publicat în: Arhivă

PICTORUL ICONAR, INTRE SOCIETATEA de CONSUM si ICONOCLASMUL CONTEMPORAN

Biserica Manastirii SAPANTA-PERIPICTORUL ICONAR, INTRE SOCIETATEA de CONSUM si ICONOCLASMUL CONTEMPORAN

Crestinismul se propovaduieste, prin arta, nu unor grupuri restranse, ci maselor de oameni credinciosi.
Lemnul poate fi sacralizat? O intrebare cu un raspuns fara indoiala pozitiv, lemnul indeplinind o dubla functie, cea de suport pentru icoane dar si de material de constructie pentru biserici – si ar fi bine sa nu uitam ca ROMANIA detine cel mai mare numar de biserici de lemn din EUROPA, se pastreaza circa 1440 de biserici de lemn ridicate pana In anul 1918, cu mentiunea ca am inceput sa le inlocuim, mai ales in Maramures, cu biserici din piatra, asa cum cu parere de rau spunea si regretatul Horia Bernea(1938-2000), cunoscut pictor si director al Muzeului Taranului Roman din Bucuresti.


In prezent, biserica Manastirii Sapanta-Peri din judetul Maramures, avand hramul Sfantul Arhanghel Mihail, ce se impune cu stilul sau sobru si cu o Inaltime de78 m, este cea mai Inalta biserica de lemn din lume(foto 1, 2).

Lemnul este baza, suportul icoanei, grundul este stratul de preparatie,i ar imaginea pictata trebuie sa transmita credinciosilor mesajul spiritual, fara de care icoana nu poate fi functionala. Lemnul ca suport al imaginii cu caracter religios trebuie ales cu grija, bine uscat si apoi atent grunduit,pentru ca la randul sau grundul sa asigure rezistenta si aspectul corespunzator stratului de culoare.

Orice iconar stie, sau ar trebui sa stie, ca cel mai bun suport este teiul, destul de rar dealtfel, dar la noi cel mai utilizat este lemnul de brad. Icoana este o adevarata marturisire de credinta crestina, ce are un profund caracter dogmatic.
Biserica Manastirii SAPANTA-PERI Daca suportul de lemn si stratul de preparatie constituie temelia viitoarei lucrari functionale cu caracter religios, pictura este expresia gratiei Divine acordate iconarului, care in mod imperios necesar trebuie sa fie vrednic de acest Har pe care il primeste, el fiind imitatorul Sf. Apostol si Evanghelist Luca (foto3, icoana Sf. Luca), autorul primei icoane pictata de mana omeneasca, MAICA DOMNULUI POVATUITOAREA (Hodighitria), a indemanarii artistice si a abilitatii tehnice.

Sinodul al VII-lea ecumenic de la Niceea din 787 d. HR. hotaraste prin parintii sinodali participanti ca ”Cinstirea icoanei trece la prototipul ei si cel ce se inchina icoanei se inchina, prin ea, Sfantului al carui chip este zugravit, intarindu-se astfel traditia Bisericii Universale. Apoi cinstirea icoanei este relativa,deoarece cinstim icoana numai pentru ca reprezinta o persoana sfanta. Cinstirea pe care o datoram sfintilor se intinde si asupra moastelor lor si icoanelor care-I reprezinta. Venerarea sfintilor este cu totul deosebita de ADORARE, care se cuvine numai lui DUMNEZEU. Maica Domnului si pururea Fecioara Maria se bucura de o cinstire mai mare decat a Sfintilor, pe care sinodul a numit-o Supravenerare”.

Sinodul din 843 d.HR. convocat la Constantinopole a incheiat definitiv perioada iconoclasta, declarand valabile toate hotararile celor sapte Sinoade Ecumenice dintre anii 325-787 d.HR., restabilind cultul icoanelor si rostind anatema asupra tuturor iconoclastilor. Al saptelea Sinod Ecumenic de la Niceea, din 787 d. HR. a restabilit temporar cultul icoanelor, biruinta desavarsita definitiv in 843 d. HR.; de atunci, prima duminica a POSTULUI MARE al SFINTELOR PASTI a devenit DUMINICA ORTODOXIEI- zi de triumf, SARBATOARE A BIRUINTEI ICOANELOR.

SF APOSTOL SI EVANGHELIST LUCA CU SCENE DIN VIATA SA tempera pe lemn 25-20 cm PREMIUL SPECIAL AL CRITICII Palermo Italia

Diferenta intre cei care picteaza icoane este data de Iubire, care ne poate apropia de DIVINITATE sau lipsa ei ne poate face dependenti de o iluzorie bunastare materiala. Pentru ca fara rugaciune, post (macar cele patru posturi mari de peste an oranduite de Biserica Ortodoxa),c unostinte dogmatice , cunostinte istorice in general si de Istoria Bisericii in special si fara abilitate artistica nu poti picta icoane. Nici nu poate fi de mirare ca intr-o societate cu valori rasturnate, care tinde spre o desacralizare inceputa din pacate cu generozitate in Occident, au aparut atatia “negustori de iluzii”, fie ei artisti care s-au folosit de BISERICA pentru a-si crea o falsa cota, fie doar copiatori zelosi ai vechilor izvoade ( ar care de multe ori nu cunosc nimic despre imaginea Sfantului sau a scenei pe care o picteaza, nemaivorbind de ignorarea completa a Erminiei Picturii Bizantine, carte de capatai a oricarui pictor iconar) sau de fabrici de icoane?!, prezentate pompos de anumite posturi de televiziune drept afaceri de succes (oare poti face afaceri cu DIVINITATEA, esentializata prin SFANTA TREIME?) si care isi prezinta subprodusele de serie – obiecte kitsch in centre comerciale, supermarketuri, mercerii si din pacate si in destule galerii de arta etc.

Pentru Lacasuri Ortodoxe, un articol de CLAUDIU VICTOR GHEORGHIU, 31 Mai 2011 (contributor)

Autorul, licentiat In istorie sub Indrumarea prof. univ. Ligia Barzu, specializarea “Istorie antica universala”, cu tema “Constantin cel Mare si Crestinismul”; membru FP al UAP din ROMANIA si al asociatiilor”Spazio d’arte-Proposte culturali” si “Bellini Art Group”, Pisa, ITALIA.
FOTOGRAFIILE:
foto 1, 2 : biserica de lemn a Manastirii Sapanta-Peri, judetul Maramures
foto 3: icoana"SF. APOSTOL SI EVANGHELIST LUCA CU SCENE DIN VIATA SA" – pictor Claudiu Victor Gheorghiu, Tehnica: tempera pe lemn, 25/20 cm, selectionata in finala si premiata la a II-a editie Premio BOE, Palermo, Italia, decembrie 2006 cu PREMIUL SPECIAL AL CRITICII.Lucrarea a fost expusa in februarie 2007, alaturi de celelalte opere premiate, la galeria"Il Tempio", Palermo.

Colectie privata, ELVETIA

REFERINTE: revista de arta BOE, noiembrie/decembrie 2006, Palermo-ITALIA; TVR Cultural, Radio Trinitas, ag.de presa Basilica, Anticart Magazin,revista Capital, ziarele Ziua, Lumina – ROMANIA.