Dovezile privind originea vietii pe Pamant, ar trebui cautate pe… Marte

Originile vietii existente astazi pe Pamant ar putea fi studiate privind inapoi spre… Marte, cu miliarde de ani în urmă, pe când Planeta Roșie se crede ca ar fi gazduit un mediu chiar mai locuibil decât cel de pe planeta noastră.

In urma cu aproximativ 3.8-4 miliarde de ani, atât Pământul cat și Marte au fost frecvent lovite de asteroizi si de comete, rezultand un schimb de materie între cele două planete. Unii astrobiologi cred că acesta este modul prin care viața ar fi putut fi chiar transferata de pe Marte pe Pământ.

“S-ar putea sa gasim dovezi despre propria noastră origine, într-un loc la care ne asteptam cel mai putin”, a spus un om de știință din domeniul planetar, Nathalie Cabrol, de la institutul SETI, intr-un discurs al TED, citat de Ria Novosti, “iar acest loc este Marte”.

Cabrol si-a dedicat cercetarea ei descoperirii vieții pe Marte, iar ea face acest lucru în primul rând prin studierea regiunilor de pe Pământ, care se aseamănă cu cele de pe Planeta Roșie.

Conform lui Cabrol, Marte și Pământul ar fi foarte strâns legate. Cele doua planete au dimensiunea și compoziția foarte asemănătoare, și au petrecut o mare parte din istorie schimband “rachete” una cu cealalta. Procesul este cunoscut sub numele de “panspermie”, și prin aceasta Marte ar fi putut dota planeta noastra cu viața pe care o gazduieste, inclusiv cu o mare parte din apa din oceanul planetar.

“În momentul în care viața a apărut pe Pământ, Marte avea un ocean, avea vulcani, avea lacuri și avea delta”, a explicat Cabrol.

Dar acum suprafata planetei Marte are multe in comun cu cele mai uscate și mai pustii părți ale planetei noastre, pentru că spre deosebire de Pământ, Planeta Rosie si-ar fi pierdut capacitatile de a fi locuita foarte rapid. Aceasta se datoreaza în principal faptului că Marte nu are un câmp magnetic protector, permițând astfel vântului solar să dezbrace planeta de atmosfera și sa expuna suprafața acesteia razelor cosmice si luminii ultraviolete. Ulterior, planeta si-a pierdut in cea mai mare parte apa, pastrand unele vestigii doar la poli. Oamenii de stiinta cred ca apa mai poate fi, inca, ascunsa sub suprafața planetei.

“Trebuie doar să ne întoarcem în urmă cu 2.5 miliarde ani, în trecutul planetei”, a spus cercetatorul. “Avem nevoie doar de o mașină a timpului.” Și ea crede că aceasta mașina a timpului se afla chiar aici, pe Pământ.

Cabrol studiază regiunile de pe Pamant care se aseamănă cel mai bine cu Marte, in speranța descoperirii unor semne de viață pe Planeta Roșie. Una dintre aceste regiuni se afla în partea de sus a Munților Anzi din Chile, situata la o altitudine mare, care permite razelor ultraviolete sa treaca mai ușor prin atmosferă și sa creeze un mediu analog celui existent pe Marte în urmă cu 3.5 miliarde ani.

Ca urmare, au fost detectate doar 3 specii diferite de viață în 36% dintre probele colectate de echipa. Acest lucru, a spus ea, reflectă cu exactitate lipsa tipică a biodiversității într-un mediu mort, în care doar microbii rezistenti ar putea supraviețui. Deci, dacă a existat un tip de viață pe Marte, a cunoscut probabil o lipsă similară de diversitate.

Echipa Cabrol studiaza suplimentar microbii care isi caută adăpost de radiațiile solare. Ei au descoperit că mulți se ascund sub pietrele semi-translucide, permițându-le astfel să ia o parte din energia solara, rămânând în același timp protejati de radiațiile ei.

“Dacă a existat viață pe Marte acum 3,5 miliarde de ani, trebuie să fi fost folosita o aceeași strategie, pentru protectie”, a spus ea.