DECIZIA in cazul Pomohaci, sau ispita auto-incriminarii monahismului

Pilat, reprezentantul conducerii lumesti, a zis preotilor celor mai de seama si noroadelor: “Eu nu gasesc nicio vina in Omul acesta.“Dar ei staruiau si mai mult si ziceau: “Intarata norodul si invata pe oameni”Si cand a aflat ca este de sub stapanirea lui Irod, L-a trimis la Irod, Iar Pilat ştia că Îl dăduseră în mâna lui din invidie. (Dupa Sfanta Scriptura)

DECIZIA in cazul Pomohaci, sau ispita auto-incriminarii monahismuluiIn ultimele zile, un raport al publicatiei germane Die Zeit https://www.zeit.de/gesellschaft/zeitgeschehen/2017-07/kirche-austritt-christentum-katholisch-evangelisch [https://www.zeit.de/gesellschaft/zeitgeschehen/2017-07/kirche-austritt-christentum-katholisch-evangelisch] atragea atentia asupra scaderii drastice din ultimul an a numarului credinciosilor crestini din tara. Tendinta fiind una extrem de ingrijoratoare si orarecum inexplicabila, mai multi experti religiosi au cercetat in paralel, catolici si protestanti (ambele confesiuni avand un numar de credinciosi aproape egal in tara), cauzele acestei tendinte, intrigati de situatie. https://www.katholisch.de/aktuelles/aktuelle-artikel/erneut-weniger-kirchenaustritte [https://www.katholisch.de/aktuelles/aktuelle-artikel/erneut-weniger-kirchenaustritte] , identificand doua dintre ele:- factorul demografic, in 2016, spre exemplu, aproximativ 340 000 de crestini evanghelici decedand si doar 180 000 botezandu-se;

– renuntarea la credinta, spre exemplu, in acelasi an 190 000 de oameni parasind Biserica si doar 25 000 de oameni alegand sa se converteasca.

DECIZIE in cazul Pomohaci si a Episcopului de Husi, sau auto-incriminarea monahismuluiDesi situatia catolicilor din Germania pare sa stea oarecum mai bine decat cea a protestantilor, in ce priveste declinul, totusi, statisticile au fost vazute ca îngrijorătoare pentru figurile bisericești creștine. Comentând pe marginea acestui numar in scadere, Cardinalul german catolic Gerhard Ludwig Mueller descria situația ca “dramatică”, si nu doar în Germania, ci… în întreaga Europă. https://www.katholisch.de/aktuelles/aktuelle-artikel/erneut-weniger-kirchenaustritte [https://www.katholisch.de/aktuelles/aktuelle-artikel/erneut-weniger-kirchenaustritte] , descoperind o alta cauza, mult mai clara a acestei tendinte:Europa se confruntă cu un “proces de decreștinare forțată, care depășește cu mult simpla secularizare”, declara Mueller într-un ziar italian. Iar descoperirea sa urma sa fie una surprinzatoare, legata de strategia urmata pentru realizarea acestei decrestinari fortate:

El s-a plâns de “așa-numiții progresiști, care caută victoria prin vânătoarea tuturor așa-zișilor conservatori”.

DECIZIE in cazul Pomohaci si a Episcopului de Husi, sau auto-incriminarea monahismuluiIn cazul Ortodoxiei, cu siguranta, totul devine mai special, cunoscut fiind faptul ca monahismul acesteia este interpretat deseori ca o latura “radicala” a credintei crestine, “partea mai conservatoare”, fapt dovedit deseori prin atacurile ateistilor la adresa celor aflati in manastire.

Iar daca este sa se mai tina seama si de complexele unora dintre preotii de mir sau ale credinciosilor mai “caldicei” in raport cu cei ce aleg monahismul, de multe ori marturisite in public (preotii de mir si credinciosii de rand fiind insurati si cu familie, monahii alegand insa o viata mai austera si… conducand inclusiv viata preotilor de mir si a credinciosilor de rand, prin decizii luate la nivel sinodal – Sindoul BOR fiind alcatuit din 52 de ierarhi, toti proveniti din mediul monahal), devine lesne de inteles ca actiunile concertate de astazi, simultan aparute in presa si sustinute cu atata inversunare, precum si grabirea judecatii impuse Bisericii (mai inainte de a se afla rezultate cercetarilor efectuate de organele laice indreptatite cu asta, cu confirmarea veridicitatii dovezilor si a faptelor reclamate) ar slujii unei astfel de strategii de auto-discreditare interna a Bisericii, conforma cu cea demonstrata de partea catolica mai sus, si prin urmare de auto-incriminare a monahismului.

Brusc, astfel, latura cosiderata mai “conservatoare” [monahismul] si oricum mai implicata in viata bisericeasca obisnuita, va fi si cea care, in urma acestei judecati efectuate sub presiune, sa renunte grabita in fata lumii la principalele percepte biblice – pe care chiar presa laica, la un anumit moment dat, odata cu apropierea evenimentului, sa i le si reproseze:

„Nu judecaţi, ca să nu fiţi judecaţi!“, „A vedea paiul din ochii altuia şi nu bârna din ochiul tău“, „A arunca piatra crezandu-te fără de păcat“ – cum deja s-a si demonstrat. (vezi cum s-a intamplat deja aici [https://lacasuriortodoxe.ro/manifestari-pro-campanie/23824-andrei-plesu-ne-demonstreaza-cum-se-manipuleaza-o-presa-impotriva-slujitorilor-bisericii.html] )

DECIZIE in cazul Pomohaci si a Episcopului de Husi. Auto-incriminarea monahismuluiEste foarte adevarat, iar acest lucru il stie toata lumea, odata ce Biserica este alcatuita din oameni, ea poate avea probleme si reclamatii de ordin canonic la adresa unei persoane care functioneaza in cadrul acesteia, insa rezolvarea unor astfel de probleme este obligatoriu sa se intample in interiorul ei, acolo unde nimeni nu ar trebui sa aiba dreptul sa se amestece.

Amestecul din ultimul timp in treburile interne ale Bisericii demonstreaza toate cele de mai sus: impingerea spre o judecata ce poate fi considerata oricand nedreapta (odata ce nici lumea laica, prin organele indreptatite cu asta, inca nu a incheiat-o pe a sa).

Aceasta auto-incriminare a monahismului sau partii considerate de cei laici ca fiind “mai conservatoare” a Bisericii (prin care un episcop a fost nevoit deja sa paraseasca tara, inainte de rezulatele anchetei legale) si care se opune atat de dur si homosexualitatii, va hrani cu siguranta argumentatia “progresistilor” (care, multi chiar din randul clericilor, au fost si cei mai vocali, de fiecare data, in presa) spre delectarea celor ce militeaza pentru secularizarea societatii, interesati de acest spectacol in care Biserica a fost impinsa, ispitita sa fie ea, mai intai, cea care sa-si judece fiii sub presiunea acuzelor (barfelor) necredinciosilor, nu atunci cand ci cum considera ea insasi, ci la cererea – ca altadata in arena – a publicului.

DECIZIE in cazul Pomohaci. Auto-incriminarea monahismuluiCa si in cazul incendierii clubului de noapte bucurestean (cand raspunsurile grabite au nascut reactii dure), judecata dura si grabita demonstrata asupra celorlalti, venita din partea conducerii bisericesti, ar urma sa fie exploatata, rasfrangandu-se cat de curand, cu siguranta, asupra Bisericii insasi (tot ca judecata dura), respectand acelasi model (ca si in cazul incendiului) al “ispitirii” venite din partea presei.

In mod cert, conducerea Bisericii este nevoita sa astepte rezultatele legale si abia apoi sa ia, daca se impune, masuri. Altfel, prin luarea de masuri bazate pe supozitiile (barfele) pe care s-a bazat atacul din prezent(!), risca sa aiba efecte asupra celor care, atunci cand se termina slujba, nu isi doresc sa mai iasa – asa dupa cum o face majoritatea – din Biserica. Imputarea nedreapta a vinei (vezi deja cum s-a intamplat aici) [https://evz.ro/pomohaci-dosar-biserica.html] pentru actualele scandaluri, deja redemonstreaza acest lucru…

“Dar trebuie sa aveti acest curaj, de a marturisi! Mai intai de toate, prin viata dvs, prin viata frumoasa, crestineasca, curata, neprihanita, si apoi prin cuvant. Iata, traim aceste vremuri tulburi, din ce in ce mai tulburi. Auzim tot felul de lucruri foarte grave, la televizor. Unele adevarate, altele neadevarate.

Insa presa are aceasta tendinta, de a prezenta doar partea urata, tulburatoare, pentru a creste ratingul. Si, oamenii mai putin credinciosi si necredinciosi, sigur, sunt foarte intaratati – se manifesta mai putin fata de mine, sau de fratii preoti – dar fata de dvs acestia spun mai multe lucruri, adica isi spun oful, nemultumirile.

Si dvs, mai intai, trebuie sa va rugati Domnului sa va lumineze, ca sa dati o buna marturie, sa le dati cuvantul de folos si sa le spuneti:

‘Poate ca e adevarat, poate ca nu-i adevarat… Nu exista padure fara uscaturi. Dar, uitati-va si la lumina din viata sa, sau a altor slujitori, a altor oameni. La marturisirea lor buna si frumoasa.

Sa nu ne uitam doar la un exemplu negativ. care ne tulbura si ne intarata. Ci sa ne uitam la sutele de slujitori ai altarului, sau de buni credinciosi, care dau o buna si dreapta marturie in Biserica si in societate.

Iata, eu cunosc un preot deosebit! Iata, eu cunosc un om deosebit’.Si, atunci, trebuie sa marturisiti! Acest dialog nu trebuie sa se transforme in polemica. Trebuie sa fiti foarte prudenti, foarte intelepti. trebuie sa fiti intelepti ca serpii si blanzi ca porumbeii, dar trebuie sa dati marturie, fiindca daca taceti si sunteti reperati ca fiind credinciosi sau practicanti, ei cred, ceilalti, ca au dreptate”. ( target=“_blank”>PS Episcop Macarie, al Europei de Nord, Nemtisor, iulie 2017 [

Lăcașuri Ortodoxe
Din decembrie 2006, Ortodoxie, Tradiție și Meșteșug: informări, articole, dezbateri, traduceri, transmisiuni live. Organizație non-profit care inițiază proiecte în sprijinul credincioșilor.
Puteți citi paginile rețelei web Lăcașuri Ortodoxe în sistem gratuit privat, accesul fiind destinat EXCLUSIV abonaților prin email.