In aceasta duminica: Sfintii Mucenici Epictet si Astion (5)

Pentru partea a IV-a a documentarului, dati click AICI.

DOCUMENTE Lacasuri Ortodoxe (5): Marturii arheologice mai vechi, legate de antica cetate Halmyris

Cateva sapaturi nesistematice s-au facut In zona Cetatii Halmyris (Murighiol – Plopu – Tulcea, Intre bratul Sfantul Gheorghe, satele Dunavatul de Sus, Dunavatul de Jos si lacul Razelm), Inca din anii 1892 – 1893, fiind urmate de sapaturile arheologice din 1954 – 1956, sub egida Muzeului National de Antichitati din Bucuresti si apoi Intre 1981 – 1985, prin colaborarea mai multor institutii specializate (Centrul de Studii de Teorie si Istorie Militara, Bucuresti; Institutul de Arheologie – Bucuresti; Muzeul „Delta Dunarii” – Tulcea), realizandu-se descoperiri cu privire la zona, din perioada cuprinsa Intre sec. IV I.Hr. – sec. VI d.Hr..

©Informeaza pentru Lacasuri Ortodoxe: KSLCatalin

In urma interpretarii datelor arheologice, s-a ajuns la concluzia ca la Halmyris a fost un castru roman (In sec. I – III d.Hr.), mai Intai din pamant, apoi din piatra, unde au stationat unitati romane din Legiunea I Italica si XI Claudia, aici fiind si un punct de acostare a flotei moesice.

In perioada cand s-a Intamplat patimirea Sfintilor Epictet si Astion (spre sfarsitul sec. III d.Hr.), castrul se afla In reconstructie si fortificare, In vremea lui Diocletian (293 – 305), In jurul castrului existand o Intinsa asezare civila.

Analizand Actul martiric din „Acta Sanctorum”, cu privire la Sfintii Epictet si Astion, In corelatie cu descoperirile istoricilor

Mitropolitul Olteniei de vrednica pomenire, Dr. Nestor Vornicescu, a prezentat In lucrarea sa „Primele scrieri patristice In literatura romana” mai multe ipoteze cu privire la anumite detalii referitoare la Sfintii Epictet si Astion si la martiriul acestora.

Astfel, localitatea de unde au venit preotul Epictet si tanarul Astion la Halmyris, „din partile Rasaritului”, dupa cum ne spune Acta Sanctorum (A. S.), ar putea fi cetatea Nicomidia din provincia Bitinia (azi, Ismir, Turcia). Nicomidia era resedinta lui Diocletian, port important la Marea Marmara. De aici, Sfintii Epictet si Astion au plecat („pentru ca, daca parintii lui Astion ar fi aflat de cele Intamplate cu unicul lor fiu – venirea subita la credinta crestina si abandonarea Inchinarii la idoli, nota aut.– ei s-ar putea arunca In mare de tristete” – A. S.) pe mare, spre un alt port important al vremii, Halmyris.

Sosirea la Halmyris a Sfintilor Epictet si Astion a avut loc putin dupa 284 d. Hr., acestia ramanand In afara castrului roman, probabil In cartierul marinarilor, ca doi cetateni romani civili, nerecunoscuti de nimeni. Au ales astfel sa se ascunda Intr-o „aglomeratie de neamuri”, In jurul castrului locuind atat romani, cat si greci, ca si, bineInteles, bastinasi daco-geti..

Venirea lui Latronianus la Halmyris, la 17 ani dupa cea a Sfintilor, s-a facut In scopul inspectarii lucrarilor publice de la castru, care puteau fi de constructii sau de aparare (fortificare), fapt perfect corelat cu descoperirile arheologice. „Si dupa ce a inspectat timp de trei zile lucrarile publice si institutiile Imparatesti care existau acolo…” (A. S.), deci acesta nu venise special pentru a persecuta pe crestini, ci In alt scop. Cine era Latronianus? Comandantul militar al provinciei Scythia, „dux perfectissimus”, ducele Scythiei.

Persecutiile crestine sub Diocletian si Galeriu, au Inceput In 298, mai Intai prin Inlaturarea soldatilor crestini din armata romana. Astfel, la Silistra (Durostorum), au fost martirizati Iuliu Veteranul, soldatii Hesichius, Nicandru, Marcian, Pasicrate, Valention.

Patimirile Sfintilor Epictet si Astion au avut loc Intre 298 – 303. Latronianus, pe cand era la Halmyris, a fost informat de minunile Sfintilor, generatoare de convertiri In masa („ca la o mie de oameni s-au botezat Intr-o singura zi”, A. S.), fapt ce contravenea slujirii idolilor. Spre exemplu, Astion s-a rugat pentru un om aproape mort, cazut de la mare Inaltime, care si-a revenit. Acest om putea fi chiar unul dintre muncitorii la lucrarile de la castru.

Cu toate ca nu fusese Inca dat decret de persecutie generala a crestinilor (primul s-a dat la 24 febr. 303), ci numai a celor din armata, Latronianus a poruncit chinuirea si apoi decapitarea Sfintilor Epictet si Astion, Inainte de 303. In schimb, recentul convertit Vigilantius nu a avut de suferit si e posibil ca tocmai el sa fi alcatuit Actul martiric al Sfintilor, care apoi se citea comunitatii crestine locale, In legatura cu slujirea de cult, spre pomenirea Sfintilor si Imbarbatarea crestinilor.

[Vigilantius era un localnic din Halmyris, magistrat roman, judecator, fiind unul dintre anchetatorii Sfintilor. Auzind el marturia repetata „Suntem crestini, o, tirane! Faca-se cu noi voia Dumnezeului nostru!” a celor doi Sfinti Inaintea lui Latronianus, le-a rostit si el, impresionat, vreme de trei zile. Astfel ca In ziua a patra, Vigilantius a strigat In auzul tuturor: „Eu sunt crestin, o, tirane Latronianus! Faca-se cu mine voia lui Dumnezeu!” Dupa care, mergand la Sfintii Epictet si Astion din Inchisoare, s-a botezat cu toata casa lui. (A. S.)]

Au urmat alte edicte, In aprilie 303, contra clericilor crestini; In 27 sept. 303, pentru toti cei care nu jertfesc zeilor; In primavara lui 304, razboi declarat contra crestinismului. Gratie Proniei divine, In urma Edictului de la Milan din 313, epoca prigoanelor, care a lasat In urma mii de martiri crestini, a fost contrabalansata prin epoci de manifestare libera a crestinismului, sub Imparati precum Constantin cel Mare, Teodosie cel Mare. In perioada de libertate, cultul martirilor, asadar si al Sfintilor Epictet si Astion, a putut Inflori nestingherit, Actul martiric al Sfintilor a putut circula, iar In cinstea acestora s-a putut ridica un martiricon.

Intre cele 14 scaune episcopale din Scythia Minor amintite In „Notitia Episcopatuum” cu referire la sec. VI d. Hr., este inclus si scaunul episcopal de la Halmyris!

(Un studiu asupra uneia dintre primele scrieri ale literaturii romane stravechi, despre "Patimirea Sfintilor Epictet si Astion" a Dr. Nestor Vornicescu)

Pentru partea a VI-a a documentarului, dati click AICI.

Mult-patimitorilor pentru Hristos, Sfintilor Mucenici Epictet si Astion, primiti acum aceasta rugaciune de la noi, cei ce plecam genunchii Inaintea sfintei voastre icoane si, precum ati luminat ochii orbilor si ati daruit vindecare slabanogilor, tot asa tamaduiti-ne si pe noi de toata neputinta trupeasca si sufleteasca. Paziti-ne de tot raul cel aducator de moarte trupeasca si sufleteasca si, din tot necazul, grabnic ne izbaviti, pe noi cei ce cinstim pomenirea voastra si marturisim minunile pe care, cu puterea Sfintei Treimi, le savarsiti, celor ce cu credinta, canta Lui Dumnezeu: Aliluia!

Lăcașuri Ortodoxe
Din decembrie 2006, Ortodoxie, Tradiție și Meșteșug: informări, articole, dezbateri, traduceri, transmisiuni live. Organizație non-profit care inițiază proiecte în sprijinul credincioșilor.
Puteți citi paginile rețelei web Lăcașuri Ortodoxe în sistem gratuit privat, accesul fiind destinat EXCLUSIV abonaților prin email.