Unitatea Ortodoxiei amenintata de o invitatie a Patriarhului Ecumenic si de un Asezamant romanesc din Ierihon

Sursa: „Prezentul” – Grecia (15 mai 2011) / traducere: Centrul de Presa al Patriarhiei Romane

Rastignesc unitatea Ortodoxiei

„O scrisoare – invitatie a Patriarhului Ecumenic si un… asezamant din Ierihon ameninta sa arunce in aer unitatea Ortodoxiei….

…Si sa iasa cu rani grave din ultimele evenimente care au provocat tensiuni subterane in relatiile multor Biserici Ortodoxe locale cu Patriarhia Ecumenica si au dus la conflict deschis Patriarhia Ierusalimului cu Patriarhia Romana.

Pentru multa lume, ceea ce se intampla are aceeasi importanta. Si, desigur, in orice alta situatie, daca exista buna intentie aratata de toate partile, toate problemele ar fi fost solutionate intr-o singura zi. insa, asa cum spun clericii cu experienta, „spinii” care au aparut recent in relatiile dintre Biserici constituie motivele, in spatele carora, foarte probabil, se ascund alte planuri, coalitii straine si scopuri si intentii diferite.

Cu doua viteze

In zilele Pastilor, Patriarhul Ecumenic a invitat pe intaistatatorii Bisericilor Alexandriei, Antiohiei, Ierusalimului si Ciprului sa participe la o consfatuire care va avea loc la Fanar, avand ca tema principala evolutiile din Orientul Mijlociu. Si in afara de evenimentele si datele noi din Orientul Mijlociu, la Sinodul intaistatatorilor care va avea loc la sfarsitul lunii august se va discuta si despre Sinodul „Panortodox” care este in pregatire, despre strategia pe care o arata Biserica Rusiei, dar si despre conflictul recent care a izbucnit intre Biserica Ortodoxa Romana si Biserica Ierusalimului.

Supararea provocata de publicarea scrisorii Patriarhului Bartolomeu a fost mare, mai ales intre intaistatatorii celorlalte Biserici Autocefale care nu au fost invitati la Sinod. Dreptul de participare, conform Patriarhiei Ecumenice il au numai Bisericile intemeiate de Sinoade Ecumenice. Se sustine ca Patriarhia Ecumenica, prin aceasta miscare, separa Bisericile Ortodoxe in Biserici „cu doua viteze” si nu favorizeaza deloc unitatea ortodocsilor. Unii arhierei fac comentarii (pe aceasta tema) ca nu este cu putinta ca Fanarul sa separe conducatorii Bisericilor in intaistatatori si… mai putin intaistatatori. Si, in special, atunci cand, mai inainte s-au discutat probleme atat de mari la ultima intalnire interortodoxa desfasurata la Geneva, cum este tema Autocefaliei Bisericilor. „intaistatatorii care vor participa nu reprezinta nici a zecea parte din credinciosii ortodocsi”, zicea un mitropolit cu numeroasa turma de credinciosi in strainatate. Prin aceasta miscare, Patriarhia anuleaza sinodalitatea si creeaza un precedent negativ, care poate rupe iremediabil unitatea Ortodoxiei.

Pentru un camin…

Cealalta problema grava care a separat in doua tabere comunitatea Ortodoxa din intrega lume este disputa izbucnita intre Patriarhia Ierusalimului si Patriarhia Romana. in urma cu cateva zile, Patriarhia Ierusalimului a ajuns pana la extrem si a intrerupt comuniunea cu Patriarhia Romana, caterisind pe reprezentantul Bisericii Romane in Tara Sfanta. Ierusalimul a acuzat pe romani ca au intrat pe teritoriul lui. Patriarhia Ierusalimului a trecut la luarea celor mai dure masuri intre Biserici Ortodoxe, prin intreruperea comuniunii. Si asta – zic cei care cunosc bine, problemele, – in primul rand ca sa nu le vina si altor Biserici (mai ales rusilor) pofta de a avea pretentii asemanatoare. Teofil, Patriarhul Ierusalimului, nu a acceptat cererea Patriarhului Daniel al Romaniei, de a-si da binecuvantarea pentru slujirea in locasul de inchinare si functionarea caminului Bisericii Romane, pe teritoriul jurisdictiei Ierusalimului. Din partea Sa, Patriarhul Romaniei Daniel a acuzat pe Patriarhul Teofil de tratarea problemei cu prea multa usurinta, sustinand ca ridicarea caminului si a bisericii a pornit pe la mijlocul anilor ‘90 si ca Patriarhul de atunci al Ierusalimului, Diodor, fusese de acord, in aceasta privinta, cu Patriarhul Romaniei, Teoctist. Este rau – se vorbeste la Patriarhia Romana – ca Patriarhul Ierusalimului s-a grabit si nu a asteptat sa se gaseasca o solutie acceptata in comun, din moment ce se convenise sa aiba loc o intalnire comuna a reprezentantilor celor doua Biserici, la sfarsitul lui mai”.

Sursa: „Prezentul” – Grecia (15 mai 2011) / traducere: Centrul de Presa al Patriarhiei Romane

related articles?(EDIFICARI… pe larg) Asezamintele romanesti din Tara Sfanta

?PS Ciprian relateaza istoricul asezamantului de la Ierihon

?PS Ciprian Campineanul, despre decizia “extrema” a Patriarhiei Ierusalimului de a intrerupe comuniunea cu Patriarhia Romana. Asezamantul romanesc de la Ierihon

?Patriarhia Romana “surprinsa”: Patriarhia Ierusalimului a intrerupt comuniunea cu Patriarhia Romana. Asezamantul romanesc de la Ierihon

?VIDEO reportaj: LUMINA SFANTA de la IERUSALIM, asa cum apare Ea

?Patriarhul din spatele usilor inchise din Ierusalim: Irineos

?In Ierusalim a fost descoperita o strada din perioada bizantina

Lăcașuri Ortodoxe
Din decembrie 2006, Ortodoxie, Tradiție și Meșteșug: informări, articole, dezbateri, traduceri, transmisiuni live. Organizație non-profit care inițiază proiecte în sprijinul credincioșilor.
Puteți citi paginile rețelei web Lăcașuri Ortodoxe în sistem gratuit privat, accesul fiind destinat EXCLUSIV abonaților prin email.