publicat în: Arhivă

Raspunsul Editurii Sf. Mina la Raportul Pro Europa (partea I)

Manualul-de-Religie-pg50.png Mesajul Editurii Sf Mina, partea intai:

"Pace si liniste sufleteasca va uram la Inceputul postului crestinilor ortodocsi

Catre membrii devotati ai Ligii Pro Europa, „interesati", In mod special, de „interesul superior al copilului". Catre toti cei din mass-media care au preluat In mod exclusiv doar informatia din Raportul Pro Europa.

Catre toate vip-urile din mass-media, care, In mod cu totul neprofesionist, au preluat, fara sa verifice, acuzatiile membrilor Ligii Pro Europa, au trunchiat, au exagerat si deformat informatiile, crezand ca rezolva „interesul superior al copilului"…

In urma analizarii textului incriminator al Ligii Pro Europa fata de calitatea manualelor de religie, autorii din Iasi, va roaga sa raspundeti la urmatoarele probleme, pentru a putea sa ne situam pe o discutie profesionista, aplicata precis la problemele vizate de domniile voastre, si nu speculatii, In termeni „alesi" special, frumos Insirati, ce pot suna, la prima vedere (nu si la a doua) destul de bine si convingator pentru vei neavizati…

Deci : Sa ne lamurim ce Inseamna un Invatamant religios confesional si unul neconfesional, cum Il doriti Dumneavoastra. Convingerea noastra este ca Invatamant religios nu poate fi decat confesional, altfel nu este Invatamant religios, ci, poate cultura civica, etica…morala atee sau nu… Dar, si aceste discipline se origineaza, prin regulile pe care le promoveaza, In normele moralei crestine, chiar daca nu recunosc acest aspect, sau nu-l subliniaza!

Trebuie sa explicam celor interesati ca a promova un Invatamant religios, confesional, Inseamna a asigura dreptul elevilor de a-si cunoaste, In primul rand, propria credinta, sau credinta poporului In care s-au nascut, chiar daca nu sunt practicanti ai acelui cult. Doar cunoscand aceste aspecte, elevul va putea sa Isi explice, In timp, multe aspecte ale vietii particulare din familie, din viata omului, aspecte ale vietii sociale, comportamente de grup, probleme culturale, opere de arta de inspiratie religioasa, traditii si sarbatori, practici religioase, atitudini si convingeri, manifestari religioase singulare sau colective, etc. Toate acestea, pentru ca viata si coeziunea dintre oameni, popoare, dar si intoleranta, disputa din sanul comunitatilor, au la baza, de cele mai multe ori, aspecte pe fond religios.

Celor care nu stiu, din punct de vedere logic si didactic, pentru a Invata sa compari doua aspecte, fenomene, deci si religii, trebuie sa le cunosti pe fiecare separat. Prin urmare, numai cunoscand Invataturile de credinta ale Bisericii In care te-ai nascut, poti apoi sa te raportezi la credintele celorlalti. ?i asta In cazul In care vrei sa cunosti si principiile/dogmele credintei celuilalt, la care si el tine si le promoveaza In viata cotidiana, marturisindu-si astfel propria credinta.

Oare interzicerea predarii religiei nu este un act mai mult decat nedemocratic si discriminatoriu, daca Il lipsim pe elev de informatia la care ar trebui sa aiba acces, fara obligatia de a si deveni adept al Invataturilor? Celelalte discipline (matematica, fizica, chimia, biologia, istoria, geografia, etc.) nu pot sa fie la fel de neplacute pentru elevi? Ce aspect le confera intangibilitatea si obligativitatea de a fi studiate? Cu ce sunt mai formative si mai importante In formarea personalitatii elevului si a dezvoltarii competentelor sale de integrare sociala? Asa cum matematica nu Isi propune ca toti elevii care o studiaza sa devina matematicieni, limba romana nu ar putea sa Isi propuna sa faca din toti elevii scriitori, nici religia nu poate sa-si fixeze ca obiectiv ca toti elevii sa devina calugari si nici macar practicanti ai credintei care se transmite, se propune si nu se impune! Este greu de Inteles de catre cei care nu vor decat sa gaseasca cu orice pret, In predarea religiei, numai negativul.

Celor care sugereaza/propun ca alternativa la Invatamantul religios confesional, studierea Istoriei comparate a religiilor, le repetam argumentul de mai sus: pentru a se ajunge la acest nivel de studiu, elevul, omul, trebuie sa Isi cunoasca propria religie si apoi religia celuilalt. Numai dupa ce cunosti aspectele fundamentale ale credintelor religioase, poti sa faci asocieri, sa compari, sa formulezi orice alta apreciere. Numai In cunostinta de cauza se pot stabili asemanari, deosebiri si implicit sa se formeze disponibilitatea de a respecta credinta, preocuparile religioase, traditiile religioase, convingerile semenului, sa se formeze ceea ce numim atitudine toleranta, ecumenica, de acceptare a diferentelor, ca unitate In diversitate.

Prin urmare, nu poate exista Invatamant religios decat confesional! Daca sunt si alte discipline care pot forma caractere morale fara Hristos ca model Suprem, asta e treaba altora care sustin acest lucru, asteptam demonstratii si, oricum, nu face subiectul discutiilor de aici. Poate reprezentantii Ligii ne prezinta metode alternative de educatie morala, dar nu numai la modul declarativ. Ar fi interesant sa aflam cum poate arata textul unei lectii de educatie religioasa si aplicatiile acestuia, fara modelul Hristos, fara prezentarea binelui si a raului din viata cotidiana, fara aducerea si accesibilizarea, la viata copilului, a tanarului, a Invataturilor biblice, fara a ne raporta, macar si un moment din lectie, la Invatatura Bisericii, la ceea ce au facut sau cum au crezut, gandit, actionat Inaintasii nostri.

Repetam: Daca se poate, atunci acea disciplina este altceva, dar nu religie… ?i observam ca raportorii doresc acest „altceva" Inca vag, imprecis…

Asteptam, cu interes, ca Liga sa editeze rapid si la obiect un astfel de manual, dar sa treaca prin toate cerintele la care au fost supuse manualele noastre, adica:

– respectarea cu strictete a unei programe scolare, aprobata de forurile competente;

– respectarea stricta a tuturor pasilor impusi de regulamentul de licitatie si concurs prin care s-a trecut, pana la aprobarea si primirea bunului de tipar;

– sa faca dovada unui punctaj apropiat de maxim, ca al nostru, In care, daca nu cred, sa gaseasca argumente pentru a anula competenta tuturor celor care au corectat, punctat si permis aparitia acestor manuale atat de „periculoase" .

Invitam, pe toti reprezentantii mass-media care au preluat, fara sa verifice, criticile aduse manualelor noastre de reprezentantii Ligii, sa deschidem cartile la paginile si problemele incriminate. Inainte de aceasta, sa vedem Insa ce au avut In vedere autorii atunci cand au elaborat Manualul de Religie Crestin-Ortodoxa, clasa I.

Fiecare lectie, exceptand lectiile de evaluare, au In componenta doua pagini, In oglinda. Prima pagina, care are un continut strict informativ, Incearca sa familiarizeze copilul (mai ales prin imagini, deoarece copiii nu stiu sa citeasca) cu noile notiuni. A doua pagina Incearca sa surprinda aspecte din viata de zi cu zi a elevului prin care sa se ilustreze ceea ce tocmai s-a Invatat, iar la finalul lectiei este un cuvant de Invatatura care Incearca sa esentializeze mesajul lectiei.

Sa analizam acum fragmentele, intentionat trunchiate, „analizate" de Liga Pro Europa. Manualul de Religie. Cultul ortodox. Clasa I, Editura Sf. Mina Iasi, autori Camelia Muha, Maria Orzetic, Elena Mocanu, aprobat de MEC cu Ordinul nr. 4177/02.07.2004, la paginile 50-51, sub titlul Faptele rele – Incalcarea voii lui Dumnezeu, prezinta pentru copii imagini cu fapte considerate de autoare ca „fapte rele": „sa nu-ti faci cruce trecand In fata unei biserici, sa te urci In copaci, sa dormi duminica pana la ora zece dimineata, sa te joci cu mingea In clasa sau pe strada" – fapta a carei urmare este pedeapsa divina – „te calca masina" (!). (Liga Pro Europa)

Manualul-de-Religie-pg50.pngManualul-de-Religie-pg51.png

Nicaieri In manual nu sunt folosite cuvintele: pedeapsa divina asupra copiilor

(singurele lectii In care apare sintagma pedeapsa divina sunt Noe si potopul si Cain si Abel, unde se relateaza textul scripturistic). Fiind o ora de religie crestin-ortodoxa, profesorul este obligat sa-l Invete pe copil normele pe care trebuie sa le respecte un crestin-ortodox. Astfel, este o lipsa de respect fata de Dumnezeu sa nu-ti faci semnul Sfintei Cruci cand treci pe langa Casa Sa sau sa dormi duminica, In timpul Sfintei Liturghii, cand membrii unei comunitati crestin-ortodoxe se afla la slujba. Este un fapt rau sa furi, sa joci fotbal In clasa sau sa te bati cu colegii. De asemenea, natura trebuie ocrotita, neavand voie sa o distrugem, rupand copacii.

Dupa ce profesorul citeste textul lectiei: Il discuta cu elevii si Incearca sa-i constientizeze ca exista o consecinta fireasca dupa fiecare fapta rea facuta. De asemenea, discuta si despre responsabilitatea fiecarui elev atunci cand face o fapta rea. De aceea, pe pagina a doua sunt doua aplicatii care Incearca sa surprinda fapte rele pe care le fac copiii la varsta de 6-8 ani.

Se stie ca la varste mici, copiii au tendinta sa nu spuna adevarul atunci cand gresesc si de foarte multe ori copiii nu-i asculta pe parinti.

OARE NU TO?I P?RIN?II I?I INVA?? COPIII S? NU MINT? ?I S? NU SE JOACE PE STRAD?, C?CI POT FI ACCIDENTA?I?

DE UNDE ABERA?IA, PRELUAT? DE TOAT? MASS-MEDIA, C? DAC? NU I?I FACI SEMNUL SFINTEI CRUCI, TE CALC? MA?INA???

Manualul-de-Religie-pg23.png

In acelasi manual de Religie.Cultul ortodox.Clasa I, de la Editura Sf. Mina, Iasi, li se spune copiilor explicit ca daca fac vreun lucru gresit vor fi pedepsiti: „Neascultarea se pedepseste!". Iar pedepsele sInt violente. Manualul contine imagini cu copii pedepsiti violent, pentru fapte Insa benigne. La pagina 23, vedem Intr-o poza o fetita jucIndu-se, iar apoi In imaginea imediat urmatoare este prezentata consecinta nefasta a acestui lucru, fetita este la pat, sub observatia medicului. Morala indusa copiilor este una Intemeiata pe frica de pedeapsa violenta. (Liga Pro Europa)

Evident, acuzatia nu-si are rost, caci fotografia a fost luata trunchiat. In lectie ni se vorbeste despre un fapt biblic si anume despre momentul cand Adam si Eva nu L-au ascultat pe Dumnezeu. Consecinta neascultarii lor a fost alungarea din Rai… S-a luat iar un exemplu din viata cotidiana a elevilor pentru a ilustra ce Inseamna neascultarea si urmarea acesteia. Daca nu Iti asculti parintii si te joci In locuri periculoase, poti sa te accidentezi. In cea de-a doua aplicatie, copiii sunt Invatati sa reziste ispitei (asa cum nu au facut-o Adam si Eva) de a-si Insusi ceea ce nu le apartine.

La pagina 49 a aceluiasi manual, o alta imagine violenta prezentata de o poezie Indoielnica semnata de M. Popescu: „Alina, a mea colega, / E-n spital de-o saptamana, / Jucandu-se fara grija, / Ea, cazand, si-a rupt o mana. (…)". Obsesia autoarelor acestui manual pare a fi o constanta asociere dintre joaca si consecinte nefaste ale acesteia. (Liga Pro Europa)

ACUZA?II MINCINOASE!!

Poezia din care a fost luata strofa se numeste Prietenie si are In prim plan iubirea fata de aproapele. "

Aceasta este doar prima parte a unui mesaj transmis la rugamintea Editurii Sfantul Mina.
P.S. Vom avea si noi un cuvant de spus, insa trebuie parcurs materialul…
KSLCatalin