mai mult decat atat, coman-dantului i s-a raportat faptul ca cei doi s-ar ocupa cu vrajitoria, drept pentru care au fost luati, Inchisi si martirizati. Singurul lucru pe care l-au marturisit cei doi sfinti a fost credinta In Hristos, ei refuzand sa vorbeasca despre familiile si locurile de unde proveneau. Ambitia si credinta de neoprit a martirilor l-au Indarjit si mai mult pe Latronianus, care i-a condamnat pe Epictet si Astion la chinuri grozave, precum jupuirea carnii de pe corp, frecarea ranilor cu sare si otet si aruncarea Intr-un cazan cu smoala. Epictet si Astion au ramas, Insa, nevatamati, fiind condamnati la o noua pedeapsa, aceea ca 30 de zile sa nu primeasca nimic de baut si de mancat. Unul dintre judecatori, Virgilantius, auzind marturisirile celor doi sfinti, s-a convertit si el la Crestinism, Impreuna cu familia sa.

articol preluat din Ziarul Cuget Liber – 7 iulie 2010