publicat în: Arhivă

Istanbulul a decis, cauza este închisă?

E.Gratcheva: tocmai ați revenit din Amman, unde s-a desfășurat săptămâna aceasta o adunare a liderilor Bisericilor Ortodoxe locale. Patriarhul Constantinopolului, care era așteptat la această întâlnire, nu a venit, chiar mai mult, a denunțat această întâlnire. De ce această critică? Și, putem vorbi despre o unitate pan-ortodoxă după aceasta?
Mitropolitul Hilarion: Patriarhul Ierusalimului a fost cel care a luat inițiativa întâlnirii din Amman. Pentru a înțelege rolul său în Biserica Ortodoxă, vă reamintesc că Creștinismul s-a născut în țara pe care o numim Țara Sfântă, prima Biserică Creștină fiind Biserica Ierusalimului. Din Ierusalim, Creștinismul s-a răspândit în toată lumea.
În secolul al IV-lea, când Creștinismul a devenit, de fapt, religia oficială a Imperiului Roman, în monetul în care capitala sa s-a mutat la Constantinopol, oraș fondat de Sfântul Împărat Constantin, s-a stabilit ordinea Bisericilor, ordinea care mai există și astăzi. Primul loc a fost ocupat de Roma, cel de-al doilea de Constantinopol, Ierusalimul fiind abia pe locul al cincilea, deoarece atunci era doar un loc de pelerinaj și nu mai era o capitală cu organe de stat.
După ce Roma și Constantinopolul au rupt comuniunea în secolul al XI-lea, Patriarhul Constantinopolului s-a situat pe primul loc în familia Bisericilor Ortodoxe, iar Ierusalimul a trecut de pe locul al cincilea pe al patrulea loc. Din punct de vedere istoric, însă, repet, această Biserică din Ierusalim a fost prima, ea fiind cea numită Maica tuturor Bisericilor.
Întrucât Patriarhul Constantinopolului, după ce a făcut în Ucraina, a exclus rezolvarea problemelor apărute, Patriarhul Ierusalimului a luat inițiativa de a-i reuni pe toți cei care doresc să răspundă invitației sale. Cinci din paisprezece Biserici au fost de acord să vină, fiind șase cu Ierusalimul. Patru dintre ele au fost reprezentate de Primatul lor, două Biserici [între care și cea Română, reprezentată de ÎPS Nifon al Târgoviștei / LO] și-au trimis delegații, fără Primatul lor.
Au fost discutate diverse subiecte, inclusiv situația din Ucraina. Mitropolitul Onufrie a rostit un discurs foarte puternic, explicând de ce Biserica Ucraineană a refuzat să recunoască așa-zisa „autocefalie” acordată de Patriarhia Constantinopolului, prezentând mai pe larg ce se întâmplă în Ucraina.
Mitropolitul Amfilohie de Muntenegru, al Bisericii Ortodoxe Sârbe, a vorbit despre ceea ce se întâmplă în Muntenegru, ale cărui autorități au adoptat o lege discriminatorie care poate fi folosită pentru a sustrage și a preda proprietățile Bisericii Canonice schismaticilor. Am discutat și despre situația din Macedonia de Nord, unde Patriarhul Constantinopolului este de așteptat să ia decizii similare cu cele pe care le-a luat pentru Ucraina, în viitorul apropiat.
S-a decis continuarea acestui tip de consultări interortodoxe, pentru o nouă întrunire înainte de sfârșitul anului, astfel încât aceasta să fie deschisă tuturor Bisericilor Ortodoxe recunoscute, și ca Patriarhul Bartolomeu să fie invitat.
E.Gratcheva: De ce ceilalți au ignorat această întâlnire?
Mitropolitul Hilarion: Din diferite motive. Bisericile grecești, precum Biserica Greciei și cea a Alexandriei, au ignorat-o din același motiv precum cel invocat de Patriarhul Constantinopolului și în solidaritate cu aceasta. Există, de asemenea, o formulă a solidarității grecești, care obligă adesea Bisericile Grecești să acționeze la unison. Asta s-a întâmplat și nu a fost o surpriză.
Biserica din Antiohia nu a venit la conferință, deoarece se află în conflict cu Biserica din Ierusalim care convocase adunarea. Conflictul se referă la Parohia Qatar, întemeiată de Biserica din Ierusalim, în timp ce Biserica Antiohiei consideră că acesta este teritoriul său canonic. Așadar, există o întrerupere a comuniunii între cele două Biserici, din cauza unei singure parohii. Imaginați-vă ce se întâmplă cu Constantinopolul, el încercând să distrugă mai mult de 12.000 de parohii ale noastre.

E.Gratcheva: Înțeleg asta, dar mie, cât și ascultătorilor noștri, ne aminteste de un serial politic de televiziune, precum „Casa Cărților”. Pentru a încheia totul, cineva trebuie să pună stop primul. Nu ar putea fi Biserica Ortodoxă Rusă cea care să pună prima stop?
Mitropolitul Hilarion: Dar noi nu am făcut nimic, nu trebuie să ne oprim! Ceea ce a provocat schisma au fost acțiunile unui om, Patriarhul Constantinopolului. Nu am luat nimic de la nimeni, nu avem pretenții de la nimeni, nu vrem decât să ne păstrăm Biserica în granițele ei istorice. Urmăm voința turmei noastre, a Episcopatului nostru; credincioșii noștri, atât din ​​Rusia, cât și din Ucraina, sunt ferm atașați de o unitate care există de peste o mie de ani.
Acesta este motivul pentru care nu este vorba de a pune stop, ci de a ști cum va continua, cât de departe va merge Patriarhul Constantinopolului în revendicările sale, nu numai ca autoritate universală, ci și ca infailibilitate. Știți zicala ‘Roma locuta, Causa finita’: Roma a decis, cauza este închisă. Ni se spune astăzi că, dacă Constantinopolul a decis ceva, nu mai rămâne altceva de spus: „Istanbulul a decis, cauza este închisă”. Dar problema Ucrainei nu a fost rezolvată. Istanbulul a dictat, a publicat un Tomos, pe care oamenii nu l-au acceptat: Episcopatul nu l-a acceptat, clerul nu l-a acceptat, de aceea cauza nu s-a închis, istoria continuă.
În ceea ce privește serialul de televiziune, știți că va fi lansată o serie despre căderea Constantinopolului. Au existat și seriale despre Papii Romei. Cred că povestea noastră va ajunge într-o zi pe ecran, dar aș prefera ca acest serial să aibă, așa cum spun ei, un final fericit, adică să se încheie bine pentru toată lumea.”

*(Traducere Lăcașuri Ortodoxe, a unui fragment dintr-un interviu din data de 29 februarie 2020, acordat de Mitropolitul Hilarion de Volokolamsk, președintele Departamentului Relațiilor Externe Bisericești al Patriarhiei Moscovei, prezentatoarei de televiziune Ekaterina Gratcheva, în cadrul emisiunii „Biserica și Lumea” (Țerkov i Mir), difuzat de „Rossia-24” sâmbăta și duminica)