publicat în: Arhivă

ALBUM: Simfonia “Cantarea Treptelor” la Moscova – Mitropolitul Ilarion

ALBUM: Simfonia "Cantarea Treptelor" la Moscova – Mitropolitul Ilarion

In data de 5 aprilie 2010, la Biserica Mantuitorului Hristos – Sala Sinodului din Moscova, a fost pusa in scena Simfonia pentru cor si orchestra "Cantarea Treptelor", ca parte a celui de-al 9-lea Festival de Pasti. Compozitie a Mitropolitului Ilarion (compozitor al "Patimilor dupa Matei"), aceasta a fost interpretata de Corul Patriarhiei, Corul de Camera al Catedralei Smolnii din Sankt-Petersburg, Corul Teatrului Mariinskii si orchestra dirijata de Valerii Gergiev.


"Cantarea Treptelor” a fost compusa de Mitropolitul Ilarion (Alfeiev – de Volokamsk) in august 2008. Libretto-ul sau (textul) se bazeaza pe sapte psalmi din ultima parte a Psaltirii. Doi dintre acesti psalmi au subtitlul "Cantarea Treptelor", care a dat numele intregii compozitii. Simfonia este formata din cinci parti. Conceptul general dramatic este ascensiunea de la adancimile disperarii la inaltimile fericirii rugaciunii si laudelor inaltate lui Dumnezeu.

in prima parte a Simfoniei "Cantarea Treptelor" rasuna cuvintele din Psalmul 129: "Din adancuri am strigat catre Tine, Doamne!" (Ps. 130). Este unul dintre cei mai tristi psalmi, exprimand starea duhovniceasca a unei persoane aflata la marginea disperarii, care il cheama pe Dumnezeu in rugaciune de mantuire. Prima parte este compusa in forma passakalia, o variatie pe o tema invariabil repetata in bas.

A doua parte a Simfoniei "Cantarea Treptelor" se bazeaza pe Psalmul 121: “Ridicat-am ochii mei la munti, de unde va veni ajutorul meu", tema sa principala fiind increderea in Dumnezeu, Care il apara pe credincios de orice rau. Aceasta parte este compusa, sub forma unei fugi, pe tema tesuta dintr-o triada in C-minor.

A treia parte a Simfoniei "Cantarea Treptelor", scrisa pornind de la cuvintele Psalmului 136 "la raul Babilonului, acolo am sezut si am plans, cand ne-am adus aminte de Sion" este un apogeu liric al simfoniei. Psalmul 137 vorbeste despre soarta tragica a poporului evreu in timpul captivitatii babiloniene. Principalele teme sunt de nostalgie, juramant de credinta fata de patrie, amintiri ale cantecelor de acasa. Partea a treia este compusa intr-o formula de cuplet cu intensificari caracteristice la fiecare noua legatura. in conformitate cu versetul 2 al psalmului 136: "in salcii, in mijlocul lor, am atarnat harpele noastre", a fost adaugata o harpa orchestrei.

incepand cu a patra parte, pasul emotional al simfoniei "Cantarea Treptelor" se schimba, trecand de la o stare trista si lirica, la aceea a unei laude solemne exprimata in Psalmul 134: "Laudati numele Domnului, laudati slugi pe Domnul, Cei ce stati in casa Domnului, in curtile Dumnezeului nostru". in timp ce in primele doua parti orchestra prevaleaza, partea a patra este dominata de cor, orchestra completandu-l doar din spate. Vocile masculine si feminine canta in antifon.

Partea finala a simfoniei "Cantarea Treptelor" este scrisa pe seama cuvintelor celor trei Psalmi: 148, 149 si 150. Vocile corale avanseaza intr-un cantec recitativ al barbatilor si femeilor, in stransa armonie. Corul, ca si cum ar cantari cuvintele psalmului, merge o jumatate de ton mai sus cu fiecare fraza. Psalmul 150 mentioneaza instrumentele muzicale, deci ele intra in momentul in care apar mentionate. Simfonia este incheiata cu un repetat solemn si triumfator "Aliluia" (Domnul fie laudat!)

©traducere si redactare KSLCatalin / publicat in MONITOR Lacasuri Ortodoxe 14/2010