Patriarhia Antiohiei, indignata de mesajul Patriarhiei Ierusalimului privind ruperea comuniunii

Raspuns al Mitropolitul Saba Esper (Arhiepiscopia Bosra-Hauran, Jabal al Arab si Golan – Siria), la comunicatul Patriarhiei de Ierusalim vizavi de ruperea comuniunii cu Patriarhia Antiohiei. [https://lacasuriortodoxe.ro/alter-news/19914-patriarhia-ortodoxa-a-antiohiei-rupe-comuniunea-cu-patriarhia-ortodoxa-a-ierusalimului.html] (traducere pentru Agentia de stiri Lacasuri Ortodoxe, de: KSLCatalin)

Iertare Tie, Hristosul meu!

Cu câteva zile în urmă, Patriarhia Ortodoxa a Ierusalimului a publicat un Comunicat, de “informare sincera a Bisericilor Ortodoxe-surori și a turmei sale” (vezi ARHIVA Lacasuri Ortodoxe [https://lacasuriortodoxe.ro/alter-news/19914-patriarhia-ortodoxa-a-antiohiei-rupe-comuniunea-cu-patriarhia-ortodoxa-a-ierusalimului.html] ), despre unele puncte care nu conțin adevărul, privind atacul ei asupra teritoriului canonic și istoric aparținând Patriarhiei Antiohiei. Primul punct se rezuma la istoria apariției parohiei de Qatar, până la numirea unui arhiepiscop pentru ea. Se spune, la începutul narațiunii istorice, ca ar fi fost un “răspuns la o invitație a creștinilor din Qatar, un teritoriu geografic din jurisdicția sa ecleziastică”, în timp ce în realitate este parte din “Intregul Rasarit”, titlu al Patriarhiei Antiohiei, de la înființarea primelor 5 Patriarhii Apostolice.

Fiecare observator al istoriei Bisericii știe că Părinții Sinodului IV Ecumenic, care a avut loc la Calcedon în 451, au decis, “din respect pentru Patimirile Domnului și Înviere”, sa ridice Cetatea Ierusalimului – care, la acel moment era parte episcopala a Patriarhiei Antiohiei – la rang de Patriarhie. De-a lungul timpului, Antiohia i-a dat o parte din episcopii ei, astfel încât aceasta sa poata avea o existență patriarhală. Am putea menționa, spre exemplu, că Haifa a rămas Episcopie a Antiohiei, până în secolul al 18-lea.

Comunicatul menționează că slujirile pentru creștinii din Qatar au început “în bisericile din case” și că “Patriarhia Antiohiei nu a avut o prezență” acolo. Cel care a putut sa spuna acest lucru, nu poate decat sa incerce sa exprime minciuni prin adevaruri. Slujirile au început în case – in special în casa ambasadorului american, care la acel moment era ortodox – pentru că Qatar-ul nu isi permitea încă servicii religioase creștine. Aceasta este ceea ce a împiedicat Biserica Antiohiei, prin persoana păstorului eparhiei care supraveghea Qatar-ul, Mitropolitul Constantine Papastephanou, sa asigure servicii liturgice regulate. Cu toate acestea, el a făcut numeroase vizite in Qatar, în timpul carora s-au savarasit servicii liturgice.

Daca Patriarhia Ierusalimului, cu sprijinul ambasadorului american, nu a fost ani de zile în stare sa furnizeze servicii liturgice regulate decat în case, și nu într-o clădire desemnata, atunci cum poate ea sa-si permita să o admonesteze pe sora ei, Biserica Antiohiei, si sa isi insuseasca ceea ce este al ei? Oare practica ecleziastică, frateasca si canonică – asta ca să nu mai spunem, pur și simplu, dragostea – nu presupune cererea permisiunii de a oferi servicii religioase celor credinciosi care traiesc în această țară, așa cum a procedat Biserica Rusă, atunci când a cerut permisiunea surorii ei, Biserica Antiohiei, sa construiasca o biserică pentru rusi în Sharjah, care sunt foarte numerosi în Emiratele Arabe Unite? Si, exact asta s-a si intamplat. Astăzi, la Liturghiile din Emiratele Arabe Unite, preotul rus, conform tradiției ortodoxe, il aminteste pe Patriarhul Antiohiei alături de Patriarhul rus, ca recunoaștere din partea Bisericii sale, că isi poate sluji credinciosii de pe teritoriul antiohian. Apoi, ar trebui să ne întrebăm dacă furnizarea de servicii religioase pentru credincioși, prin preot, un frate dintr-o Biserica-sora, ii da acestei Biserici dreptul de a se considera pe teritoriul ei, de a hirotoni un episcop pentru ea și de a-l privi ca pe un anexat? Un astfel de lucru se întâmplă doar între puterile coloniale în conflict!

În afară de aceasta, Biserica Antiohiană este acuzata de etno-filetism, desi ea este cea care ii deservește pe toti ortodocsii din Golf, proveniti din diverse naționalități, folosind araba, greacă și, uneori, rusa și română la Sfânta Liturghie. În America de Nord și Australia, ea folosește limba engleză și proporția celor convertiți non-arabi ajunge la 50%. În America de Sud și Centrală, slujbele au fost, de mult timp, traduse în spaniolă și portugheză.

Biserica Antiohiei, pe care Dumnezeu a ferit-o de ispita etno-filetismului si este recunoscuta la nivel mondial pentru rolul semnificativ pe carea ea continuă să-l joace în realizarea eclesiologiei ortodoxe, este nedrept și defăimător acuzata, prin acest Comunicat, cum ca ar “tine seama de problemele legate de apartenența etno-rasiala”. Este de ras. Chiar am ajuns la sfarsitul lumii! Veți râde chiar mai mult, atunci când veti afla că declarația Ierusalimului isi întemeiază acuzația pe o scrisoare care nu există, atribuita Patriarhului Ioan X, caruia i se pun in gura cuvinte pe care nicio persoană ortodoxă, chiar cu un minim de bun-simț, nu are cum sa le fi spus vreodată. Ei susțin că ar fi cerut supravegherea pastorală a ortodocșilor din Qatar, intrucat el ar reprezenta “comunitatea ortodoxă din toate țările arabe, inclusiv, spre exemplu din Irak, Siria, Iordania, Liban, Ierusalim, Egipt, Bahrain, Emiratele Arabe Unite, Iran”. Este Iranul, cumva, o țară arabă? Noi nu am auzit despre asta. Au schimbat persana, intr-o altă limbă!

De asemenea, oricine este cat de putin familiarizat cu realitatea eclezială, știe că Egiptul și toată Africa fac parte din Patriarhia Alexandriei, a cărei intemeiere este atribuită Sfântului Evanghelist Marcu, și este un patriarhat vechi, apostolic, pe locul al doilea după Roma, înainte de întemeierea Constantinopolului, care continuă să existe astăzi printre ortodocși. Ca atare, ea este înaintea Antiohiei, care deține locul al treilea printre ortodocși.

În ceea ce privește Patriarhia Ierusalimului, ea are grijă de orașul Ierusalim și, așa cum am menționat mai sus, a fost cu timpul asigurata de episcopii Antiohiei din Palestina și Iordania de astazi. Printre acestia, sunt zece episcopi din teritoriul iordanian de astazi, care au apartinut Eparhiei Bosra, pe care Patriarhul Ierusalimului s-a trezit brusc și a început sa o priveasca drept parte a Patriarhiei sale.

Dacă nu ar fi fost necesar sa fie aparate dreptul și onoarea Bisericii, n-am fi vorbit despre aceste realități rușinoase.

Dar, cel mai dureros lucru, este acuzația falsă că Patriarhia Antiohiei minte. Acesta este un comportament fara precedent, chiar și pentru țările aflate în conflict, deci cum se poate întâmpla asa ceva în Biserica lui Iisus Hristos? Declarația merge atât de departe, încât neaga acordul la care s-a ajuns în Atena, la Ministerul grec de Externe, la începutul verii din 2014. Chiar mai urât decât atât, invocă “mărturia delegaților Patriarhiei Ecumenice și ai Direcției pentru Biserici”, pentru a ‘confirma’ non-existența acestui acord, care a fost anunțat la acea vreme în mass-media din Grecia.

Cât de adanc s-a prabusit Biserica din Ierusalim, “Maica a Bisericilor”, și de ce a ajuns pana acolo, in acest efort frenetic, incat sa ocupe teritoriul unei Biserici-surori?! În loc sa practice cuvintele Apostolului, “Cine este slab şi eu să nu fiu slab?”, il vedem pe fratele nostru practicand si spunand: “Cine este slab, și eu sa nu-l devorez?”. Este, într-adevăr, o farsă amară, în fața cărora cuvintele sunt de prisos. Cine a spus “Printre ortodocși, practicarea dragostei a devenit o melodie plictisitoare”, a avut dreptate. Nu este de mirare, atunci, că celelalte comunități religioase au devenit un refugiu pentru cei care fug in iad de cei care se pretind a fi “Maica Bisericilor”. Ești, cu adevărat, Un Străin și un Proscris în propria Ta Biserica, Doamne!

Cel mai rău dintre toate, Comunicatul se încheie prin declararea bunătatii și blândeții, care ar impune continuarea “comemorarii Bisericii Ortodoxe-surori a Antiohiei, de dragul unității Bisericii Ortodoxe”. Ca și cum unitatea Bisericii ar fi o unitate realizata superficial, doar prin comemorare, fara adevăr și iubire. Ce unitate poate exista, în afara acestui adevăr!? Ce unitate este asta, în minciună și calomnie?! Ce unitate este asta, prin intimidare, folosind toate mijloacele care aparțin acestei lumi, cu excepția adevărului Evangheliei lui Iisus Hristos!?

Ne mai miram de ce oamenii parasesc Biserica?”

Raspuns al Mitropolitul Saba Esper (Arhiepiscopia Bosra-Hauran, Jabal al Arab si Golan), la comunicatul Patriarhiei de Ierusalim vizavi de ruperea comuniunii cu Patriarhia Antiohiei. [https://lacasuriortodoxe.ro/alter-news/19914-patriarhia-ortodoxa-a-antiohiei-rupe-comuniunea-cu-patriarhia-ortodoxa-a-ierusalimului.html%22%20target=%22_blank] (traducere pentru Agentia de stiri Lacasuri Ortodoxe, de: KSLCatalin)

Lăcașuri Ortodoxe
Din decembrie 2006, Ortodoxie, Tradiție și Meșteșug: informări, articole, dezbateri, traduceri, transmisiuni live. Organizație non-profit care inițiază proiecte în sprijinul credincioșilor.
Puteți citi paginile rețelei web Lăcașuri Ortodoxe în sistem gratuit privat, accesul fiind destinat EXCLUSIV abonaților prin email.