O multime de noi convertiri, inspre o biserica “veche” traditiile ortodoxe, datand de secole, atrag noi membri in Texas

Biserica Sfantul Iona din Houston Texas

Ca multi dintre enoriasii sai, Parintele Richard Petranek a ajuns la Ortodoxie, cautandu-si originile.

Dupa 30 de ani de preotie In Biserica Episcopala (ramura a Bisericii Anglicane, prezenta mai ales In SUA – n.r.), Petranek s-a convertit la Ortodoxie, alaturandu-se Bisericii Ortodoxe Antiohiene si slujind astfel – In vestul Houston-ului – Intr-o noua parohie aflata In ascensiune si formata, aproape In totalitate, din persoane proaspat convertite la “vechea credinta”. (dupa un articol de Kever Jeanie, Houston Chronicle, foto – Mich.Paulsen)

©traducere si redactare pentru Lacasuri Ortodoxe: KSLCatalin


"Cele mai multe persoane vin pentru siguranta si stabilitate", a spus el. "Ceea ce se predica astazi In Biserica Ortodoxa, s-a predicat si acum 500 de ani – la fel acum 1.000, sau 1500 de ani…"

Intr-o perioada In care cele mai multe biserici crestine Isi pierd membrii, Biserica Ortodoxa Rasariteana – care Isi are propriile radacini In biserica descrisa de Noul Testament – este In crestere, atat In Houston, cat si pe Intreg teritoriul Statelor Unite.

Cifrele oficiale sunt Inca mici: recensamantul din 2010 estimase la aproximativ 32.000 de ortodocsi, numarul practicantilor din Texas. Acelasi recensamant avea sa Inregistreze un numar de peste 1 milion de ortodocsi practicanti la nivel national, desi estimarile neoficiale ofera cifre cu mult mai mari. Numarul de parohii ortodoxe din SUA, cu toate acestea, a crescut cu 16 procente In ultimul deceniu.

In Houston si In suburbiile acestuia, cresterea numarului de convertiri a fost mult mai mare, alimentata fiind, mai ales, de imigratia din Europa de Est si din Orientul Mijlociu.

"Am fost uimiti ca o astfel de biserica Inca exista si ca niciodata aceasta nu s-a schimbat", a declarat Lana Jobe, care Impreuna cu sotul ei, Lloyd, au parasit biserica baptista pentru a se alatura, In urma cu 4 ani, parintelui Petranek, din Biserica Ortodoxa Antiohiana Sfantul Pavel. "Un moment extrem de important pentru noi!"

Biserica Sfantul Iona Houston Texas

Accentul pe traditie

Pentru “outsideri” (cei din afara), prima dovada ca ceea ce se afla In interior nu este o minciuna, consta adesea In arhitectura, majoritatea bisericilor fiind construite In stil neo-bizantin, acoperite cu cupole aurite, facandu-se remarcate Intr-un oras al zgarie-norilor eleganti si al centrelor comerciale.

In timpul slujbelor, enoriasii stau In biserica, In timp ce preotul se roaga pentru intervale lungi de timp In Sfantul Altar, cu spatele la credinciosi. (Toti preotii ortodocsi sunt barbati.) Credinciosii Isi fac semnul Sfintei Cruci pe parcursul rugaciunilor, sarutand icoanele lui Hristos si ale sfintilor, iar uneori chiar si potirul si vesmintele parintelui.

"Pare destul de ciudat pentru cei din bisericile netraditionale", a declarat parintele John Salem, preot la Biserica antiohiana Sfantul Gheorghe, in cadrul Universitatii de Vest. "Daca vii dintr-un mediu non-liturgic, experienta aceasta poate fi de-a dreptul coplesitoare".

Dar pentru noii convertiti, traditiile par sa fie principala atractie.

"Cred ca oamenii s-au saturat de combinatia dintre cult si modernism", a declarat Frank Schaeffer, un romancier care s-a convertit la Ortodoxie cu 20 de ani In urma, parasind Biserica Evanghelista.

"Se pare ca s-au plictisit de ceremonii care sa semene mai mult cu MTV sau Disney Channel, si se Indreapta catre ceva care sa Ii transpuna Inapoi, undeva In trecut", a spus Schaeffer, fiul lui Francis Schaeffer – teolog crestin si autor al unor cunoscute carti, din care amintim: “Dansand de unul singur: In cautarea Dreptei Credinte In epoca falselor religii” si “Rabdare cu Dumnezeu: Credinta pentru atei”. "In Biserica Ortodoxa, oamenii nu vin pentru preot, ci pentru Sfanta Liturghie."

Lana Jobe puncteaza altceva: "Vedeti biserici divizate, din motive doctrinare", spune ea. "In biserica baptista, de exemplu, exista Baptistii de Sud (baptistii din Texas) unde domina controversele, mai presus de adevarurile biblice, dupa cum vedem si cazul homosexualitatii. Tot felul de probleme apar, iar acestia schimba regulile bisericii In functie de dorintele lor. Noi nu trebuie Insa, sa votam pentru nimic, totul a fost stabilit de la bun Inceput".

Tamaduire spirituala

Ben si Connie Harrison au fost anglicani de-a lungul vietii, dar au Inceput o noua cautare dupa ce Biserica lor s-a scindat, In urma hirotoniei unui episcop gay, In 2004.

Dupa ce au aflat de Biserica Ortodoxa, Ben Harrison a spus: "a fost, nu atat o fuga de la (Anglicanism – n.r.), cat mai mult o miscare spre (Ortodoxie – n.r.). Asa am simtit ca este corect, sa ne Indreptam pasii spre Biserica crestina originala.”

In unele parohii, numarul de convertiti depaseste jumatate din totalul enoriasilor.

Dar Alexei Krindatch, cercetator consultant la Conferinta Permanenta a Episcopilor Ortodocsi Canonici din America, asigura ca imigratia este o parte importanta a Ortodoxiei si, In plus, o alta realitate este faptul ca copiii crescuti In Biserica Ortodoxa Isi pastreaza credinta In numar mai mare decat In cazul celorlalte Biserici crestine.

Parintele John Whiteford, preot la Biserica Ortodoxa Sf. Iona (Texas), a declarat ca numarul convertitilor sai depaseste jumatate din totalul enoriasilor.

El Insusi s-a convertit dupa Intalnirea cu un preot ortodox, In timp ce Isi desavarsea studiile pentru a deveni pastor Nazarinean (ramura a Bisericii Evangheliste, aparuta In America In secolul al XIX-lea – n.r.).

Multi alti membri au provenit din biserici evangheliste, despre care Whiteford spune ca nu se simteau Impliniti. "Totul e modern, practic tot ce se face acolo este nou", a spus preotul referindu-se la acestea. "Dezradacinarea aceasta Ii face pe oameni pur si simplu sa nu se simta confortabil". Nu toata lumea Ii Impartaseste, Insa, convingerile. Se remarca, Intr-adevar, astazi, faptul ca Biserici mari, precum Biserica Lakewood, sau Fratia Woodlands au devenit cunoscute chiar prin Imbunatatiri de tip high-tech – pastori care atrag prin muzica contemporana sofisticata, servicii modernizate – determinand astfel ca numarul credinciosilor evanghelisti sa creasca, depasind mult alte confesiuni. Dar, sa ne gandim bine, spune parintele John Salem, “bisericile ortodoxe, cu ritualurile, icoanele si sfintele odoare, le pot oferi oamenilor hrana spirituala, de care ei au atata nevoie”.

"Frumusetea lacasului ortodox este, de asemenea, parte din aceasta hrana", conchide el. "Oamenii vin, de-a dreptul si nu pot spune decat unul dintre cele mai simple cuvinte:…Wow!”.

articol publicat in paginile scrise MONITOR Lacasuri Ortodoxe® nr. 54/2011

Lăcașuri Ortodoxe
Din decembrie 2006, Ortodoxie, Tradiție și Meșteșug: informări, articole, dezbateri, traduceri, transmisiuni live. Organizație non-profit care inițiază proiecte în sprijinul credincioșilor.
Puteți citi paginile rețelei web Lăcașuri Ortodoxe în sistem gratuit privat, accesul fiind destinat EXCLUSIV abonaților prin email.