publicat în: Arhivă

(21 noi) Scenarii deschise: Intrarea Maicii Domnului in Biserica – de-a dreapta lui Dumnezeu

Scenarii deschise: Intrarea Maicii Domnului in Biserica – de-a dreapta lui Dumnezeu

21 noiembrie, eveniment praznuit de Bisericile Ortodoxe: momentul in care prunca Maria va fi Inchinata lui Dumnezeu, din mainile parintilor sai – sfinti si ei – Ioachim si Ana.


O Icoana ce prezinta desfasurarea istorica a evenimentelor

Icoana Intrarii Maicii Domnului In Biserica ne descrie Inchinarea pruncei Maria, slujirii lui Dumnezeu, la varsta de doar trei ani.

Incredintata arhiereului Zaharia, care avea sa devina tatal Sfantului Ioan Botezatorul, a locuit In Sfanta Sfintelor din Templu, locul In care numai un arhiereu putea intra si, chiar si el, doar o singura data pe an.

Alaiul de tinere, care o Insoteste pe Fecioara, evidentiat In icoana, demonstreaza un obicei evreiesc al vremii, acestea fiind ilustrate cu lumanari aprinse, In maini.

Arhiereul Zaharia, Insusi, o primeste pe Fecioara, iar In plan secund, avansand si In timp, o vedem pe Pururea Fecioara, hranita de Inger. Painea cereasca Ii era adusa de Insusi Arhanghelul Gavriil. Practic, icoana ne va reflecta perioada vietuirii Mariei, pana la Buna Vestire, de la aducerea ei la Templu.

Profetii care vesteau evenimentul:

„Statut-a Imparateasa de-a dreapta Ta,
In haina tesuta cu aur si-n ape lucioase Invarstata.
Asculta, fiica, si vezi, si pleaca-ti urechea,
si uita poporul tau si casa parintelui tau,
ca Imparatul Iti va dori frumusetea,
ca El este Domnul tau. (…)

Slava fiicei Imparatului e toata Inlauntru,
Imbracata-n tesaturi de aur
si-n ape lucioase Invarstata.
Fecioarele ce-i urmeaza vor fi aduse Imparatului,
Tie Iti vor fi aduse cele ce-i sunt aproape;
In veselie si bucurie vor fi aduse,
aduse vor fi la templul Imparatului.” (Psalmul 44 al lui David, 9-15)

Interpretarea clara ne este punctata si de Sfantul Maxim Marturisitorul:

Citim aici un fragment din Psalm, care „ne Invata” despre „ducerea la Templu si asezarea la dreapta altarului, chiar In Sfanta Sfintelor – socotita, cu adevarat, a fi dreapta lui Dumnezeu.”

Fecioarele?
Fecioarele amintite sunt „atat cele care au Insotit-o” pe Pururea Fecioara Maria la ducerea la Templu, cat si „sufletele feciorelnice care au calcat pe urmele ei” – „prietenele ei”.

Mintea ta sa nu stea la poporul iudeilor si la casa parinteasca”, uitand tot ce este In lume, si Imbracand „cuget nou si nadejde tare” – doar asa Maria s-a facut vrednica de Maica a lui Hristos. Avea frumusetea placuta Imparatului.

Ce stim despre sederea In Templu?
Pentru a o vedea si Intelege, va trebui „sa urcam pe scara cerului”, caci dupa intrarea in Templu, prezenta ei aici „ramane mai nevazuta”, dar sporirea sa cu cugetul, „mai adanca”.

Asa „sporea si cresterea trupului, sporeau si randuiala si cunoasterea mintii”. „Primea Invatatura desavarsirii de la Ingerul, hranitorul ei”.

Dar profetia se desavarseste abia cand „va domni Impreuna cu Fiul sau preadulce, In Imparatia Sa fara de sfarsit si nepatrunsa”. Este specific lucrarii dumnezeiesti ca Inceputul sa fie Impletit cu sfarsitul: aici, sederea In Sfanta Sfintelor, cu sederea de-a dreapta lui Dumnezeu.

Si, pana la urma, o icoana facatoare de minuni…

In 1377, Cuviosul Varlaam are o viziune. Era ucenic al Sfantului Alexis, pe atunci Mitropolitul Moscovei. A pictat-o si apoi, imediat, a si fost asezata Intr-o biserica de piatra. Hramul bisericutei era „Intrarea Maicii Domnului In Biserica”. Facea parte din Manastirea Mantuitorului Hristos – Serpukov.

Acum, la fiecare 21 noiembrie, ne inchinam cu totii acestei icoane, cinstind evenimentul asa cum se cuvine.

Si aminteste Sfantul: „Mintea ta sa nu stea la poporul iudeilor si la casa parinteasca”
Si bibliografia:
– Biblia sau Sfanta Scriptura, EIBMBOR, 2001
– Trei vieti bizantine ale Maicii Domnului, Editura Deisis, 2001
– Iconografie bizantina cu privire la praznicul Intrarii Maicii Domnului in Biserica