publicat în: Arhivă

Icoana Maicii Domnului Rugul aprins, 4 septembrie

Icoana profetiilor Implinite, ocrotitoare de incendii si traznete

Prima Icoana a „Rugului aprins” se presupune a fi fost pictata la manastirea Sfanta Ecaterina din Sinai, dat fiind faptul ca altarul acestei biserici este ridicat pe radacina rugului stravechi, unde Moise a vorbit cu Dumnezeu. Icoana Il cuprinde pe Profetul Moise, descaltat de sandale, Inaintea rugului care nu se mistuia In flacari, precum toate icoanele „Rugului aprins” („Neopalimaia Kupina”) mai vechi.


Data de sarbatorire din 4 septembrie, pentru Icoana „Rugului aprins”, existenta In sinaxarele ruse, a fost stabilita In cinstea Sfantului Profet Moise, celebrat In aceasta zi de toate Bisericile Ortodoxe, cel care s-a Invrednicit sa vada rugul nears, simbol al mantuirii oamenilor prin Fiul lui Dumnezeu Intrupat din Pururea Fecioara Maria.

De la Sinai, tipul Icoanei s-a raspandit In toata lumea ortodoxa, pe parcursul vremii devenind din ce In ce mai complex. In prezent, o icoana facatoare de minuni „Neopalimaia Kupina” se afla la Moscova, chiar In biserica Rugului aprins (nears).

Realizarea Icoanei „Rugul aprins” are la baza relatarea biblica a Vechiului Testament, despre minunea rugului In flacari, care nu ardea:

„?i departandu-se (Moise) odata cu turma In pustie, a ajuns pana la muntele lui Dumnezeu, la Horeb; iar acolo i s-a aratat Ingerul Domnului Intr-o para de foc, ce iesea dintr-un rug; si a vazut ca rugul ardea, dar nu se mistuia.” (Iesire 3, 1-2; vezi si 3, 3-6) Din mijlocul rugului i-a vorbit Dumnezeu Insusi, Moise acoperindu-si fata si descaltandu-se de sandale, In semn de respect, dupa cum i s-a poruncit. Moise a fost Instiintat ca Ii va conduce pe evrei la izbavirea din robia egipteana, iar Domul i-a spus numele Sau: „Eu sunt Cel ce sunt”. (Iesire 3, 14)

Biserica a considerat dintotdeauna imaginea rugului nears ca prefigurare a Maicii Domnului – Theotokos, care Il naste pe Mantuitorul lumii, ramanand Fecioara si dupa nastere. Aceasta idee a patruns si In imnele bisericesti, dar si In iconografie. „Asa cum rugul arde si nu este ars, asemenea Fecioara Te-a nascut pe Tine”, canta biserica noastra.

In ceea ce priveste Icoana, aceasta cuprinde o stea cu opt colturi, In centrul careia se afla Maica Domnului cu Pruncul. Patru dintre colturile stelei sunt rosii, sugerand focul, iar patru sunt verzi, sugerand rugul pastrat neatins de foc. Pe fiecare colt al stelei este zugravit ceva: pe cele rosii, simbolurile biblice ale celor patru evanghelisti: Ingerul (Sfantul Evanghelist Matei), leul (Sfantul Evanghelist Marcu), boul (Sfantul Evanghelist Luca) si vulturul (Sfantul Evanghelist Ioan), dupa cum sunt indicate la Iezechiel 1, 10 si In Apocalipsa 4, 7.

Ei sunt Inchipuiti In jurul Maicii Domnului, pe colturile rosii, Intrucat sunt cei care au scris despre viata lui Hristos, Cel plamadit In pantecele „nears” de focul dumnezeiesc, al Fecioarei Maria.
In colturile verzi ale stelei sunt reprezentati Sfinti Ingeri, a caror Imparateasa este Nascatoarea de Dumnezeu.

Cu timpul, Icoana a devenit din ce In ce mai complexa. Pe margine au aparut (In afara stelei): Intr-o parte, Proorocul Moise, Sfinti arhangheli si rugul (Iesire 3, 2); In alt colt Profetul Isaia si serafimi cu carbunele aprins din profetia sa (Isaia 6, 7); In altul, Profetul Iezechiel si poarta prin care numai Domnul poate intra, profetie a acestuia (Iezechiel 44, 2) si In ultimul colt, patriarhul Iacob cu scara sa (Facere 28, 12). Maica Domnului tine, In centru, scara lui Iacob de dimensiuni micsorate, care urca de la pamant la cer, pe cei credinciosi. In unele reprezentari iconografice ale acestui tip apare si „mladita lui Iesei” (Isaia 11, 1), mai exact arborele genealogic al Mantuitorului din care rasare „Vlastarul” divin.

Se cunoaste o istorie veche, despre un incendiu care cuprinsese mai multe cladiri din lemn. In mijlocul focului, o batrana statea In fata casei sale, tinand In mana o Icoana „Rugul aprins”. A doua zi, s-a vazut ca doar casa femeii era neatinsa, In timp ce toate celelalte arsesera din temelii. Acest lucru explica faptul ca Icoana este considerata ocrotitoare de incendii.
Exista o slujba speciala In cinstea acestei Icoane, la Inceputul careia se mentioneaza: „Aceasta slujba este cantata la Muntele Sinai, ori de cate ori este vreme de furtuna”. Precizarea e motivata de faptul ca Icoana „Rugul aprins” ocroteste si de traznete, nu numai de incendii.

„Dintr-o Maica de-a pururi Fecioara
asa S-a zamislit, S-a Intrupat,
Cel ce a pazit nevatamat!
trupul Rugului de para.
Cuvant de rostit S-a facut
Numele Domnului de slava
Dumnezeul cel nevazut
ce-n inima focului s-a ghicit,
Fata Frumusetii ceresti
Chipul cel nemarginit
pe Sine S-a Incaput
cu masura S-a masurat
si aievea Cel nenumit
aici, printre noi S-a aratat…”

(fragment din „Imnul Acatist la rugul aprins al Maicii Domnului”, Ieroschimonah Daniil – Sandu Tudor)


© Copyright Lacasuri Ortodoxe