Sfantul Diadoh, episcopul Foticeii, 29 martie

Sfantul Diadoh, episcopul Foticeii, 29 martie

Despre viata Sfantului Diadoh nu au ramas marturii clare. Se stie doar ca a fost episcop al Foticeii In sec. V, autor al mai multor scrieri duhovnicesti, Intre care „Cuvantul ascetic Impartit In 100 capete”. Insa din aceasta scriere rezulta ca Sfintitul episcop a fost un mare ascet, lucrarea sa fiind citata, citita, circuland In manuscris, pentru talcuirile adanci si sfaturile practice, In sprijinul Incepatorilor vietii duhovnicesti, al celor aflati la mijlocul Incercarilor, ca si pentru cei apropiati de desavarsire.


Iata, spre exemplu, capetele 95 si 51, despre smerenie si rabdarea In nevointe:

„Smerita cugetare est un lucru greu de castigat. Cu cat este mai mare, cu atat se cer mai multe stradanii pentru dobandirea ei. Ea se iveste In cei partasi de sfanta cunostinta In doua cazuri si chipuri: cand luptatorul pentru evlavie se afla la mijlocul drumului experientelor duhovnicesti, el are un cuget mai smerit din pricina neputintei trupului sau a celor ce dusmanesc fara temei pe cei ce se Ingrijesc de dreptate, sau a gandurilor rele; apoi cand mintea e luminata de harul dumnezeiesc Intru simtire si siguranta multa, sufletul are smerita cugetare ca pe o Insusire fireasca, Intrucat, fiind plin de bunatate dumnezeiasca, nu mai poate sa sa se umple de slava desarta, chiar daca ar Implini neIncetat poruncile Domnului, ci se socoteste pe sine mai smerit decat toti, In urma Impartasirii de bunavointa dumnezeiasca.
Cea dintai smerita cugetare cuprinde de multe ori Intristare si descurajare. Iar cea din urma cuprinde bucurie Impreunata cu o sfiala plina de Intelepciune. Fiindca cea dintai se iveste, cum am zis, In cei ce se afla la mijlocul nevointelor, iar cea de-a doua se trimite celor ce s-au apropiat de desavarsire.

Cea dintai se Intristeaza deseori cand e lipsita de fericirile pamantesti. Cea de-a doua, chiar daca i-ar oferi cineva toate Imparatiile pamantului, nu se impresioneaza si nu simte sagetile cumplite ale pacatului. Caci fiind cu totul duhovniceasca, nu mai cunoaste deloc slava trupeasca. Dar tot cel ce se nevoieste a trebuit sa treaca prin cea dintai ca sa ajunga la cea de-a doua. Caci daca nu ne-ar Inmuia harul, aducand asupra noastra patimirile povatuitoare ca sa lamureasca voia noastra cea sloboda, nu ne-ar darui stralucirea smereniei de pe urma.”

„Domnul nostru Iisus Hristos, Invatatorul acestei sfintite vietuiri, a fost adapat cu otet In vremea patimilor de catre cei ce slujeau poruncii diavolesti, ca sa ne lase (Imi pare mie) o pilda Invederata despre dispozitia pe care trebuie sa o avem In timpul sfintitelor nevointe. Caci nu trebuie sa se foloseasca, zice, de mancari si bauturi dulci cei ce se lupta Impotriva pacatului, ci sa rabde mai degraba fara sovaire acreala si amaraciunea luptei. Dar s-a adaugat si isop In buretele ocarii ca sa ni se arate deplin modul In care ne putem curati. Caci acreala este proprie nevointelor, iar curatirea e proprie desavarsirii.”

Scrierea de 100 capete a Sfantului Diadoh al Foticeii este cuprinsa In Filocalia 1, fiind considerata „un tratat complet asupra vietii duhovnicesti, scris de un om care a practicat-o” (cf. notelor pr. prof. dr. Dumitru Staniloae).
Ea este precedata de 10 definitii ale Sfantului Diadoh, care au circulat si separat, drept cugetari scurte, pline de miez.

„1. Definitia credintei: cugetare nepatimasa despre Dumnezeu.
2. Definitia nadejdii: calatoria mintii spre cele nadajduite.
3. Definitia rabdarii: staruinta neIncetata de a vedea cu ochii Intelegerii pe Cel nevazut, ca vazut.
4. Defintia neiubirii de argint: a vrea sa nu ai bani, asa cum vrea cineva sa aiba.
5. Definitia cunostintei: a te uita pe tine cand te gandesti la Dumnezeu.
6. Definitia smeritei cugetari: uitarea atenta a ispravilor tale.
7. Definitia nemanierii: dorinta multa de a nu te mania.
8. Definitia curatiei: simtire pururea lipita de Dumnezeu.
9. Definitia iubirii: sporirea prieteniei fata de cei ce ne ocarasc.
10. Definitia desavarsitei desfatari In Dumnezeu: a socoti bucurie tristetea mortii.”

Sfantul Diadoh al Foticeii este cinstit de Biserica Ortodoxa la 29 martie, pentru scrierile care dovedesc dobandirea personala si constienta a harului Sfantului Duh.

© Lacasuri Ortodoxe

Lăcașuri Ortodoxe
Din decembrie 2006, Ortodoxie, Tradiție și Meșteșug: informări, articole, dezbateri, traduceri, transmisiuni live. Organizație non-profit care inițiază proiecte în sprijinul credincioșilor.
Puteți citi paginile rețelei web Lăcașuri Ortodoxe în sistem gratuit privat, accesul fiind destinat EXCLUSIV abonaților prin email.