publicat în: Arhivă

A fost facuta Eva, din coasta lui Adam? Cercetatorii au, mai nou, o cu totul alta parere…

“Atunci a adus Domnul Dumnezeu asupra lui Adam somn greu; şi, dacă a adormit, a luat una din coastele lui şi a plinit locul ei cu carne. Iar coasta luată din Adam a făcut-o Domnul Dumnezeu femeie şi a adus-o la Adam.” (Geneza 2: 21-22).

Adam și Eva, în Biblie… Mozaicul pe care l-am atasat articolului de fata (foto) se afla in Catedrala din Monreale, Sicilia, si descrie crearea biblica a femeii. Eva este prezentata ca iesind dintr-o laterala a lui Adam. Cele mai multe traduceri ale povestirii despre Adam și Eva ne spun ca Eva a fost creată din coasta lui Adam, dar Ziony Zevit susține că Eva ar fi fost creată dintr-o cu totul alta parte a corpului lui Adam.

Potrivit capitolului Facerii, din Biblie, după ce au fost facute cerurile și pământul, Dumnezeu a creat omul. Povestea lui Adam și Eva, din Facere 2, afirmă că Dumnezeu l-a făcut pe Adam din țărâna, și apoi Eva a fost creată dintr-una din coastele lui Adam. Dar, sa fi fost, intr-adevar, vorba despre coasta lui Adam?

Cuvântul ebraic care a fost tradus în mod tradițional drept “coastă” este “tsela”. Desi subiectul risca sa fie putin incomod, Ziony Zevit, care are titlul de “Distins Profesor de Literatură Biblică și Limbi Semite” la Universitatea Evreiasca Americana din Bel-Air, California, este de părere că această traducere ar fi eronata – iar parerea sa este impartasita si de alti cercetatori. Cuvantul in cauza a fost tradus, pentru prima oara, drept “coasta”, în Septuaginta, o traducere grecească a Bibliei ebraice, de la mijlocul secolului al III-lea inaintea lui Hristos. Cu toate acestea, o analiză mai atentă a cuvântului ebraic, care ar desemna “coasta” din povestirea biblica legata de Adam și Eva, sugerează că Eva ar fi fost creată, de fapt, dintr-un alt os “al barbatului”, cu totul diferit: osul baculum – sustine Zevit. Osul penian (osul organului genital al masculului) sau baculum este un os prezent la numeroase mamifere, carnivore, la unele maimute, dar lipsește la om.

Zevit a cercetat cu atentie aceasta traducere, despre momentul biblic al creării femeii, iar in numarul revistei americane de Arheologie Biblica, care va aparea in Septembrie/Octombrie 2015, ea va semna un articol intitulat “Eva facuta din coasta lui Adam, sau din osul baculum al acestuia?”.

Concluzia cercetatoarei a fost intemeiata pe faptul ca, “din cele 40 de apariții ale cuvantului tsela in Biblie, povestirea lui Adam și a Evei ramane unicul loc in care el a fost tradus drept “coastă”. De obicei, acesta înseamnă parte (latura, periferic, articulat, fara legatura directa, apendice) a ceva”.

Arheologii ne dezvaluie ca Zevit va explica pe larg, in numarul amintit mai sus, nuanta acestui cuvânt:

“Cuvântul ebraic apare de 40 de ori în Biblia ebraică, referindu-se la partea unei clădiri sau a unui Altar sau a Chivotului, o cameră aparte laterala, sau o parte a unui munte:

“Apoi să torni pentru el patru inele de aur şi să le prinzi în cele patru colţuri de jos ale lui: două inele pe o latură şi două inele pe cealaltă latură”. (Exod 25:12)

“Douăzeci de scânduri să faci pentru cealaltă latură, dinspre miazănoapte”. (Exod 26:20)

“Să faci apoi pârghii din lemn de salcâm: cinci pârghii pentru scândurile de pe o latură a cortului” (Exod 26:26)

“Şi două uşi din lemn de chiparos, fiecare cu câte două canate. Amândouă jumătăţile unei uşi se învârteau într-o parte şi în alta şi amândouă jumătăţile celeilalte uşi de asemenea se; învârteau într-o parte şi în alta.” (Cartea a treia a Regilor 6:34)

“Intrarea la catul de jos al clădirii era pe partea dreaptă a templului. Pe scări în spirală se suiau la catul din mijloc, şi de la catul din mijloc, la catul al treilea.” (Cartea a treia a Regilor 6: 8)

“În jurul templului sunt trei rânduri de câte treizeci de camere, cameră lângă cameră. Ele intră într-un zid, care este făcut împrejurul templului anume pentru aceste camere, ca ele să fie întărite, dar de peretele templului nu se ating.” (Iezechiel 41:6)

“Şi s-a dus David şi oamenii lui în drumul lor, iar Şimei mergea pe coasta muntelui în preajma lui, mergea şi blestema, aruncând spre el cu pietre şi cu praf.” (Cartea a doua a Regilor 16:13)

“În fiecare dintre aceste cazuri, se face referire la ceva lateral, din afara unei structuri principale”.

Potrivit lui Zevit, “coastă” ar fi o traducere gresita pentru tsela, în povestirea legata de Adam și a Evei, din Biblie. Zevit consideră că tsela ar trebui să fie tradus ca “element nespecific” in povestea lui Adam si Eva, cum ar fi unul dintre elementele ‘laterale’, adiacente, periferice, un ‘apendice’ al organismului uman, de genul: mâinilor, picioarelor, sau, în cazul barbatilor, al organului genital.

Caruia dintre aceste ‘membre’ periferice ii lipseste un os? Masculii umani nu au un asemenea os, desi multe mamifere il au. Zevit concluzionează astfel că, în povestirea biblica legata de Adam și Eva, femeia trebuie sa fi fost creată din osul baculum al barbatului, explicand astfel de ce acest os lipseste astazi.

Pentru a vedea, insa, explicația completă a lui Ziony Zevit, care va fi in mod cert semnalata in urmatoarele zile de presa laica – motiv pentru care am si ales sa o tratam in premiera, intr-un mod care sa fie cat mai apropiat de caracterul stiintific al cercetarii – va trebui sa asteptam articolul său din numarul Septembrie/Octombrie 2015 al revistei americane.