Argument:
Programul educational „O poveste despre…..apa” propune o noua abordare asupra cunostintelor si informatiilor referitoare la APA, accentuand importanta acesteia in existenta si evolutia vietii pe Pamant.
Programul isi propune, de asemenea, sa dezvolte ideea de conservare si protejare a mediului asa cum este ea perceputa de elevi. Pe parcursul celor opt intalniri lunare, elevii vor invata ca apa reprezinta o resursa pretioasa si indispensabila vietii terestre, ca ea poate da viata rocilor, le poate modela si transforma. De asemenea, vor „face cunostinta” cu tipurile de ”relief” create de apa si cu procesele ce insotesc apa in calatoria ei prin si pe Pamant.
Descriere: Programul educational „O poveste despre…..apa” este alcatuit dintr-o parte teoretica si una aplicativa. Partea teoretica isi propune definirea si explicarea unor notiuni stiintifice intr-un limbaj familiar, dar si indrumarea elevilor spre sursele directe de informare: dictionare, enciclopedii. La sfarsitul fiecarei lectii atentia copiilor va fi probata prin intermediul unor teste de tip grila sau intrebari cu raspuns deschis.
Partea aplicativa consta in realizarea “Enciclopediei curiozitatilor” care va cuprinde un numar de 10 lucruri neobisnuite, legende, ghicitori sau fabule despre subiectul prezentat in cadrul fiecarei lectii.Temele vor constitui o “provocare” adresata imaginatiei copiilor de a realiza desene, compuneri si prezentari pe baza informatiilor primite la lectie.
Finalizarea proiectului consta in realizarea unei diorame/prezentari cu tema: ”Influenta activitatilor umane asupra apei”.
In cadrul temei se va trata una din urmatoarele probleme: ”Poluarea”, ”Incalzirea globala” sau ”Defrisarea”, insistandu-se asupra unor aspecte precum:
· Definitie, surse, mod de manifestare;
· Localizarea fenomenului in spatiu si timp;
· Consecintele fenomenului asupra cantitatii si calitatii apei;
· Masuri de combatere.
Obiective:
– dezvoltarea capacitatii de intelegere a fenomenelor inconjuratoare pornind de la exemple relevante/studii de caz;
– folosirea cunostintelor acumulate in cadrul altor activitati pentru a dezvolta si sustine propriile ipoteze de lucru;
– cunoasterea, intelegerea si utilizarea in comunicare a noi termeni stiintifici;
Desfasurare:
Programul se desfasoara in perioada octombrie 2009 – aprilie 2010, urmand ca in luna mai sa aiba loc prezentarea proiectului final sustinut de fiecare clasa.
Target:
Proiectul se adreseaza claselor primare care au in programa lectii de stiinte ale naturii si stiinte ale pamantului.
Coordonatori:
Elena Tudor, asistent cercetare;
Tatiana Porumbescu, asistent cercetare;
Vlad Cioca, asistent cercetare.
Participarea la acest program se face prin rezervare la numerele de telefon:
Tatiana Porumbescu – 0766.66.42.84
Elena Tudor – 0764.47.67.22
Vlad Cioacã – 0745.63.93.20
Costul biletului este de 7 lei/elev.
Programul debuteazã pe 12 octombrie.
Calendar:
1.Octombrie:
Fulg, picatura, abur… ”hainele” apei in natura.
De ce este Pamantul o planeta pe care exista viata?
Sub ce forme apare apa in natura si de ce?
Poate apa modela relief deja existent pentru a crea …?
Cuvinte cheie: Stare de agregare, precipitatii, eroziune, transport, acumulare.
2.Noiembrie:
Carusel de forma si culoare… Circuitul apei in natura.
De ce si cum se deplaseaza apa? Cine o ajuta si cine-i sta in cale?
Cauzele transformarii in gheata sau vapori. Proprietatile apei…vizibile si invizibile.
Importanta circuitului apei in natura si fragilitatea existentei lui.
Cuvinte cheie: Geosfera, hidrosfera, Oceanul Planetar, gravitatie, procese de transformare.
3.Decembrie:
Titanii calatori… Ghetarii de calota.
Calatorie in timp: IceAge – Era de gheata;
Captivi in gheata – Mamutii „relictele” trecutului;
Oamenii gheturilor…….. mit sau realitate?
Cuvinte cheie: calota, banchiza, iceberg, glaciatiune.
4.Ianuarie:
O lume nemiscata…in miscare – Ghetarii alpini.
Ce este un gheatar, cum se formeaza si cum poate el transforma roca?
Despre ghetarii ”de munte”…. unde ii intalnim, cum se formeaza, cum se deplaseaza, ce se intampla cand se topesc?
”Omul din Alpi”, o mumie … inghetata!
Cuvinte cheie: morena, circ, crevasa, limba ghetarului, lac glaciar.
5.Februarie:
Raurile…arterele planetei Pamant.
Rauri magice, rauri sfinte… rauri de care se leaga existenta si evolutia oamenilor si a popoarelor…
Cat de bine le cunoastem, cum le folosim si le pastram?
Forma de varsare a raului: evantai sau umbrela?
Cuvinte cheie: apa curgatoare, ”anatomia” unui rau, bazin hidrografic, forma de varsare.
Studiu de caz: Delta Dunarii, formarea si evolutia Deltei;
„Explorator in Dobrogea” – importanta Dunarii in evolutia poporului roman;
Delta Dunarii – rezervatie a biosferei.
6.Martie:
Marea – sora cea mica a oceanului.
Ce este o mare si cat de ”mare” este?
Pot marile sã dispara? Marea Aral … o mare pierduta.
Mari ”curioase”: Marea Rosie, Marea Moarta, Marea Caspica.
Cuvinte cheie: apa statatoare, zona litorala, coasta, faleza si plaja – forme de ”relief” create de mare.
Studiu de caz: Marea Neagra – o mare …”continentala”.
· Comunicarea cu Oceanul Planetar;
· Cum este repartizata viata in Marea Neagra? – Prezenþa/absenta oxigenului;
· Curenti verticali/orizontali.
7.Aprilie:
Incursiune in minunata lume a pesterilor.
· Ce este relieful carstic?
· Care sunt conditiile necesare formarii si evolutiei lui?
· Tipuri de relief carstic: in interiorul Pamantului (pesteri, avene) si in exteriorul Pamantului (chei, canioane).
Cuvinte cheie: carst, stalactite, stalagmite, draperii, ghetari de pestera.
Studiu de caz: Pestera Scarisoara – Rezervatia de…gheata.
· Localizare, descriere;
· Particularitati: cel mai mare ghetar subteran din Romania;
· „Formatiuni” de gheata;
· Masuri de conservare.
8.Mai
Finalizarea programului educational „O poveste despre…..apa”.
Sustinerea proiectului – ”Influenta activitatilor umane asupra apei”.