Chemarea Episcopului este sa propovaduiasca Sfanta Scriptura

Chemarea Episcopului este sa propovaduiasca Sfanta Scriptura
Dr. Bradley Nassif

Scopul acestei scurte si incomplete reflectii este de a releva locul central pe care Sfanta Scriptura il ocupa in slujirea unui episcop. Scopul prezentarii nu este sa promoveze o perspectiva partizana asupra unor probleme care preocupa Biserica Ortodoxa – fie ea Biserica Antiohiana, Greaca sau cea din America. Articolul evidentiaza pur si simplu care trebuie sa fie… chemarea ierarhului.


Doresc sa subliniez ca articolul nu este o replica la dezbaterile recente ale episcopilor antiohieni sau ale Sfantului Sinod (al Bisericii Antiohiene). Este o reflectie permanent necesara si o declaratie pozitiva asupra lucrarii pe care un ierarh ar trebui sa o implineasca, indiferent de spatiul geografic sau de timpul istoric in care el traieste. Este de importanta vitala sa intelegem chemarea ierarhului deoarece in centrul ei se gaseste evanghelia Domnului nostru Iisus Hristos.

Misiunea apostolica a Episcopului
Misiunea apostolica a unui episcop din Biserica Ortodoxa rasariteana poate fi rezumata in cinci puncte.

1. Propavaduirea Evangheliei
Toti episcopii trebuie sa propavaduiasca si sa explice evanghelia lui Hristos, Bisericii si lumii.
La alegerea episcopilor, este important sa se aiba in vedere cunostintele lor despre Sfanta Scriptura si capacitatea lor de a comunica mesajul acesteia. Sfantul Ioan Gura de Aur este exemplul clasic in acest sens.
Toti episcopii trebuie sa pastreze evanghelia fara echivoc in centrul slujirii lor.
Ce este evanghelia? Ea este „vestea cea buna” ca Dumnezeu s-a intrupat in Iisus Hristos, a luat asupra Lui umanitatea noastra decazuta pentru a restabili comuniunea ei cu Dumnezeu si pentru a invinge pacatul si a birui asupra mortii. Dumnezeu a implinit acestea prin viata, moartea, invierea si inaltarea la cer a lui Hristos. Aceasta „veste buna” trebuie sa fie nucleul oricarei lucrari datatoare de viata din sanul Bisericii – in savarsirea tainelor si pe tot parcursul anului bisericesc.
Ierarhii trebuie sa propavaduiasca mesajul evanghelic si sa transmita invatatura lui tuturor preotilor si credinciosilor. Ei trebuie sa cheme cu fermitate pe oameni la pocainta si credinta si sa nu presupuna eronat ca oricine e crestin doar pentru ca se intampla sa se afle intre zidurile unei biserici ortodoxe.
De patru decenii sustin si voi continua sa afirm acest lucru pana la moarte: Cea mai urgenta nevoie in lumea ortodoxa actuala este nevoia unei misiuni interne agresive de convertire a celor ce se declara ortodocsi la credinta personala in Iisus Hristos. Mai presus de toate, ierarhii trebuie sa fie dascali, propavaduitori si evanghelisti ai Sfintei Scripturi. Aceasta este principala lor functie apostolica (vezi pct. 2).
Se impune deci, ca noi, mirenii, sa ajutam sa ii eliberam in mare parte de functii administrative si de conducere. Sarcinile de conducere trebuie indeplinite de ierarhi, insa ori de cate ori aceste sarcini solicita atentia mai mult decat propavaduirea evangheliei, noi, oamenii, infaptuim un mare pacat fata de episcopii nostri. Este sarcina noastra sa ii sprijinim pe ierarhi in chemarea lor apostolica eliberandu-i, pentru a se putea concentra pe propavaduirea Cuvantului lui Dumnezeu si invatarea si evanghelizarea altora.

2. Savarsirea tainelor Evangheliei
Ierarhii vor veghea asupra savarsirii Tainei Euharistiei si se vor asigura ca parohiile respecta intrutotul savarsirea tainelor. Acesta este un subiect complex, de aceea vom evita aici un comentariu teologic amplu. Este suficient sa spunem ca Sfintele Taine in Ortodoxie sunt taine ale evangheliei.
Vorbim mult despre Euharistie (si se cuvine sa fie asa), insa uneori uitam ca Euharistia isi are radacinile in Evanghelie. „Ori de cate ori mancati din painea aceasta si beti din paharul acesta, vestiti moartea Domnului, pana va veni El” (1 Cor. 11,26). Moartea, invierea si cea de-a Doua Venire a lui Iisus Hristos sunt chiar esenta acestei taine, lucru pe care ierarhul este chemat sa il propavaduiasca si sa-l savarseasca.

El este cel care anunta vestea cea buna a iubirii lui Dumnezeu daruita in mod suprem prin Fiul Sau, Iisus Hristos. Orice taina datatoare de viata a Bisericii comunica aceasta veste buna intr-un fel sau altul, iar datoria ierarhului este sa pastreze mereu evanghelia fara echivoc in mijlocul turmei pe care o pastoreste.
Esecul in pastrarea rolului clar si central al evangheliei este principalul motiv pentru care atat de multi dintre tinerii nostri sunt „credinciosi, dar pierduti”. Ei au cunostinta despre Dumnezeu dar au fost rareori indemnati sa faca din credinta Bisericii propria credinta, chiar daca au fost la slujbe toata viata. Episcopii (dar si preotii si mirenii) trebuie sa implineasca lucrarea unui evanghelist.

3. Pastrarea credintei, unitatii si disciplinei Bisericii
Pastrarea unitatii Bisericii in ziua de azi necesita acte de curaj si asumarea unor riscuri. Apararea evangheliei nu inseamna doar „respectarea liniei traditionale”. Ea inseamna si prevenirea decaderii spirituale si a ignorantei.
Recent, un crestin ortodox dintr-un alt stat al SUA m-a intrebat daca epistola catre Efeseni este parte a Bibliei. Am fost intristat ca mi s-a pus o astfel de intrebare. Tot ce ar fi trebuit sa faca aceasta persoana era sa deschida Biblia si sa vada cuprinsul acesteia. insa acesta este nivelul multora dintre credinciosii din lumea ortodoxa actuala. Nu este de mirare ca Sf. Ioan Gura de Aur declara „Necunoasterea Scripturii este izvorul tuturor relelor din Biserica.”

4. Oferirea unei pilde de sfintenie si viata implinita
Aceasta implica comportament si viata spirituala exemplare, ce sunt vocatia fiecarui crestin botezat – ierarh, preot sau mirean.
Un alt aspect al modelului episcopal este ca ierarhii sa renunte la dependenta de munca. Obiceiurile compulsive legate de munca distrug sanatatea spirituala si trupeasca, un lucru cu adevarat necrestinesc.

5. Reducerea distantei dintre ierarhi si turma lor
Valorile lumesti ale Imperiului Bizantin au patruns in slujirea episcopala dupa Caderea Constantinopolului (1453). Sub otomani, episcopii au inceput chiar sa poarte coroana imparatilor cazuti ai Imperiului Bizantin, fiind considerati conducatori politici si spirituali ai jurisdictiei lor. S-au introdus titulaturi ca Despot si Stapan. Iar hirotonirea unui episcop a ajuns sa fie numita intronizare. Toate acestea tin de politica bizantina.

Ne aflam astazi in mijlocul unei dileme. Avem o dorinta puternica de a-i onora si respecta pe episcopii nostri; insa nu dorim sa perpetuam fara voie o evanghelie lumeasca si politizata. Ce ar spune Iisus despre astfel de practici daca El ar trai azi? El a spus: „Si, care este mai mare intre voi sa fie slujitorul vostru” (Mat. 23,11) – nu un Despot sau Stapan intronizat.

Exista o cale mai crestineasca de a exprima dorinta noastra de a ne onora ierarhii?.
Adevarata chemare a slujirii episcopale este pastrarea Evangheliei cu claritate in centrul vietii Bisericii. Ar trebui poate sa analizam acele aspecte care in decursul istoriei s-au adaugat functiei episcopale si care au facut ca turma sa nu cunoasca vocatia de slujire a conducatorilor crestini.

Am impartasit cele cinci aspecte expuse mai sus, desigur incomplet, pentru ca noi sa putem pastra atentia asupra a ceea ce e important. Aceasta este chiar Vestea cea Buna a Evangheliei lui Iisus Hristos in viata Bisericii. Daca telul este evanghelia, atunci un mijloc esential spre atingereea acestui scop este pastrarea evangheliei fara echivoc in centrul misiunii apostolice a unui ierarh ortodox.

Dr. Bradley Nassif

Profesor de teologie – North Park University din Chicago, SUA – enorias al Bisericii Schimbarea la Fata din Warrenville, Illinois, Biserica Ortodoxa Antiohiana.


Trad. Rev. Dan SanduLacasuri Ortodoxe
Systematic Theology – Faculty of Orthodox Theology

www.dansandu.ro

Lăcașuri Ortodoxe
Din decembrie 2006, Ortodoxie, Tradiție și Meșteșug: informări, articole, dezbateri, traduceri, transmisiuni live. Organizație non-profit care inițiază proiecte în sprijinul credincioșilor.
Puteți citi paginile rețelei web Lăcașuri Ortodoxe în sistem gratuit privat, accesul fiind destinat EXCLUSIV abonaților prin email.