A influentat monoteismul faraonului egiptean Akhenaten, monoteismul lui Moise?

Sfidând secolele de cult tradițional ale Panteonului egiptean, faraonul egiptean Akhenaten (foto) a decretat în timpul domniei sale, la mijlocul secolului 14 inaintea erei noastre, ca supușii săi sa se închine unui singur Dumnezeu: Discul-Soarelui Aten. Akhenaton este uneori numit primul monoteist din lume. Se poate ca monoteismul lui sa-l fi influentat pe Moise și nașterea monoteismului israelit? “Sa-l fi influentat monoteismul lui Akhenaton, pe Moise?” – acesta va fi subiectul tratat in viitorul numar al Revistei de Arheologie Biblica din iulie/august 2015, de catre profesorul emerit de antropologie Brian Fagan, al Universitatii din California, Santa Barbara, din care incercam sa va dezvaluim, in avans, cateva randuri.

Regele egiptean Akhenaton, care înseamnă “dedicat lui Aten” – numele sau initial fiind Amenhotep IV – a domnit in perioada 1352-1336 înainte de Hristos. În al cincilea an al domniei sale, si-a mutat resedinta regala din Teba, in Egiptul Mijlociu – Akhetaten (“Orizontul Aten”, astăzi Tell el Amarna), și a construit temple generoase pentru Aten. Akhenaton a pretins ca este singurul care poate avea legatura cu Aten, făcând astfel din preotie o mijlocire deloc necesara. Intr-un alt numar al revistei de Arheologie Biblica, sub titlul “Monoteismul eretic al lui Faraon”, Donald B. Redford, care a excavat Templul lui Akhenaton din Karnak (în Teba modernă), descria modul în care Akhenaton a instituit cultul lui Aton:

Cultul Discului-Soare a apărut dintr-un “razboi” iconoclast intre “Dumnezeul Bun” (Akhenaten) și restul celorlalti zei. Rezultatul acestui “război” a fost exaltarea celui dintâi și anihilarea celorlalti. Akhenaton a impozitat și a închis treptat templele celorlalți zei; reprezentarile lor erau uneori distruse. Cultul, ritualurile și mitologia au fost anatemizate. Numele erau si ele schimbate, pentru a elimina elementele divine; orașele în care fusesera adorati zeii vechi au fost si ele abandonate de conducere.

Akhenaton a distrus mult si a creat puțin. Ncicio mitologie nu a fost inventata pentru noul lui Dumnezeu. Niciun simbolism nu era permis în artă sau cult, iar cultul în sine a fost redus la un simplu act de jertfire pe altar. Dumnezeul lui Akhenaton nu acceptă și nu atrage – el exclude și anihilează.

Fagan crede ca, “spre deosebire de monoteismul lui Moise, monoteismul lui Akhenaton a fost dezvoltat in foarte mare măsură dupa placul unui singur monarh, iar cuvântul faraonului devine lege divină și seculara. A fost un experiment care s-a stins”.

Când Tutankhaten – al doilea fiu al lui Akhenaton, cunoscut ca celebrul rege Tut – a urcat pe tron, el impreuna cu consilierii sai au restaurat cultul din Panteonul tradițional egiptean și pe zeul său șef, Amun. Tutankhaten si-a schimbat numele in Tutankhamon, care înseamnă “Imaginea vie a lui Amun”.

“Monoteismul israelit s-a dezvoltat prin secole de discuții, declarații de credință și interacțiuni cu alte societăți și alte credințe”, scrie Fagan.

Lăcașuri Ortodoxe
Din decembrie 2006, Ortodoxie, Tradiție și Meșteșug: informări, articole, dezbateri, traduceri, transmisiuni live. Organizație non-profit care inițiază proiecte în sprijinul credincioșilor.
Puteți citi paginile rețelei web Lăcașuri Ortodoxe în sistem gratuit privat, accesul fiind destinat EXCLUSIV abonaților prin email.