publicat în: Arhivă

In aceasta duminica: Sfintii Mucenici Epictet si Astion (4)

Pentru partea a III-a a documentarului, dati click AICI.

DOCUMENTE Lacasuri Ortodoxe (3): Autenticitatea documentelor cu privire la Patimirea Sfintilor Epictet si Astion(referat – analiza – cercetari)

Cu toate ca In sinaxarele, calendarele si colectiile de vieti ale Sfintilor, grecesti, de data recenta, nu se Intalneste vreo prezentare sau precizare asupra Sfintilor Mucenici Epictet si Astion, asemenea informatii exista si, treptat au devenit tot mai cunoscute si afirmate In scris, urmand a fi punctate si In cele ce urmeaza.

©Informeaza pentru Lacasuri Ortodoxe: KSLCatalin


Mai mult decat Ch. Amer (In „Dictionnaire d’Archéologie chrétienne et de la Liturgie” – 1920) si decat exegetul Dom Germain Morin (Intr-o scrisoare din 1921), specialistul hagiograf Hippolyte Delehaye a analizat „Martirologiul hieronymian” (de fapt, o compilatie apuseana din secolul VII), cu scopul verificarii autenticitatii textului hagiografic inclus In prezentul document, referitor la martiriul Sfintilor Epictet si Astion, de la Halmyris.

Arhiepiscopul Raymund Netzhammer Dom Germain Morin

In urma cercetarii dintre anii 1912 – 1928, H. Delehaye a publicat la Bucuresti studiul „Les Martyrs Epictète et Astion” In „Academie Roumaine. Bulletin de la Section Historique”, sub Indrumarea lui Nicolae Iorga, tom. IV, 1928. Din studiul sau reiese faptul ca, In copiile care s-au pastrat dupa acest Martirologiu (hieronymian), nu s-a reprodus numele corect al celor doi martiri si nici denumirea corecta a cetatii – loc de patimire (Halmyris). Spre exemplu, pentru „Epictet”, Delehaye a gasit „Epicte”, pentru „Astion” – „Aponi”, „Aptani”, iar pentru „Halmyris” – „Almeridae”. In urma unor corelatii minutioase, eruditul hagiograf a concluzionat ca, fara dubiu, Sfintii Mucenici Epictet si Astion au patimit la Halmyris.

„La Halmyris a fost ridicata, fara Indoiala, o bazilica In cinstea acestor martiri. Noi dorim arheologilor romani, vrednici urmasi ai regretatului Vasile Parvan, sa aiba fericirea de a descoperi ruinele acestei bazilici”. (H. Delehaye, op. cit.)

Abia aceasta lucrare din 1928 a eruditului patrolog Hippolyte Delehaye a starnit interesul cercetatorilor romani fata de un document pastrat sub forma de copie, a textului patristic straroman „Viata si suferintele Sfintilor Martiri Epictet si Astion”. Copia, dupa un manuscris stravechi In limba latina, a fost inclusa mai Intai In volumul „Vitae Patrum”, din 1615, la Antwerpiae, de catre H. Rosweyde, urmand a fi retiparita ulterior. Editia princeps a „Vitae Patrum” s-a retiparit In secolul XIX In doua colectii de talie internationala:

1. „Acta Sanctorum”;


2. „Patrologiae cursus completus, Series latina”, sub grija abatelui J. P. Migne.

Textul hagiografic latin corespunde Martirologiului hieronymian, vorbind de „cetatea almiridensilor”, unde au venit Sfintii Epictet si Astion, mai apoi comandantul Latronianus si, In final, parintii lui Astion, In cautarea fiului, cetatea fiind locul martiriului Sfintilor Epictet si Astion, „atletii lui Hristos”. („Pertulerunt autem martirium sancti atque athletae Christi…, in Almiridensium civitate”.)

Ulterior, In Biserica Ortodoxa Rusa, dupa un proces Indelungat de adunare a textelor hagiografice de catre mai multi eruditi si sfinti (precum Mitropolitul Macarie al Moscovei; Mitropolitul roman Petru Movila al Kievului; Inochentie Ghizel, arhimandritul Lavrei Pecerska din Kiev; noul arhimandrit Varlaam de la Lavra Pecerska si Sfantul Dimitrie al Rostovului), a fost inclusa si relatarea patimirii Sfintilor Epictet si Astion, In colectia rusa „Vietile Sfintilor” diortorisita (Ingrijita) de Sfantul Dimitrie al Rostovului (sec. XVIII). In aceasta editie, pomenirea Sfintilor Epictet si Astion este amintita la 7 iulie, probabil pentru ca „la 8 iulie se afla un text amplu Inchinat Sfantului Mare Mucenic Procopie”, dupa cum sugereaza Mitropolitul Nestor Vornicescu, preocupat In amanunt de punerea In evidenta a primelor scrieri patristice din literatura romana (cunoscute).

La romani, acest text patristic straroman s-a tradus In secolul XVIII dupa versiunea rusa, de catre ierodiaconul Stefan Dascalul. Mai apoi, Mitropolitul Veniamin Costachi l-a tiparit In volumul „Vietile Sfintilor din luna Iulie”, In 1814, tot la 7 iulie; urmat de editiile de la manastirea Caldarusani, de la Bucuresti si Chisinau.

Cercetatorii romani contemporani au studiat documentul despre mucenici din „Acta Sanctorum”, considerandu-l autentic. (Prof. Radu Vulpe, Prof. Ion Barnea, Pr. Prof. Ene Braniste, Pr. Ion Ionescu, Prof. Emilian Popescu, de la care citam:

„Pentru noi, romanii, Actul martiric al Sfintilor Epictet si Astion are o deosebita valoare, fiindca, In afara de cel care istoriseste patimirea Sfantului mucenic Emilian de la Durostor, este singurul cu care literatura hagiografica dobrogeana se poate mandri. El ne lumineaza pagini Intregi din viata religioasa a Dobrogei, In vremea cand crestinismul era nu numai persecutat, dar reactia oficialitatilor Impotriva lui atinsese cote maxime.” (din „Sfinti romani si aparatori ai Legii stramosesti”, Bucuresti, 1987).

(Un studiu asupra uneia dintre primele scrieri ale literaturii romane stravechi, despre "Patimirea Sfintilor Epictet si Astion" a Dr. Nestor Vornicescu)

Bibliografie selectiva:

– Hippolyte Delehaye, „Les Martyrs Epictète et Astion”, Bucuresti, 1928;

– Mitropolitul Nestor Vornicescu, „Primele scrieri patristice In literatura romana. Sec. IV – XVI”, Craiova, 1992;

– Prof. Emilian Popescu, „Sfinti romani si aparatori ai Legii stramosesti”, Bucuresti, 1987.

Pentru partea a V-a a documentarului, dati click AICI.

Mult-patimitorilor pentru Hristos, Sfintilor Mucenici Epictet si Astion, primiti acum aceasta rugaciune de la noi, cei ce plecam genunchii Inaintea sfintei voastre icoane si, precum ati luminat ochii orbilor si ati daruit vindecare slabanogilor, tot asa tamaduiti-ne si pe noi de toata neputinta trupeasca si sufleteasca. Paziti-ne de tot raul cel aducator de moarte trupeasca si sufleteasca si, din tot necazul, grabnic ne izbaviti, pe noi cei ce cinstim pomenirea voastra si marturisim minunile pe care, cu puterea Sfintei Treimi, le savarsiti, celor ce cu credinta, canta Lui Dumnezeu: Aliluia!