publicat în: Arhivă

Vaticanul incearca sa reinvie Adoratia Euharistica. Conferinta academica

Vaticanul incearca sa reinvie Adoratia Euharistica

Timp de sapte secole, Adoratia Euharistica – o rugaciune rostita personal de credinciosul adorator care a ales sa ofere o ora saptamanal din viata sa “in prezenta lui Iisus din Euharistie” – a fost una dintre cele mai populare forme de devotiune ale Bisericii Romano-Catolice, cu accent pe rugaciuni si imnuri, un simbol distinctiv al identitatii catolice, informeaza Agentia de Stiri Lacasuri Ortodoxe.
Ca urmare a reformelor de modernizare a Conciliului Vatican II (1962-1965), practica a scazut, in special in Europa si SUA.

Dar, in ultimul deceniu, sub papii Ioan Paul al II-lea si Benedict al XVI-lea , Biserica incurajeaza puternic revigorarea acestei practici.

“Nimeni nu mananca acest Trup, daca nu l-a adorat inainte, fiind un pacat pentru noi sa nu-L adoram”, spunea Papa Benedict, citandu-l pe Sfantul Augustin, intr-un discurs in 2009, la Vatican.

in aceasta perioada, 20-24 iunie 2011, Universitatea Pontificala din Roma va gazdui o conferinta academica pe tema Adoratiei Euharistice, printre vorbitori aflandu-se sase Cardinali proeminenti care se vor concentra pe redescoperirea acestei practici, informeaza Agentia de Stiri Lacasuri Ortodoxe.

Cu toate acestea, unii teologi au obiectii, considerand-o o practica invechita si inutila, si avertizand ca aceasta poate duce la neintelegeri si la rasturnarea a zeci de ani de progrese in educarea catolicilor in ce priveste sensul Impartasaniei.

Adoratia euharistica a laicilor isi are originea in secolul XIII, ca substitut pentru primirea impartasaniei la Liturghie, a spus Mons. Kevin W. Irwin, decan al ?colii de Teologie si de Studii Religioase de la Universitatea Catolica din America.

In acelasi timp, a spus el, Biserica a incurajat de multe ori sentimentul de “nevrednicie personala” a credinciosului, pentru primirea Sacramentului (Trupul lui Hristos), multi rezumandu-se la asa-numita “comuniune oculara”.

Adoratia euharistica a mai fost, de asemenea, utilizata ca instrument de reafirmare a doctrinei “prezentei reale” a lui Hristos in Euharistie, a spus reverendul Richard P. McBrien, un teolog remarcat al Universitatii Notre Dame.

De exemplu, a declarat McBrien, devotamentul a crescut in cursul sec. XVI – XVII, Contra-Reformei, ca raspuns la argumentele unor reformatori protestanti cum ca Euharistia ar fi doar un simbol, si nu Trupul real al lui Hristos.

Reformele liturgice dupa Conciliul Vatican II au sporit foarte mult participarea laicilor la Liturghie, si prin urmare s-a simtit “necesitatea participarii la o rugaciune publica”. Acesta pare sa fie un “motiv de baza” in declinul practicarii rugaciunii Adoratiei Euharistice.

in enciclica sa finala, “Euharistia Bisericii” (2003), Papa Ioan Paul al II-lea a criticat aparitia unei “intelegeri foarte reductive a misterului euharistic”, care descurajeaza adoratia. El si Benedict au aprobat in mod clar aceasta practica.

McBrien recunoaste insa faptul ca unii catolici gasesc adoratia ca pe o “imbogatire spirituala”, dar a declarat ca multi specialisti in liturgica o vad ca pe “un pas inapoi spre Evul Mediu”.

“Se denatureaza sensul Euharistiei”, a spus McBrien. “Se erodeaza aspectul de comuniune, si se erodeaza imaginea de Messa a Euharistiei. Sfanta impartasanie este ceva care urmeaza sa fie consumata, nu adorata”.

Din acest motiv, McBrien mai declara ca practica ar trebui sa fie “tolerata, dar nu incurajata”, mai informeaza Agentia de Stiri Lacasuri Ortodoxe.